Fairlane
L larsson r skrev:
Det är dags att vi hantverkare tar betalt för tiden vi lägger ner, finns ju ingen annan som jobbar gratis
Har du provkört en bil någon gång utan att köpa den? Om ja, hur mycket fakturerades du för det?

Har du fått hjälp av en person i en klädesbutik, i bygghandeln eller i en elektronikbutik utan att sen köpa något? Om ja, hur mycket fakturerades du för det?

Kanske har du begärt ut offerter från flera leverantörer för att avgöra vilken du ska beställa ifrån? Hur mycket fick du betala de du inte köpte av?

Har du diskuterar banklån med ner än en bank någon gång?

Det är inte alls ovanligt att man i många branscher utför arbete utan att kunna fakturera någon för just den tiden, tvärtom är det mycket vanligt, så att hantverkare skulle vara ensamma om det stämmer inte och jag tror du vet det också, men inte tänkt på alla dessa gånger du fått något utan att betala för det.

Sen kan det vara helt ok att ta betalt för en offert eller liknande, men då berättar man det i förväg. Jag såg just några hantverkare som hade det tydligt skrivet att den tog betalt för att komma ut och titta och lämna offert. Beställde man sen drog de av den kostnaden på slutfakturan. Om det är en bra metod eller inte kan ju diskuteras då.man gärna vill ha fler än en offert på större jobb, så kanske begär man inget från den firman, men de slapp iallafall arbeta "gratis" (kanske slapp de arbeta alls).

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
Frågan är , åkte du med bilen TILL verkstaden, eller kom det någon från verkstaden hem till dig och tittade på bilen,?

Tror du någon verkstad skickar en mekaniker hem till kund för att lämna kostnadsförslag utan att ta betalt för den kostnaden,
Pratar vi stora maskiner och inte just privatbilar så händer det också att mekaniker, reparatörer eller liknande kommer ut och sedan lämnar offert utan att ta betalt för den tiden ja.
Nyligen hade jag två pers en hel förmiddag på jobbet som mätte, ritade och donade för att kunna ge en offert. Den tiden bakas givetvis in i övriga kostnader för det företaget, men dom vet ju inte säkert att dom får jobbet hos oss.
För ett par veckor sedan åkte vi fem personer till ett ställe, med övernattning för att kunna räkna på ett jobb där utan att veta om vi får jobbet eller inte. Det är snarare byggsektorn som funkar annorlunda.

• Gilla
johnniemalm och 3 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Tyvärr får du nog betala, du har ju trots allt taget hans tid, prova att ringa en revisor eller jurist, då blir det dyrt

• Haha
johnniemalm
  • Laddar…
Kan hela den här diskussionen handla om att många hantverkare är egenföretagare och inte riktigt skiljer på firmans pengar och sina egna pengar?
Formuleringen "jobba gratis" har ju varit uppe och jag är helt övertygad om att ingen i denna tråden förväntar sig att någon skall göra just det. Alla skall ju självklart ha lön på sin arbetstid. Däremot är det ju inte säkert att ett företag kan fakturera 100% av alla anställdas arbetstid, men det är ju en helt annan sak!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Det är dags att vi hantverkare tar betalt för tiden vi lägger ner, finns ju ingen annan som jobbar gratis
Ni tar ju också betalt för frukosten på Ahlsell hahahahaha

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Kan hela den här diskussionen handla om att många hantverkare är egenföretagare och inte riktigt skiljer på firmans pengar och sina egna pengar?
Ja, plus att de antingen inte vill förstå eller helt enkelt inte är så smarta att de kan förstå.

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att de tror att de ska vara smarta och komma med så bra förklaringar att de får andra att hålla med dom. Vilket inte riktigt går så bra alla gånger.

J j-o75 skrev:
Pratar vi stora maskiner och inte just privatbilar så händer det också att mekaniker, reparatörer eller liknande kommer ut och sedan lämnar offert utan att ta betalt för den tiden ja.
Nyligen hade jag två pers en hel förmiddag på jobbet som mätte, ritade och donade för att kunna ge en offert. Den tiden bakas givetvis in i övriga kostnader för det företaget, men dom vet ju inte säkert att dom får jobbet hos oss.
För ett par veckor sedan åkte vi fem personer till ett ställe, med övernattning för att kunna räkna på ett jobb där utan att veta om vi får jobbet eller inte. Det är snarare byggsektorn som funkar annorlunda.

Må så vara men tycker du det är hållbart!

S Sylvek skrev:
Må så vara men tycker du det är hållbart!
Nej det är klart att det inte är hållbart att byggsektorn är så överhettad att man till och med kan ta betalt för att ge offerter utan att ens informera om det innan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Ja, plus att de antingen inte vill förstå eller helt enkelt inte är så smarta att de kan förstå.

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att de tror att de ska vara smarta och komma med så bra förklaringar att de får andra att hålla med dom. Vilket inte riktigt går så bra alla gånger.
Nej, ingen i den här tråden har ju direkt imponerat med sina argument, snarare tvärt om.

S shs skrev:
Ni tar ju också betalt för frukosten på Ahlsell hahahahaha
Jasså

J j-o75 skrev:
Nej det är klart att det inte är hållbart att byggsektorn är så överhettad att man till och med kan ta betalt för att ge offerter utan att ens informera om det innan.
Som tur är kan man inte ta betalt för saker utan att informera om det innan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Som tur är kan man inte ta betalt för saker utan att informera om det innan.
Bevisligen så skickas ju fakturor utan föregående överenskommelse ändå.

T
J j-o75 skrev:
Bevisligen så skickas ju fakturor utan föregående överenskommelse ändå.
Men man behöver inte betala dem!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar att ni hantverkare inte har lagt på några kronor på ert timpris för att täcka upp för den tid det tar att lämna offert?

Hur många offerter gör ni på en månad?
Hur många av dessa blir det jobb utav?
Hur många jobb har ni per månad?
Hur mycket ”outnyttjad” tid har ni varje månad?
Jobbar du gratis åxå

Fairlane
L larsson r skrev:
Jobbar du gratis åxå
Det du kallar "jobba gratis" dvs fixa offerter görs i väldigt många branscher utan att man får ersättning för det. Man vinner den några affärer och några förlorar man. Vinsten på de affärer man tar ska givetvis täcka tiden att ta fram offerter.

Du tror att det är unikt för hantverkare, men du har helt enkelt fel.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.