Jo men den verkliga kostnaden är ju och förblir okänd ända tills kunden verkligen vill se det på papper? Skulle man ha en bransch som skötte sig så skulle det inte vara nå problem att byggaren får den rabatt han har och då behöver man ju inget påslag heller. Ingen verkar ju ha nå större problem med att verkstan tjänar 500kr per bromsskiva utöver arbetskostnaden? Där tackar man och tar emot bara även om det finns vissa som har åsikter om det också men de lagar ju oftast bilen själv.
Jag har liksom inget emot att ett byggföretag som köper virke för 5milj om året har bra rabatter, de har de ju gjort sig förtjänta av så att säga. De som köper mindre har ju mindre rabatter osv osv.
De som ockrar är ju egentligen de som inte har nåt konto utan handlar allt på byggmarknaden utan rabatt. Nystartade företag, såna som konkat fjorton gånger och de som svartjobbar. De drar ju ner alla andra genom att de blir tvungna att ha en attraktiv timpenning och sen bli tvungna att ta ut mer på annat.

Redigerat:
Fairlane
En skillnad mot bilverkstaden är att de inte säger "De kommer få ett superfint pris med 30% rabatt på dina delar" och sen levererar rejält mycket dyrare. Man lägger självklart på en avans, i vissa fall en rejäl sådan (kolla olja till exempel), men som sagt de låtsas inte att man får ett kanonpris.

Frågan om ifall elektrikern har uttag som standard vet jag inte hur det är generellt. Det jag vet är att jag beställt installation av vanliga vita utanpåliggande uttag och det blev en tur till grossisten direkt. Nu skulle jag ha andra saker ocskå så den resan hade fått ske ändå så mig spelade det ingen roll, men det hade varit surt att betala den resan för något som borde vara en massvara.

Ett annat problem med "självkostnadspris".

Efter nästan alla projekt man gör, blir det lite material kvar. Ibland mer, ibland mindre. Jag är alltid tydlig med att tala om att materialet tillhör kunden. Men många kunder vill visa sin uppskattning, och/eller vill inte ha materialet, utan skänker det istället till mig.
Material som jag ibland senare använder till mindre projekt hos andra kunder. Frågan är ju då om jag måste skänka materialet till nästa kund, eftersom jag en gång fått det???

@AG A

Intressant fråga, jag har haft samma typ av problem i några projekt. Tex en rivfirma hade egna brockar som normalts hyrs, vid hyrning får beställaren betala hyrpris + påslag. Nu fanns ingen verifierad kostnad, så vi kom överens om ett pris som motsvarade 80% av hyrpriset.
Du kan ju välja att använda materialet i fastprisavtal alt förklara att kunden kan välja att få "nytt" material för självkostand alt få "begagnat" material för tex 80% av nypriset e.d

Grunden i alla sunda avtal är att inte bedra motparten, det brukar vara mest gynnsamt.

P
Måste vara ett minimalt problem att informera om gärna skriftligt så det går att hänvisa till att du har saker som din yrkesgrupp inte förväntas ha som normalt hyrs in och skriv upp vad som gäller där. alternativt har material att sälja överblivet eller vad det nu är. gör upp pris och skriv ner det. Bara för att man fått materialet av en annan kund så blir det ju inte omöjligt att lösa pga kunden vill köpa material för verklig kostnad plus 10 % eller vad nu dealen är..
Sen är väl andra sidan av myntet att kunden som beställer så förväntas ju ett uppgjort pris eller överenskommelse om priset i timmar och deal ang material att innehålla allt som behövs för jobbet. Återigen skriv tydliga avtal vad som gäller och förklara dom saker som kommer kosta extra. Många hantverkare är jäkligt bra på detta och får nöjda kunder som fakturan man sen får stämmer överens med det man kommit överens om. Sen finns det tyvärr otydliga vimsiga offereter som varken framgår vad som ingår eller hur det skall utföras / se ut när det är färdigt.

Ja menar om man vänder det till bilverkstan ,inte tusan vet du vilka verktyg som bilmecken behöver för att laga din bil så du förväntar dig att han har det som han behöver och att det ingår i arbetskostnaden om du inte får information om något annat.

Villa vista här ovanför slog nog fullträff på spiken med "Grunden i alla sunda avtal är att inte bedra motparten, det brukar vara mest gynnsamt." En kund som känner sig lurad är sällan en nöjd kund och jag tror personligen merparten sånna fall med hantverkare skulle minska rejält med en tydligare och mer rak dialog om vad som kostar och hur mycket det kostar. och till kunder ge er inte innan ni har en tydlig offert som ni förstår och att alla anser att det är tydligt vad som gäller.

AG A skrev:
Ett annat problem med "självkostnadspris".

Efter nästan alla projekt man gör, blir det lite material kvar. Ibland mer, ibland mindre. Jag är alltid tydlig med att tala om att materialet tillhör kunden. Men många kunder vill visa sin uppskattning, och/eller vill inte ha materialet, utan skänker det istället till mig.
Material som jag ibland senare använder till mindre projekt hos andra kunder. Frågan är ju då om jag måste skänka materialet till nästa kund, eftersom jag en gång fått det???
Givetvis måste du inte skänka materialet vidare. Du bedriver ju inte välgörenhet, det trodde jag vi var överens om för många trådar sedan.....

Du ska förstås sälja det som vilket annat material som helst. Busenkelt. Priset sätts rimligtvis till vad prylen kostar om du köper den i affären.

Fast där kommer man in på ett formellt hårklyveri. OM avtalet föreskriver självkostnad, då blir ju faktiskt "gratis material" just gratis. Vilket givetvis är absurt.

Om jag äger en hög med plankor som inte kostat mig något, så ger jag givetvis inte bort det materialet gratis, om avtalet strikt föreskriver att jag måste påvisa den faktiska kostnaden, ja då får jag väl köpa in en hög med plank till det här projektet, och behålla mina gratisplankor.

Om jag vore hantverkare i den situationen så skulle jag nog ta det med kunden, det här partiet har jag inget verifikat för, samma plankor kostar efter sedvanlig rabatt 2000 kr. på den brädgård jag brukar köpa ifrån. Så det är det pris jag kan sälja den här högen för. Kostnadsneutralt för kunden.

Eller bara redovisa beräkningen på fakturan, har jag en vettig kund så blir de inget snack.

MathiasS skrev:
Givetvis måste du inte skänka materialet vidare. Du bedriver ju inte välgörenhet, det trodde jag vi var överens om för många trådar sedan.....

Du ska förstås sälja det som vilket annat material som helst. Busenkelt. Priset sätts rimligtvis till vad prylen kostar om du köper den i affären.
Det hela är ju inget problem för mig, eller mina kunder, som kommer överens.
Frågan ställdes mest med hänsyn till att många i den här tråden anser att allt material, ska säljas till "självkostnadspris". Alltså för det pris som jag betalat för det.

Jag tycker ordvalet i formuläret är olämpligt i detta avseende, även om man kan förstå vad som avses i praktiken. Man borde förbättra skrivelsen kring just detta. Tills detta är gjort kan man ju enkelt lägga till en skrivning om att butikens priser tillämpas även på material som levereras direkt av byggaren.

Du förstår inte vad som föreskrivs i branschens standardavtal. Det handlar inte om vad folk tycker. Detta handlar om vad parterna i byggbranschen i Sverige anser vara rimligt för båda parter ( dvs självkostnadsprincipen). Som nämnts ovan kan situationen med gratismaterial enkelt hanteras då detta specialfall inte hanteras i standardavtalet utan man får själv jantera detta.

Förstår jag inte vad som skrivs i hantverkaravtalet?

Hehe jag refererade till AG A:s inlägg Nr 128. Sorry 😬

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vet inte avtalsförhållande heller. Kanske fanns det inget avtal baserat på standardavtal.
Men högst troligen fick kunden betala överpris på materialet.

AG A skrev:
Det hela är ju inget problem för mig, eller mina kunder, som kommer överens.
Frågan ställdes mest med hänsyn till att många i den här tråden anser att allt material, ska säljas till "självkostnadspris". Alltså för det pris som jag betalat för det.
Du lär skilja på vad folk tycker och vad som egentligen var frågan i grunden. I TS fall var det avtalat om självkostnadspris och då är det det som gäller oavsett tyckandet. Jag personligen har inget emot andra modeller så länge byggare och kund är överens.
Angående din fråga så känns det inte som nåt ovanligt scenario. T.ex att en elektriker köper en rulle med 100m kabel men bara 50m används till den första kunden och resten får han behålla. Jag tycker inte att det okej att skänka bort resterande 50m till kund nr 2. Då borde man väl kunna använda det ursprungliga verifikatet på 100m kabel mot båda kunderna och utifrån detta räkna ut ett meterpris som man debiterar kunden.
Även om man "fått" 50 meter av den första kunden så är ju detta en gåva från den kunden där värdet borde tillfalla hantverkaren och inte nästa kund.
Har man tagit betalt för 100m från den första kunden och 50m från kund nummer två men endast har utlägg för 100m så har man ju gått men vinst motsvarande 50m som kund nr 1 har betalat men detta var ju en medveten gåva så ingen borde känna sig blåst.
Borde vara vanligt förekommande? Alltså att hantverkare bulkar vanligt förbrukningsmaterial.

En annan variant är ju att låta bli att använda gratismaterial ut mot vanliga kunder utan istället lägga detta åt sidan och använda det till kompisjobb, jobb hemma hos sig själv eller i firmalokalen. Kanske inte skattemässigt korrekt men man håller iaf isär kunderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.