115 042 läst ·
453 svar
115k läst
453 svar
Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))
En hantverkare kan alltid försöka med aldrig lyckas juridiskt att ta betalt för en offert. Hur många besök det än inneburit.N Nisken skrev:
Däremot bör man nog hålla tungan eller pennan rätt så det inte övergår i Projekteringshjälp, rådgivning eller vad det nu kan vara.
Hej alla! Vill bara fritt citera Albert Einstein (som ingen skulle säga vara dum): ”Det finns två saker som är oändliga. Universum och mänsklig dumhet. Men beträffande universum är jag inte helt säker”.
Det verkar stämma bra! Tolka det som du vill, jag har min uppfattning klar! Mvh / Håkan Ring
Det verkar stämma bra! Tolka det som du vill, jag har min uppfattning klar! Mvh / Håkan Ring
Som om kunden kan se i framtiden och vet att idioten som tar betalt för offerten är billigare. Snart ska jag öppna eget och bara ta betalt att offerera, sätter ockerpriser aå ingen anlitar mig och lever på att blåsa kunder genom att fakturera kundbesökGrizzlybjörnen123 skrev:
De företag som blir utkonkurrerade är de som inte tar betalt för kundbesöket.
Om du var med på mattelktionerna i skolan eller ej kan jag inte svara på (troligtvis var du med men inget förstod).
Om du vill ha ett arbete utfört och tar in 2 offerter från:
Företag A tar 600,00 kr/ timme och tar ingenting för att göra kundbesök. Du får en offert av dem på 60 000 kr.
Företag B tar 550,00 kr/timme och tar 2000 för kundbesöket. Du får en offert av dem på 55 000 kr. Dessutom drar de av de 2000 kr för offerten så priset blir i slutändan 53 000 kr som du ska betala.
Men i inledningsskedet ratar du företag B för att de tar 2000 kr för offerten och väljer företag A.
Att företag B kan ta 550,00 kr/ timmen beror på att de får betalt även för alla jobb som de inte kan räkna hem och behöver inte kompensera för det.
I det långa loppet tjänar kunden på att betala för offerten, allt annat är ologiskt.
ja du. NI får komma med bevis hur bäst hen vill. K kan bestrida fakturan och ta ärendet till ARN. Där får båda sidor yttra sig. Eftersom NI påstår något ska NI bevisa det. Går det inte så torskar NI.Grizzlybjörnen123 skrev:
Det ironiska i detta är att det klagas på att offerter tar tid samt att privatkunder bara är ute efter gratis rådgivning från hantverkare på ett byggforum avsett för privatkunder att få gratis rådgivning från hantverkare. Vissa hantverkare bara i denna tråden kunde lagt tiden på att skicka 10 offerter istället då inläggen är postade under arbetstid. Med det sagt så kan det inte vara så farligt att åka och ge Svensson lite råd och en offert gratis för att visa lite god vilja, han kanske tom bjuder på en kaka eller två och det får ni inte här.
Ps. Snälla fakturera mig inte nu
Ps. Snälla fakturera mig inte nu
T Thörre skrev:Det ironiska i detta är att det klagas på att offerter tar tid samt att privatkunder bara är ute efter gratis rådgivning från hantverkare på ett byggforum avsett för privatkunder att få gratis rådgivning från hantverkare. Vissa hantverkare bara i denna tråden kunde lagt tiden på att skicka 10 offerter istället då inläggen är postade under arbetstid. Med det sagt så kan det inte vara så farligt att åka och ge Svensson lite råd och en offert gratis för att visa lite god vilja, han kanske tom bjuder på en kaka eller två och det får ni inte här.
Ps. Snälla fakturera mig inte nu![]()
En offert är ett juridiskt bindande avtal, den tar tid att framställa och sen ska den hållas,
Självklart ska man debitera för offert,
Faktum är att en offert normalt får anses vara ett anbud enligt avtalslagens grundläggande princip om anbud/utbud och accept. Alltså förstadiet till ett avtal. Även om en anbudsgivare är bunden till sitt anbud är inte mottagaren bunden, och inget avtal har uppstått, förrän mottagaren har lämnat accept.S Sylvek skrev:
Jag skulle vilja påstå att detta är den grundläggande anledningen till att man traditionellt sett inte tar betalt för att lämna offert. Utan accept har inget avtal ingåtts och utan ett avtal är det svårt att få betalt.
Man skulle kunna tänka sig att man först ingår ett avtal kring villkoren hur offerten skall lämnas, men det förutsätter ju då att man är överens om dessa villkor innan offertgivaren kan kräva betalt för offerten.