E El-Löken66 skrev:
Givet vis.
Men säjer man 800 plus moms. Hör kund bara 800.
Eftersom priset ska inkludera moms.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Sen får kund stå för matte. Vad är det konstiga.
Om det är något konstigt vet jag inte men lagstiftaren har ansett att kunden inte ska behöva stå för någon matte utan att priset ska anges inklusive moms och eventuellt andra skatter.

Se mitt inlägg #151.

• Gilla
Marcus-k och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad är det som inte följer?

Det kostat 777.plus moms. Sen får kund stå för matte. Vad är det konstiga.
Nej företagaren ska stå för matten. Inte som i USA där olika skatter på olika saker och i olika delstater tillkommer på aviserat pris.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Man uppger så klart priset inkl. moms när man pratar med privatpersoner.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:

Är det för att inte företagaren kan räkna som hen överlåter det på kund?
Kund ska anges inklusive moms, inte exklusive moms med ett tillägg plus moms. De allra flesta företagare klarar det utan problem. Sen finns det ett fåtal som inte lär sig, men då får se vara beredda på att det kan bli problem och att de ligger sämre till då. Kan de inte lära sig det så är de korkade.

Ungefär som företagaren som trodde han kunde lägga på 30% amb07 mot privatkund.

Läropengar för dessa företagare inte gör deras kunder.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
E
För er genier är givet vis 777 en baga tell att räkna ut moms på men för en simpel före tagare är det inte lika enkelt.

Då kund ringer och kräver svar på studs.

Sitter kan ske i bilen och kör eller monterar.

För kund är det ju simpelt att lägga på moms.

H
P Pin skrev:
Eftersom priset ska inkludera moms.
Helt rätt. Både på arbete och på produkter, enl. lag.

Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Det var nog ingen upp skattning. Kanske en gissning. Eller ett tyckande om vad en sådan list borde kosta sett till tillverknings och frakt processen.
Oavsett hur detta ligger till så är det oerhört oprofessionellt av installatören att inte ta reda på det faktiska priset i samband med att han beställer listen från tillverkaren. Om han hade gjort detta, och fått höra att den kostar 2159 kronor, så borde han sagt till leverantören att han avvaktar med beställningen. Sen borde han kontaktat TS, meddelat det verkliga priset och frågat om han skulle gå vidare med beställningen.

Juridiskt sett kanske installatören kan göra så här, men moraliskt sett är det helt förkastligt i och med att han gett TS ett uppskattat pris på 500 - 800 kronor.

Den här installatören har arbetat på ett oseriöst sätt, om om El Löken 66 tycker det är helt OK, så är El Löken 66 också oseriös.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
B Bernt Ö97 skrev:
Kanske installatören har den informationen på "annat ställe" och behöver kontrollera, ev med Garageportexperten, och i det skedet är det enkelt att lägga beställningen utan ytterligare administration, i så fall ett smidigt och rationellt "beteende". Allt är inte helt enkelt.
Det förekommer många gissningar I tråden som inte på något vis svarar på TS grundfråga: kan TS smita från betalningen, gärna med hjälp av osanning.
Men hur beställer du utan att du själv vet vilken port det är? Och om du vet, varför vill du inte berätta för TS?

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
För er genier är givet vis 777 en baga tell att räkna ut moms på men för en simpel före tagare är det inte lika enkelt.

Jo för en företagare är det precis lika enkelt som för en kund. Det är samma matematik för båda.
Om man är för upptagen för att kunna räkna, men vet priset exklusive moms på en enskild artikel är 777 (fler än en artikel lär det inte vara för då blir nog addition också ett problem) så säger man helt enkelt "Jag sitter lite illa till men det blir strax under 1000 kr. Jag kan återkomma med exakt prisuppgift om du vill.". Den stora majoriteten av företagare klarar av det.

• Gilla
Marcus-k och 5 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
för en simpel före tagare är det inte lika enkelt.
E El-Löken66 skrev:
Löken sätter ord på en teori jag haft ibland... 😂

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Marcus-k och 6 till
  • Laddar…
H
E El-Löken66 skrev:

En företagare kan och ska ge pris inkl. Moms till privatpersoner Enligt lag.
En företagare kan räkna annars är man ingen långvarig företagare.
Man kan heller inte anta att privatpersoner ska räkna ut priset inkl. Moms själv från ett pris, exkl. moms. Det finns dessutom olika moms på olika produkter. Det kan man heller inte begära att en privatperson ska kunna. Det är heller inte viktigt då pris från företag alltid ska anges inkl. moms, enl. lag.
Ett tips, skriv dina inlägg först i ett word dokument eller liknande och sätt på stavningskontrollen, dina inlägg blir svårlästa och förbisedda annars.

• Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Jag skulle beställa ny bottenlist till min garageport. Helt vanlig port. Jag kontaktar först Garageportexperten men de behövde se kvittot motsvarande men jag beställde den genom installatören, som är en annan person tillika den som installerade porten. Jag skulle såklart absolut ta det genom honom och att han beställer listen. Jag sa absolut men han kan glömma att jag betalar något påslag.

Under ungefär 3 veckors leveranstid frågar jag 2-3 gånger vad listen kostar, så jag vet om det är värt det. Han säger att han inte fått fakturan på sin beställning än. Han ringer och meddelar att listen är hos honom. Jag åker utanför hans privata bostad och hämtar upp den rätt upp och ner. Ingen direkt leveransbekräftelse eller något. Jag frågar igen vad listen kostar. Oklart men 500-800kr borde den kosta sa han.

Dum nog som jag var åkte jag hem och satte dit listen under helgen. Nu i måndags fick jag sms: ''Gummilisten blev dyrare än vad jag räknade med. 2159kr inkl frakt utan påslag''. Helt sinnessjukt pris för en liten gummilist.
Jag påpekade i sms att det var betydligt dyrare än hans 500-800kr han sa till mig och att det var synd att jag hann sätta dit den för annars hade jag aldrig tagit emot den.
- ''Sorry''. Det var hans svar på det sms:et och fakturan är skickad på 2159kr.

Jag är såklart skit förbannad för jag tycker att han ska betala för sitt misstag. Han borde enligt mig säga 800kr och han står för resten men han verkar inte vilja ha fler kunder i framtiden.
Nu funderar jag på vad jag juridiskt kan göra. Bestrida fakturan? På vilka grunder? ''offerten'' var ju muntlig och jag kan inte retunera listen nu heller. Jag stör mig något extremt på hans ''sorry'' så jag undrar ifall jag inte kan bestrida fakturan och säga att jag aldrig fått listen? Det finns inget sätt för honom att bevisa att jag fått listen då den aldrig skickades till mig och jag skrev aldrig på mottagandet. Eller jo, sms:et där jag säger att jag aldrig skulle satt dit den men där erkänner han indirekt att han sa 500-800kr för den också (om han nu sparat sms:et. Dock har jag det).

Tack för all hjälp
skojare ska hängas ut och randas

E
Min tolkning av det hela är att T M kunden hela tiden jagar den stackars montören som gör allt för att hjälpa.

Givet vis var det fel att dra till med en gissning som var upp åt väggarna fel.

Men vad hade det ändrat i sak. Om priset stämt. Listen var ju redan be ställd!

Det hade troligen kostat 50 % av in köps priset att returnera detta.

Så min å sikt är.
Att man be höver göra andra sidan.

För att kunna be döma.

Och montör borde hän visat till kontoret, detta har hen tro ligen lärt sej nu.

Så fel kanske till 63 % kunds och 37 företagets.

Lite be troende på hur hot-full T M varit i sin kontakt med montör.

Redigerat:
E
H HEM2121 skrev:
En företagare kan och ska ge pris inkl. Moms till privatpersoner Enligt lag.
En företagare kan räkna annars är man ingen långvarig företagare.
Man kan heller inte anta att privatpersoner ska räkna ut priset inkl. Moms själv från ett pris, exkl. moms. Det finns dessutom olika moms på olika produkter. Det kan man heller inte begära att en privatperson ska kunna. Det är heller inte viktigt då pris från företag alltid ska anges inkl. moms, enl. lag.
Ett tips, skriv dina inlägg först i ett word dokument eller liknande och sätt på stavningskontrollen, dina inlägg blir svårlästa och förbisedda annars.
Pris är garanterat an givet med moms i fakturan. Men om kund ringer 2-3 gånger om dagen och pressar montör kanske hen drar fram ett pris hen sett och för klarar att moms ska läggas på.

Ska hen köra av motor vägen för att ta fram kall kyl ator bör detta är 3 sekunder för kund?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.