115 042 läst ·
453 svar
115k läst
453 svar
Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))
Och så är det ibland, vid större upphandlingar/projekt, eller arkitektförslag t.ex. Inte alls ovanligt med att parterna ingår avtal om ersättning för offertarbete etcC cpalm skrev:
Lägre pris på jobb och material plus mer svartjobb.MathiasS skrev:
Nu med Rot får man betala mer för vissa jobb för att alla hänger sig helatiden på "jamen du får ju ROT, det blir bara för dig efter rot...."!
Ungefär som med bilar och deras miljöbonus. Finns inte mycket på att pruta när man återkommer till en bonus som faktist betalas av staten och går inte ur företagets egen ficka!!!
Märker det nu på laddboxar till bilar. Förut kostade dem runt 20k. Nu verkar dessa gå på runt 40k pga att man får 50% på även materialet!
Så alla dessa "bidrag" är bara för att förvilla den vanliga dödliga människan. Är bara staten och företagen som vinner. Men nog tror jag även svartjobb nu ökar pga att prissättningen hos företagen blivit högre för vita jobb.
Redigerat:
kisumisu skrev:
Lägre pris på jobb och material plus mer svartjobb.
Nu med Rot får man betala mer för vissa jobb för att alla hänger sig helatiden på "jamen du får ju ROT, det blir bara för dig efter rot...."!
Ungefär som med bilar och deras miljöbonus. Finns inte mycket på att pruta när man återkommer till en bonus som faktist betalas av staten och går inte ur företagets egen ficka!!!
Märker det nu på laddboxar till bilar. Förut kostade dem runt 20k. Nu verkar dessa gå på runt 40k pga att man får 50% på även materialet!
just det, och lägg till det en marknad som eldas på av rot-avdrag. Känns rätt själv klart att för den stora massan så minskar viljan att köpa tjänster utan rot-avdrag även om några kommer falla tillbaka på svartjobb så gör ju inte majoriteten det.
Dvs, säger man att "ROT är en merkostnad som man bjuder snåla kunder på" så har man ju inte fattat ett skit av hur en marknadsekonomi fungerar.
Det är uppenbarligen dags för oss att sluta sponsra hantverkarbranschen med skattepengar. Givet prisökningar i samband med ROT är det ju högst tveksamt hur mycket som går tillbaka till skattebetalaren själv.
...men nu pratar vi, antar jag, om projekt på några manår som som mest, och vanligare bara några tiotals timmar, och då förekommer det inte alls.Mikael_L skrev:
Jo det är nog den stora massan som inte fattar eller orkar bry sig. Var väl därför staten införde ROT. Vi betalar skatt, företagen betalar skatt. Det är ju det enda staten bryr sig om!MathiasS skrev:
just det, och lägg till det en marknad som eldas på av rot-avdrag. Känns rätt själv klart att för den stora massan så minskar viljan att köpa tjänster utan rot-avdrag även om några kommer falla tillbaka på svartjobb så gör ju inte majoriteten det.
Dvs, säger man att "ROT är en merkostnad som man bjuder snåla kunder på" så har man ju inte fattat ett skit av hur en marknadsekonomi fungerar.
Det är uppenbarligen dags för oss att sluta sponsra hantverkarbranschen med skattepengar. Givet prisökningar i samband med ROT är det ju högst tveksamt hur mycket som går tillbaka till skattebetalaren själv.
Hade staten brytt sig om oss medborgare hade dem förbjudit enorma prishöjningarna. Men då hade företagen inte heller fått sin del dem fick på svartjobben som nu är en förlorad marknad.
C cpalm skrev:
Nej, det var bara ett inspel om att betalning för offertarbete eller annat förberedande arbete kan vara avtal om ersättning för detta.MathiasS skrev:
Det har dock ingen relevans för det tråden startades om, eller öht för småjobben hos privatpersoner, det är jag medveten om.
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Kan någon förklara för mig hur man kan tro att det är privatmarknaden i Sverige som sätter hantverkarns priser? Med eller utan Rot.MathiasS skrev:
Kan tillägga för den okunnige att det normalt är betydligt bättre betalt att jobba med precis allt annat än privatpersoner inom bygg.
Man behöver inte fundera speciellt mycket om svartjobben kommer öka ifall Rotavdraget tas bort. Det är bara kolla på vad många kunder frågar efter när Rotavraget slår i taket. ”Kan vi inte ta överskjutande del svart? Eller åtminstone en del svart?
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Som det är nu så lägger de ju på 30% då kunden gKrille-72 skrev:
Kan någon förklara för mig hur man kan tro att det är privatmarknaden i Sverige som sätter hantverkarns priser? Med eller utan Rot.
Kan tillägga för den okunnige att det normalt är betydligt bättre betalt att jobba med precis allt annat än privatpersoner inom bygg.
Man behöver inte fundera speciellt mycket om svartjobben kommer öka ifall Rotavdraget tas bort. Det är bara kolla på vad många kunder frågar efter när Rotavraget slår i taket. ”Kan vi inte ta överskjutande del svart? Eller åtminstone en del svart?
Nej jag hade inte läst inlägg 13. Det stämmer ju inte alls med trådstarten. Han har alltså bokat en tid för installation och då förstår jag om hantverkaren vill ha betalt. Han skulle ju dit och jobba inte bara titta och ge offert.Krille-72 skrev:
Nu är vi på inlägg #303. Det lär nog fortsätta komma kommentaren om bedrägeri, släng fakturan, betala inte osv.Mats: Gårdsägare skrev:
Det kan vara nyttigt att åtminstone läsa några av en Ts inlägg innan man lämnar råd hur en Ts ska agera.
Men grundfrågan är intressant. En hantverkare kan givetvis försöka ta betalt för en offert. Men har hen inte informerat om detta innan så har en konsument rätten på sin sida att inte betala. Detta gäller för övrigt ALLA näringsidkare och finns förklarat i Ktjl 37§.
Men får läsa några gånger så man förstår att det inte alltid är gratis att ringa tuben Näringsidkare.
Bestrid fakturan och gör en anmälan.S Spiffe skrev:Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?