62 075 läst ·
190 svar
62k läst
190 svar
Hantverkare slarvat?
Karin vem är firman? Tänk på oss andra som inte vill hamna i skiten, du måste hänga ut dem!!!
På den här bilden syns det att det är en acceptabel springa mellan dörr och golv vid karmen på gångjärnssidan. Eftersom springan är mindre på den sidan där lås/handtag sitter, och t.o.m., nyper, så beror det antingen på att dörren hänger (är ur lod) eller att golvet är ojämnt. Innan man lagar något skall man alltid ta reda på vad som är fel, annars blir det inte bra, kan t.o.m. bli värre. Är dörrkarmen ur lod, rikta upp den, är golvet ojämnt, går i vågor och är för högt, kolla om det ligger för trångt och spänner mott väggarna. Om man inte vill eller kan fixa det kan man kanske höja dörren genom att lägga distansbrickor mellan de undre och övre gångjärnsdelarna, under förutsättningen att det finns utrymme mellan dörrens överkant och dörrkarmens överdel.Karinsbostadsrätt skrev:
Produkter som diskuteras: "distansbrickor"
Distans- & justeringsbrickor
Nedan hittar du vårt sortiment inom distans- & justeringsbrickor.
Läs mer
Tack för tips!N Nisse Hammer skrev:På den här bilden syns det att det är en acceptabel springa mellan dörr och golv vid karmen på gångjärnssidan. Eftersom springan är mindre på den sidan där lås/handtag sitter, och t.o.m., nyper, så beror det antingen på att dörren hänger (är ur lod) eller att golvet är ojämnt. Innan man lagar något skall man alltid ta reda på vad som är fel, annars blir det inte bra, kan t.o.m. bli värre. Är dörrkarmen ur lod, rikta upp den, är golvet ojämnt, går i vågor och är för högt, kolla om det ligger för trångt och spänner mott väggarna. Om man inte vill eller kan fixa det kan man kanske höja dörren genom att lägga distansbrickor mellan de undre och övre gångjärnsdelarna, under förutsättningen att det finns utrymme mellan dörrens överkant och dörrkarmens överdel.
Tack alla som har engagerat sig i denna frågan och kommit med svar, tips och råd. 
Nu skall jag göra ett sista försök att få firman att fixa till felen, om inget händer blir det ARN. Många har bett mig om namn på firman, jag vill lösa detta utan att det skall behövas.
Jag gjorde flera misstag under beställningen och arbetet, kommer aldrig göra om dem.
Kommer följa upp denna tråd med ett avslut, för alla undrar såklart detta: hur skall det gå? Så tills den koppen te kommer, önskar jag alla en fin februari och lycka till med alla byggprojekt
Nu skall jag göra ett sista försök att få firman att fixa till felen, om inget händer blir det ARN. Många har bett mig om namn på firman, jag vill lösa detta utan att det skall behövas.
Jag gjorde flera misstag under beställningen och arbetet, kommer aldrig göra om dem.
Kommer följa upp denna tråd med ett avslut, för alla undrar såklart detta: hur skall det gå? Så tills den koppen te kommer, önskar jag alla en fin februari och lycka till med alla byggprojekt
Men vad säger hantverkaren när du påpekar felen?Karinsbostadsrätt skrev:
Tack alla som har engagerat sig i denna frågan och kommit med svar, tips och råd.
Kommer följa upp denna tråd med ett avslut, för alla undrar såklart detta: hur skall det gå? Så tills den koppen te kommer, önskar jag alla en fin februari och lycka till med alla byggprojekt![]()
Vadå inte ryms. Antingen har han spikat fast trösklar och foder eller så har han inte. Om han har gjort det och det är felaktigt gjort så är han ansvarig.Karinsbostadsrätt skrev:
Jepp. Vi är i en tvist. Galet för det är ens inga stora summor vi pratar om. Men jag har ingen lust att lägga ut ens ’småpengar’ när det är omotiverat till max.S Sir Duke skrev:
...med mera... Jag har gjort ett förslag på avslut, återkommer om hur det hela slutar.M Mortsken skrev:
Trist att det skall bli såhär för enkla smågrejer.
Jag personligen skulle också vara väldigt restriktiv när det gäller att hänga ut firmor.Karinsbostadsrätt skrev:
Kommer följa upp denna tråd med ett avslut, för alla undrar såklart detta: hur skall det gå? Så tills den koppen te kommer, önskar jag alla en fin februari och lycka till med alla byggprojekt![]()
Men oftast när man råkar ut för problem av det här slaget handlar det om en firma med flera anställda där kanske någon enstaka person missköter sig. Jag är själv anställd på en mindre snickrarfirma, och vi har ibland råkat ut för att anställa något rötägg som verkade bra, men som gjorde dåliga jobb med kostsamma reklamationer som följd (som vi naturligtvis åtgärdade). I sådana lägen tycker jag att det vore högst beklagligt att hänga ut en hel firma pga en enskild anställds felanden, särskilt efter att vi rättat till felen.
Men i detta fall verkar det vara en ensam person som driver firman, och då är sannolikheten så mycket högre att flera kunder blir drabbade utan åtgärd, eftersom han är sin egen tillsynsman och inte har någon över sig som kan säga ifrån. Särskilt när det gäller de osynliga delarna av ett jobb, som oftast är det mest omfattande och samtidigt de som ofta inte upptäcks innan det är för sent. Firman du anlitat är potentiellt farlig pga detta.
Jag tänker att är han schysst och åtgärdar dina synpunkter på ett acceptabelt sätt och bevisar att han kan bättra sig: fine. Han går fri. Men går han emot dig och eventuellt ARN, så tycker jag personligen att han förverkat sina chanser. Jag skulle sannolikt ha namngett firman i solidaritet till andra. En sådan firma skall inte finnas på marknaden.
Naturligtvis upp till dig och jag dömer dig inte oavsett vad du väljer
Bolag som inte följer ARNs beslut hamnar på Råd & Röns svarta lista, så TS behöver inte offentliggöra namnet.lärjungen skrev:
Om hantverkaren åtgärdar felen nöjaktigt så är det föstås bra för TS, men det finns väl en viss risk att någon annan drabbas av liknande problem. Ett dilemma där hur TS bör göra.
F.ö. kan man fundera på om hantverkaren är kapabel att åtgärda felen.
Hur mycket har TS betalat?A anr145 skrev:
Det här jobbet är faktiskt lagstridigt om inte TS uttryckligen har beställs uppstickande skruvar i trösklarna, en skev dörr och en halvfungerande infästning av diskmaskinen.
Med lite otur så kan man riskera det. Om en persons namn är starkt förknippat med bolagets namn så finns det risk för att en domstol skulle bedöma ett nedsättande uttalande om företaget som förtal av personen.M Mortsken skrev:
Det gör förstås att man bör vara försiktig med att skriva skit om enmansbolag.
Jo jag kom på det i efterhand, dvs att fimranamnet hamnar på svarta listan om den går emot ARN. Helt sant.P pmd skrev:Bolag som inte följer ARNs beslut hamnar på Råd & Röns svarta lista, så TS behöver inte offentliggöra namnet.
Om hantverkaren åtgärdar felen nöjaktigt så är det föstås bra för TS, men det finns väl en viss risk att någon annan drabbas av liknande problem. Ett dilemma där hur TS bör göra.
F.ö. kan man fundera på om hantverkaren är kapabel att åtgärda felen.
Men som du säger: Dels är ju risken överhängande att någon annan stackare råkar ut för hantverkarens skadegörelse även om han avhjälper felen i TS bostad. Och dels undrar jag precis som du: Har hantverkaren ens kunskaper nog att avhjälpa felen? Efter att ha sett bilderna kan jag knappast tro det. Jag har svårt att smälta vad jag sett. Jag skulle personligen inte vilja ha in samma person i huset igen. Samtidigt måste man väl enligt lag tillåta hantverkaren att försöka åtgärda sina misstag för att kunna få ut något av en eventuell tvist?