115 042 läst ·
453 svar
115k läst
453 svar
Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))
Bullskit.I ItWasntMe skrev:I alla andra brancher är det rätt självklart att man får betala för all service eller konsultation.
Det är bara innom bygg som kunder tycks se det som en självklarhet att hantverkaren skall ge dem tips/lösningar helt gratis.
Lite som att resonera att man ringer en revisor och ber dem komma och kolla på ens deklaration, och sen bli förvånad att revisorn skickar en faktura.
Det finns iprincip INGEN annan bransch där man får betalt för offertarbete för enklare mantidstjänster. Detta handlar inte om konsultation eller rådgivning ÄVEN om köparen kan ha nytta av den pratstund man har med säljaren. OM det vore en konsultation hade du förstås 1. berättat vad det kostade innan ni började och 2. lämnat ifrån dig någon sort dokumentation av din analys och slutsats.
Du är ute på en ordentlig cykeltur.
Nej, resonemanget är att du ringer verkstaden och säger att du tror att bilen är trasig. Verkstaden säger då en av två saker:I ItWasntMe skrev:
1. Kom hit och visa upp bilen så får du ett kostnadsförslag efter det ELLER
2. Kom hit på felsökning, det kostar 1500kr oavsett vad vi hittar, och sedan får du ett kostnadsförslag.
Har aldrig betalat för ett hembesök inför ett offertarbete. Det enda jag betalat för är en arkitekt som gjorde hembesök, samt satt och diskuterade lite med mig om planlösningar etc. Han meddelade pris för "enkelt" hembesök innan.
Jobbar själv med tjänster mot kund och har i princip aldrig fakturerat ett offertarbete. Det ingår i "intern tid"... eller "ej debiterbar tid" eller "försäljning".
/S
Jobbar själv med tjänster mot kund och har i princip aldrig fakturerat ett offertarbete. Det ingår i "intern tid"... eller "ej debiterbar tid" eller "försäljning".
/S
Nej, det är det inte. Jag har flera gånger haft besök av byggare som gett offert på arbeten utan att nämna betalning, vilket givetvis är självklart. Om det gäller ett mindre jobb kommer man givetvis inte ut för offert i så fall utan säger direkt att man gör det som jobb.I ItWasntMe skrev:
Större delen av min arbetstid går åt till att göra arbeten som förtagen inte kan fakturera. Det är det normala. Kostnaden för att göra offerter eller kostnadsförslag är ju inbakat i den tiden som faktureras, alltså faktiska arbetstimmar.
Bygg är en av dom få branscher som tänker tanken att ta betalt bara för att ge en offert. Inte ens juristen jag använder fakturerar för att ge en kostnadsuppskattning för ett specifikt ärende och det säger väl det mesta?
Ja då har han ju meddelat det innan och det är okej! I princip hela min arbetstid är sådan som som inte kan faktureras separat så jag ingår också i OH kostnader för företaget.S steve5432 skrev:Har aldrig betalat för ett hembesök inför ett offertarbete. Det enda jag betalat för är en arkitekt som gjorde hembesök, samt satt och diskuterade lite med mig om planlösningar etc. Han meddelade pris för "enkelt" hembesök innan.
/S
J j-o75 skrev:Om jag åker in till en verkstad och visar min bil så får jag en offert och förslag på vad som behöver göras utan att det kostar något.
Hantverkare kommer också ut och tittar på jobb och lämnar offert utan att det kostar något.
Om jobbet är så litet så att det är ointressant att lämna en offert innan så säger man väl bara det? Det är väl inte så svårt att skilja på om kunden gör en beställning av ett jobb eller bara vill ha en prisuppgift?
Nej på verkstaden betalar du en felsökningsavgift,
Men juristen behöver inte lämna kontoret för att ge en kostnadsuppskattning,J j-o75 skrev:Nej, det är det inte. Jag har flera gånger haft besök av byggare som gett offert på arbeten utan att nämna betalning, vilket givetvis är självklart. Om det gäller ett mindre jobb kommer man givetvis inte ut för offert i så fall utan säger direkt att man gör det som jobb.
Större delen av min arbetstid går åt till att göra arbeten som förtagen inte kan fakturera. Det är det normala. Kostnaden för att göra offerter eller kostnadsförslag är ju inbakat i den tiden som faktureras, alltså faktiska arbetstimmar.
Bygg är en av dom få branscher som tänker tanken att ta betalt bara för att ge en offert. Inte ens juristen jag använder fakturerar för att ge en kostnadsuppskattning för ett specifikt ärende och det säger väl det mesta?
Hur du än vänder och vrider på det så är det mer rätt att ett företags kostnader ersätts av kund,
Frågan är , åkte du med bilen TILL verkstaden, eller kom det någon från verkstaden hem till dig och tittade på bilen,?J j-o75 skrev:
Tror du någon verkstad skickar en mekaniker hem till kund för att lämna kostnadsförslag utan att ta betalt för den kostnaden,
Byggare kommer till mig och ger kostnadsförslag. Ingen har fakturerat detta.S Sylvek skrev:
Bara du verkar envisas med det, men då måste du ju upplysa kunden om det innan.
Så du menar att ni hantverkare inte har lagt på några kronor på ert timpris för att täcka upp för den tid det tar att lämna offert?L larsson r skrev:
Hur många offerter gör ni på en månad?
Hur många av dessa blir det jobb utav?
Hur många jobb har ni per månad?
Hur mycket ”outnyttjad” tid har ni varje månad?
Nu blandar du väl ihop två saker? Jag jobbar inte gratis när jag gör offerter. Jag får lön som vanligt, däremot är det inget som firman kan fakturera kunden. Min lön ingår i OHL larsson r skrev:
Konceptet med att vissa kostnader är inbakade i priset verkar inte gå hem hos en del, det har ju framgått med all önskvärd tydlighet efter oändliga diskussioner här.Demmpa skrev:
Allt som inte är konkret specificerat på en fakturarad verkar vara "gratisjobb".