X
Det är sådana här saker som gör att jag drar mig å det grövsta med att ta in "professionella" på olika arbeten utan gör det hellre själv.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Flummox skrev:
Är det någon här som ens kan identifiera vilken sorts skruv det här är? Ser ju ut som någon sorts gummipackning under, men aldrig sett någon liknande. Det enda jag kan frammana är ju en plasttaksspik men då är vi ju waaaaaay off.
F Flummox skrev:
Är det någon här som ens kan identifiera vilken sorts skruv det här är? Ser ju ut som någon sorts gummipackning under, men aldrig sett någon liknande. Det enda jag kan frammana är ju en plasttaksspik men då är vi ju waaaaaay off.
Spikplugg.... Vilket jag anser vara guds straff till mänskligheten.... Går knappt att få bra ens om man vet vad man gör....:cool:

• Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Spikplugg.... Vilket jag anser vara guds straff till mänskligheten.... Går knappt att få bra ens om man vet vad man gör....:cool:
Oj. Den blir inte rolig att få bort ...

X
S Sir Duke skrev:
Oj. Den blir inte rolig att få bort ...
Vinkelslip löser det mesta.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Det är sådana här saker som gör att jag drar mig å det grövsta med att ta in "professionella" på olika arbeten utan gör det hellre själv.
Jag börjar mer och mer falla in i den kategorin också.
Fick installerat nytt fördelarskåp för något år sen eller två och upptäckte när jag skulle vrida av vattnet till en viss del av huset att det inte gick eftersom kranarna går i plåten. Jaja, tänkte jag, jag har åtminstone en lätt åtkomlig huvudventil om det skulle krisa.

Skulle sen häromdagen vrida av slingan för jordvärmen för att rensa filtret. Upptäckte då att jag dels inte kan få bort all frigolit som isolerar kopplingarna eftersom det är monterat för tight mot väggen. Sen går det inte att vrida om ventilerna eftersom kranarna går i frigoliten jag inte kan plocka loss. Så fram med polygrip och skruvmejsel istället.

Så jävla svårt är det väl inte att åtminstone funktionstesta en ventil efter montering och om det inte funkar, göra om och göra rätt? Så jobbar jag i mitt yrke.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
X
tensiden tensiden skrev:
Jag börjar mer och mer falla in i den kategorin också.
Fick installerat nytt fördelarskåp för något år sen eller två och upptäckte när jag skulle vrida av vattnet till en viss del av huset att det inte gick eftersom kranarna går i plåten. Jaja, tänkte jag, jag har åtminstone en lätt åtkomlig huvudventil om det skulle krisa.

Skulle sen häromdagen vrida av slingan för jordvärmen för att rensa filtret. Upptäckte då att jag dels inte kan få bort all frigolit som isolerar kopplingarna eftersom det är monterat för tight mot väggen. Sen går det inte att vrida om ventilerna eftersom kranarna går i frigoliten jag inte kan plocka loss. Så fram med polygrip och skruvmejsel istället.

Så jävla svårt är det väl inte att åtminstone funktionstesta en ventil efter montering och om det inte funkar, göra om och göra rätt? Så jobbar jag i mitt yrke.
Usch... Är du en sådan där professionell människa som innehar någon form av yrkesstolthet?

;)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tycker du ska ta ditt chefen för firman .
Men varför är inte detta löst efter 1,5 år ?

Fairlane
P Peternow skrev:
Undrar om det hjälper att ta sig chefen. Det är ett enmansföretag, så jag tror inte chefen förstår bättre hur illa det är. ;)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Covid kom emellan, jag blev sjuk etc och sen tänkte jag släppa det. Men i december 2021 fick jag reda på att det inte bara är små slarvfel utan fel som faktiskt kan påverka priset på min lägenhet. Trösklarna lossnade, fick reda på att det är golvlist på väggar etc etc. Då reklamerade jag delar av arbetet. Det landade i en fellista helt enkelt, som jag nu vill få fixad. Det arbete som nu är gjort är alltså fellistan. Jag går inte in på detaljer, det är grejer som inte blev gjorda nu.
Det började egentligen med att jag upptäckte att det inte finns korrekt underlag till parketten. Det finns många olika detaljer i denna historien som jag vill få stängd.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
Covid kom emellan, jag blev sjuk etc och sen tänkte jag släppa det. Men i december 2021 fick jag reda på att det inte bara är små slarvfel utan fel som faktiskt kan påverka priset på min lägenhet. Trösklarna lossnade, fick reda på att det är golvlist på väggar etc etc. Då reklamerade jag delar av arbetet. Det landade i en fellista helt enkelt, som jag nu vill få fixad. Det arbete som nu är gjort är alltså fellistan. Jag går inte in på detaljer, det är grejer som inte blev gjorda nu.
Det började egentligen med att jag upptäckte att det inte finns korrekt underlag till parketten. Det finns många olika detaljer i denna historien som jag vill få stängd.
Vilken hemsk hantverks"hjälp".
Man undrar ju om det ens är en registrerad firma. Det är ju inte otur eller slarv inblandat, utan så oskickligt att det gränsar till skadegörelse.
Och det vi diskuterar nu är alltså de lindrigaste felen som de inte åtgärdat?
Vad är planen nu?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Du skrev nånstans att det är en enmansfirma. Minns jag rätt? Jag förstår att du inte vill hänga ut firmans namn pga relationen till personen etc, men samtidigt kommer denne att göra liknande skadegörelse hos andra stackare om ingen sätter stopp för det. Jag blir helt mållös när jag ser bilderna. Det är så låg nivå att man nästan misstänker att det är ett fejkat inlägg. Förstå mig rätt, jag tror dig, men nivån på utförandet är så grotesk uselt att jag undrar om inte personen bakom det har någon form av funktionsvariation (som det så fint heter idag).

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Haha, ja jävlar du har rätt! Att man kan vara så genomruttet ondskefull som hantverkare. Nu är det inte längre bara dåligt gjort, nu är det gräns till sabotage.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Du skrev nånstans att det är en enmansfirma. Minns jag rätt? Jag förstår att du inte vill hänga ut firmans namn pga relationen till personen etc, men samtidigt kommer denne att göra liknande skadegörelse hos andra stackare om ingen sätter stopp för det. Jag blir helt mållös när jag ser bilderna. Det är så låg nivå att man nästan misstänker att det är ett fejkat inlägg. Förstå mig rätt, jag tror dig, men nivån på utförandet är så grotesk uselt att jag undrar om inte personen bakom det har någon form av funktionsvariation (som det så fint heter idag).[/QUOTE

Ja det där efterarbetet blev ju inte jättelyckat. Tänker svar på min feedback kommer nog efter helgen. Bestämmer nästa steg efter det.

Wow, vilket pedagogiskt svar! Lär mig grejer här. Tack! Ska kolla detta med min karm.
Du har ett billigt vattenpass som troligen inte är exakt, så för säkerhets skull skall du vända på det och mäta från "två håll", tänk polvända. Är vattenpasset korrekt skall bubblan ligga likadant i båda mätningarna, och är det du mäter i lod eller våg skall då bubblan ligga mitt emellan strecken.
När du kollar dörren skall du mäta om dörrkarmen lutar in eller ut ur ett rum samt om den är i lod i "sidled" i dörrhålet. Mät först på gångjärnssidan, den är viktigast, måste vara vågrät i båda ledderna, annars hänger dörren neråt, eller stiger, när du öppnar den. Kolla också karmsidan där låsblecket sitter, skall naturligtvis också vara i lod i båda ledderna. Kanske lite överkurs, men kolla också att tröskeln är i våg och att springorna runt dörren är jämnbreda när dörren är stängd. Är de inte det så be någon som har en karmskruvsnyckel att justera om dörrkarmen åt dig.
Du bör också lossa alla golvlister för att kolla att avståndet mellan golv och vägg är tillräckligt stort överallt. Är det för trångt och "snickaren" inte fixar det åt dig så köper du en billig såg, ett multiverktyg t.ex. Biltemas för 299 kronor, det är lätt att fixa själv. Försök också att hitta någon vän/bekant som är kunnig i snickeri att hjälpa dig med att få alla dessa vansinniga klantigheter fixade, och om det inte blir fixat, begär tillbaka hälften av pengarna och "häng ut" honom. Gör det inte bara för din egen skull, utan tänk också på alla andra stackare som blir lurade av honom i framtiden. Lycka till, stå på dig!(y)

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Enklaste sättet att fixa dörren som skrapar är att lyfta av den och trä på en bricka på gångjärnen, då hamnar dörren högre upp. Kolla först så det finns utrymme mellan karmen och dörrens överkant, behövs förmodligen bara ett par millimeter.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.