62 023 läst ·
190 svar
62k läst
190 svar
Hantverkare slarvat?
Det där hör till kategorin av de enklaste uppgifter en snickare kan utföra. Det skulle vara intressant att anlita denna snickare till att t.ex. sätta ett kök. Jag har aldrig sett ett kök som lutar 40 grader och där diskhon och spishällen sitter uppochner.
Är du säker på att de skickade en hantverkare och inte din granne, farbror Bertil?Karinsbostadsrätt skrev:
Hej, behöver lite hjälp, jag bor i bostadsrätt och är inte så kunnig i byggteknik mm. En hantverkare gjorde lite jobb hos mig, bytte golv i kök och hall bland annat. Han fick komma och komplettera för lite slarv:
- diskmaskin var inte fastskruvad. Det gjorde han nu genom att skruva den in i väggen. Ska man göra så? Skruva i vägg, snett? Finns det risk för fuktskada?
- trösklar var inte fastsatta. Han har nu fäst med en del inte nedsänkta skruvar, en nedsänkt och även spik samt skapat en spricka i tröskel.
*edit: Det är också en variation på sorter och färger av spikar, samt avståndet är inte symmetriskt åt något håll, skruven "i mitten" är inte i mitten. Är detta enligt byggstandard?
- är det ok att det ser ut som det gör bakom spisen?
- ska jag acceptera att dörren inte går att öppna helt?
- Han har satt golvlister runt en dörr, i stället för dörrlist. Det är ju annan slags kanter på dörr/golvlister. Ska jag acceptera det?
Är jag för petig?
se bilder. Tack för hjälp!!
Det är svårt att få alldeles exakt samma avstånd, kan ju bli 10 mm nånstans och 12 mm bredvid, men det täcks ju av golvlisten och syns inte sedan.Karinsbostadsrätt skrev:
Tack för svar! Golvet är lagt på hösten, snart 1,5 år sen. Det som sker nu är restjobb, fix av slarv. Jag läste nånstans att avståndet golv-vägg ska bestämmas utifrån golvytans storlek vet inte vad som är korrekt, men hursom så ska det väl ändå vara samma avstånd på en sträcka som hänger ihop tänker jag.
Ja eftersom trägolv rör sig med luftfuktighet. Man ska lägga golvet flytande alltså bara förankrat i sig själv, och med en expansionsfog till omgivande väggar och fast inredning. Detta står i tillverkarens anvisningar för montering. Minimum brukar anges till 10 mm. Det som kan hända om avståndet är för litet är att brädan med tiden tar i väggen och golvet slår sig eftersom det inte kan ta vägen någon annanstans. Du har alltså inte en fackmannamässigt utförd golvläggning som innebär risk för problem.Karinsbostadsrätt skrev:
Tack för ditt engagemang i frågan samt för informationen.S Sir Duke skrev:Ja eftersom trägolv rör sig med luftfuktighet. Man ska lägga golvet flytande alltså bara förankrat i sig själv, och med en expansionsfog till omgivande väggar och fast inredning. Detta står i tillverkarens anvisningar för montering. Minimum brukar anges till 10 mm. Det som kan hända om avståndet är för litet är att brädan med tiden tar i väggen och golvet slår sig eftersom det inte kan ta vägen någon annanstans. Du har alltså inte en fackmannamässigt utförd golvläggning som innebär risk för problem.
Hej,
Vi har renoverat ett hus från 1800-talet och hade i början en dålig upplevelse av dåliga Hantverkare till den grad att vi bestämde oss för att göra 90% av arbetet själva.
Som många redan har sagt, du har betalat för en tjänst & resultatet har blivit dåligt, det är inte ditt fel och du ska inte acceptera det. Tyvärr är detta alldeles för vanligt än det borde vara.
Kolla in på https://www.hallakonsument.se. Skicka ett e-postmeddelande till hantverkaren med alla foton och fel listade och begär att de åtgärdar dem eller ger rabatt. Enligt lagen är hantverkare tvungna att vara proaktiva i att åtgärda fel som uppstår i deras arbete. Se till att hålla alla kommunikation skriftlig.
Tom
ps Ursäkta min svenska
Vi har renoverat ett hus från 1800-talet och hade i början en dålig upplevelse av dåliga Hantverkare till den grad att vi bestämde oss för att göra 90% av arbetet själva.
Som många redan har sagt, du har betalat för en tjänst & resultatet har blivit dåligt, det är inte ditt fel och du ska inte acceptera det. Tyvärr är detta alldeles för vanligt än det borde vara.
Kolla in på https://www.hallakonsument.se. Skicka ett e-postmeddelande till hantverkaren med alla foton och fel listade och begär att de åtgärdar dem eller ger rabatt. Enligt lagen är hantverkare tvungna att vara proaktiva i att åtgärda fel som uppstår i deras arbete. Se till att hålla alla kommunikation skriftlig.
Tom
ps Ursäkta min svenska
Tack så mycket för detta meddelande! Jag har gjort ovan och är i en process nu.tjdiyer skrev:
Hej,
Kolla in på [länk]. Skicka ett e-postmeddelande till hantverkaren med alla foton och fel listade och begär att de åtgärdar dem eller ger rabatt. Enligt lagen är hantverkare tvungna att vara proaktiva i att åtgärda fel som uppstår i deras arbete. Se till att hålla alla kommunikation skriftlig.
Tom
ps Ursäkta min svenska
Det finns många bra hantverkare och det är alltid bra att kolla referenser noga. Lätt att tänka på det i efterhand.
Det är detta som gör att jag drar mig för att köpa in hantverkare. Det finns liksom ingen mall för att kunna urskilja bra och dåliga…. Man får bara gå på känsla och såklart kolla upp tidigare alster..och man får inte kvittot förrän efteråt.. ibland under tiden om man följer dem noggrant..
För mig som är en hyfsat kunnig amatör så kan jag en hel del och vet lite vad jag pratar om. Men hur gör man om man inte kan och dessutom inte är så intresserad.. måste vara fruktansvärt.
jag har nu tur att ha fått tag i en fantastik elektriker. Vi pratar mkt innan om vad som går och inte går, uppstår något så tar vi det därifrån. Full kommunikation hela tiden. Och väldigt prisvärd. Nu skall jag testa en VS firma som än så länge gett precis samma intryck som elektrikern och känslan är väldigt bra.
För mig som är en hyfsat kunnig amatör så kan jag en hel del och vet lite vad jag pratar om. Men hur gör man om man inte kan och dessutom inte är så intresserad.. måste vara fruktansvärt.
jag har nu tur att ha fått tag i en fantastik elektriker. Vi pratar mkt innan om vad som går och inte går, uppstår något så tar vi det därifrån. Full kommunikation hela tiden. Och väldigt prisvärd. Nu skall jag testa en VS firma som än så länge gett precis samma intryck som elektrikern och känslan är väldigt bra.
Tror du har fått alla svar du behöver redan
Men trösklar brukar man nog limma och inte skruva. Jag tycker allt ser taffligt ut. Jag lärde mig en bra sak en gång när vi byggde hus. Typ såhär "det alla som ska hjälpa till med huset har gemensamt, är att ingen ska bo där". Man kan fråga lite fint om han skulle gjort sådär i sin egna bostad?
Måste bara lyfta på hatten för "Karinsbostadsratt" Imponerande att hålla sånt lugn, och visa en så hög människorespekt som hon gör, trots ett så extremt amatörmässigt utfört jobb.
Det finns inget försvar för det han levererat, men att ändå se människan bakom, även om du givetvis skall kämpa för att få upprättelse är riktigt starkt. Till skillnad mot rätt många här, mig själv inkluderad, som lätt kör taggarna ut lite väl snabbt ibland.
Med det sagt tycker jag ändå när allt är över, om du inte får en upprättelse du är tillfreds med, att du bör namnge vederbörande firma. För om han fortsätter göra så här dåliga jobba, utan att sen göra rätt för sig. Så tror jag alla i ert närområde är tacksamma för en varning...
Det finns inget försvar för det han levererat, men att ändå se människan bakom, även om du givetvis skall kämpa för att få upprättelse är riktigt starkt. Till skillnad mot rätt många här, mig själv inkluderad, som lätt kör taggarna ut lite väl snabbt ibland.
Med det sagt tycker jag ändå när allt är över, om du inte får en upprättelse du är tillfreds med, att du bör namnge vederbörande firma. För om han fortsätter göra så här dåliga jobba, utan att sen göra rätt för sig. Så tror jag alla i ert närområde är tacksamma för en varning...
Tack för värmande ord! Det hjälper inte ofta att agera i affekt, jag har absolut gjort det själv också i olika situationer tidigare.M mojjen skrev:Måste bara lyfta på hatten för "Karinsbostadsratt" Imponerande att hålla sånt lugn, och visa en så hög människorespekt som hon gör, trots ett så extremt amatörmässigt utfört jobb.
Jag tar ärendet vidare till ARN om vi inte kommer fram till en lösning, även om det mest är smågrejer, handlar om några tusenlappar om man mäter i timpeng för en proffessionell snickarfirma + material att få det fixat ordentligt. Det är nog mest det att jobbet inte är utfört med omsorg och enligt en standard som en kan förvänta sig som stör mig mest vid det här laget. Plus att jag inte skulle kunna sälja lägenheten utan att få det fixat.
Jag vill inte råka ut för anklagelser om förtal, därför vill jag nu inte ange något namn på firma. Beroende på ett eventuellt beslut från ARN, blir det antingen kompensation/åtgärd/kanske svartlistning.
Får ha lite is i magen här!
Trevlig helg