Jag och min syster håller på med bouppteckning efter vår pappa.
Tänkt plan - få in tillgodohavanden o skulder från banker etc. och ange i bouppteckningen. Lösöre uppskattas gemensamt (finns redan sedan mamma gick bort för ett par år sen), fastigheten samma sak.
Efter godkänd bouppteckning tänker vi att vi gör arvskifte, fördelar resterande pengar 50/50 och tar över hus med möbler osv samt söker lagfart där vi äger hälften var.
Försäljning av huset sker nog inte förrän tidigast nästa år tänker vi och lär bli en fet reavinstskatt iom att huset köptes 1971…
Funkar detta upplägg, vad behöver vi tänka på/har vi missat osv.?

D
D dilemma skrev:
Jag och min syster håller på med bouppteckning efter vår pappa.
Tänkt plan - få in tillgodohavanden o skulder från banker etc. och ange i bouppteckningen. Lösöre uppskattas gemensamt (finns redan sedan mamma gick bort för ett par år sen), fastigheten samma sak.
Efter godkänd bouppteckning tänker vi att vi gör arvskifte, fördelar resterande pengar 50/50 och tar över hus med möbler osv samt söker lagfart där vi äger hälften var.
Försäljning av huset sker nog inte förrän tidigast nästa år tänker vi och lär bli en fet reavinstskatt iom att huset köptes 1971…
Funkar detta upplägg, vad behöver vi tänka på/har vi missat osv.?
Det låter som att ni har en ganska genomtänkt och strukturerad plan för bouppteckning och arvskifte.

• Gilla
dilemma
  • Laddar…

Bästa svaret

Beklagar sorgen. Men varför så bråttom med att avveckla dödsboet?

Det enklaste (ni verkar ju vara överens och jag antar att det bara är ni två som ärver) är att ni upprättar en bouppteckning och fördelar det ni kan och behöver men låter fastigheten (och eventuellt lite pengar för driften av denna) ligga kvar i dödsboet. Därtill söker ni dödsbolagfart.

Sen kan ni i er egen takt sälja fastigheten från dödsboet, även om det skulle ta en bit in på nästa år.

Pengar till reavinstskatten lägger ni sedan undan och betalar in inför deklarationen 2027 (alltså avseende inkomståret 2026, under vilket ni ju tänkt sälja fastigheten).

Ja, det innebär att det tar ganska precis två år från idag innan allt är helt avslutat i dödsboets namn, men det är inget problem i sig. Det är bara bouppteckningen som ska göras inom viss tid, inte avvecklingen i sig.

Reavinstskatten påverkas egentligen inte om ni gör på ena eller andra sättet, men beroende på era civilrättsliga förhållanden kommer eventuella makar få påverkansrätt på ägandet och ni blir personligen säljare gentemot nästa fastighetsägare snarare än att dödsboet blir det. Det är som jag ser det skäl nog att inte skifta ut fastigheten utan sälja från dödsboet.

• Gilla
yonna och 9 till
  • Laddar…
Nu kan jag ha fel. Men en förutsättning för att få 22% reavinstbeskattning istället för 30% "vanlig" kapitalbeslatning är att man själv har bott i huset. Dödsbon brukar kunna sälja med 22% beskattning. Men jag är osäker på om det inte blir 30% ifall ni först tar över och sedan säljer. Värt att kontrollera.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
N
Jag hade rekommenderat att sälja det som ett dödsbo. Kan komma
Många komplikationer att vara säljare för en fastighet man har lite kunskap om och sen ska ”ansvara” för efter försäljningen. Finns otaliga trådar här om köpare som försöker få till dolda fel när de köpt orenoverade dödsbon, sånt vill du helst inte ansvara personligt för. Sälj som dödsbo och gör inga som helst utfästelser om skicket.

• Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Tack för riktigt bra råd!
Jag/vi har uppfattat arvskiftet som en tidpunkt då allt måste skiftas men kan vi initialt enbart skifta/dela upp kapital och låta huset fortsatt ägas av dödsboet med en avsatt "underhållsfond" tills försäljning blir livet ju betydligt enklare. Bra poäng att dödsboet har lägre skattesats på reavinst också.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Försäljning som dödsbo och försäljning av fastigheten som skiftats ut skiljer sig en aning

Ska du sälja som dödsbo så gör ni först en bouppteckning och sedan måste denna registrerats hos skatteverket som tar några veckor innan en dödsbolagfart kan sökas. Med denna kan då fastigheten säljas med båda dödsbodelägarna. Här utgår reavinstbeskattning direkt som belastar dödsboet. Deklarationen av denna försäljning görs då vid dödsboets deklaration och överstigande medel kan sedan skiftas ut till er båda utan att ni måste deklara om jag inte missat något.

Ska du sälja som arving så skiftas fastigheten ut till några av dödsbodelägarna via arvsskifteshandligen och sedan söks sedan en "normal" lagfart med skifteshandligen som köpebrev. Sedan säljs fastigheten som normalt. Vid skiftet utgår inte någon reavinstskatt men den latenta sådana brukar beräknas i och med att den faller ut i nästa steg. Skiftas fastigheten ut till båda syskonen så blir det som ni båda säljer er 1/2 del och även då båda måste deklarera efterföljande år.

• Gilla
dilemma
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Bra poäng att dödsboet har lägre skattesats på reavinst också.
Kolla det där. Jag misstänker att det är så, men är inte säker.

K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
... och ni blir personligen säljare gentemot nästa fastighetsägare snarare än att dödsboet blir det. Det är som jag ser det skäl nog att inte skifta ut fastigheten utan sälja från dödsboet.
Instämmer till 110%.
Skattebiten är naturligtvis viktigt (om det nu är olika skattesatser), men den omständighet @Nötegårdsgubben nämner skulle jag betrakta som varandes av lika stor betydelse.

• Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Även om du låter dodsboet sälja så är du inte garanterad att slippa doldafelsproblem. Men det är ju en ytterligare barriär för köparen, om man vill få ersättning för dolt fel.

• Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Skrev i en annan tråd på ämnet men insåg att den var gammal. Testar här istället. Har gjort arvsskiftet digitalt och har nu fått hem papperna och ska skicka in de till Lantmäteriet. Gör det åt en vän som tillsammans med sina syskon ska ta över sommarstugan. Ska nu skicka in arvskiftet till Lantmäteriet. Någon som vet handläggningstiden där? Det lär väl gå snabbare om man skickar in de underskrivna handlingarna digital (alltså fotar dem i deras e-tjänst)? Någon med erfarenhet?

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.