Vi håller på att färdigställa bouppteckningen för min svärfars del.
Det finns endast en arvtagerska som är min sambo.

Vi har för avsikt att behålla huset som svärfar hade.Huset har idag 2 bolån. Min sambo kommer kunna betala dem i sin helhet så att inga ny bolån behöver tecknas.

Frågan jag har nu är om någon här vet hur det rent praktiskt går till. Efter att vi skickat in bouppteckningen så kommer dödsboet att avvecklas om jag förstått det rätt? Vad sker därefter? Hur blir min sambo den som faktiskt legalt blir ägaren av huset?

Har bara ungefärliga uppgifter. Några steg kan gå att hoppa över när det bara finns en arvinge.

Men i runda slängar. Med registrerad boupteckning som grund, ansöker man om att dödsboet skall få lagfart (lantmäteriet) (detta led kanske går att skippa, osäker). Sedan skriver man ett arvsskifte, mallar finns säkert på nätet. Denna handling skrivs normalt på av alla dödsbodelägare, ingen annan registrering krävs. Med arvskifteshandlingen som grund ansöker man om lagfart för arvingen. Arvskiftet skall också göra det möjligt att skifta över ev. banktillgångar från dödsboet.

Jag är osäker på om arvsskifteshandlingen behövs när det bara finns en arvinge. Du kan troligen ringa till lantmäteriet och fråga.

Om ni behåller lånen ett tag, så kan nog banken hjälpa till med en del av pappersarbetet (det handlar om ett par knapptryckningar för dem).

Jag gjorde precis detta åt pappa.
Han var ensam dödsbodelägare så vi har inte skrivit någon arvsskifteshandling.
Jag ansökte bara om lagfart åt pappa via lantmäteriets e-tjänst "Ansökan vid arv": Se: https://www.lantmateriet.se/sv/fast...krivning-av-tomtrattsinnehav/ansokan-vid-arv/
Där behövs bara en pdf-kopia av registrerad bouppteckning, där givetvis fastigheten måste finnas upptagen.

Möjligen kan lånet ställa till det lite för din sambo.
I pappas fall hade han ju redan en del i lånet så banken har inte sagt annat än att lånet rent praktiskt behöver flyttas till pappa. Men lagfarten gick igenom.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har också genomgått det där som enda arvinge. Bouppteckning och sen ansöka om lagfart direkt när den kommer tillbaka registrerad.

Dödsboet avvecklas aldrig via ett arvsskifte som när det finns flera arvingar, arvsskiftet är ju ett civilrättsligt avtal mellan arvingarna och ärver man allt så kan ett sådant avtal ju inte upprättas - avtal kräver mer än en part. Det var faktiskt lite krångligt att få betala igen dödsboets lån på huset eftersom banken var så vana vid att detta skulle ske via ett arvsskifte och de ville ha ett möte. Men efter att ha lyckats hitta en person på bankkontoret som kunde något så lyckades jag (via telefon!) få dem att skicka ut en avi på hela lånebeloppet och sen var det avslutat.

P pennybridge skrev:
Vi håller på att färdigställa bouppteckningen för min svärfars del.
Det finns endast en arvtagerska som är min sambo.

Vi har för avsikt att behålla huset som svärfar hade.Huset har idag 2 bolån. Min sambo kommer kunna betala dem i sin helhet så att inga ny bolån behöver tecknas.

Frågan jag har nu är om någon här vet hur det rent praktiskt går till. Efter att vi skickat in bouppteckningen så kommer dödsboet att avvecklas om jag förstått det rätt? Vad sker därefter? Hur blir min sambo den som faktiskt legalt blir ägaren av huset?
Lantmäteriet registrerar ägarbyte men först när bouppteckningen är färdig. Har precis gått igenom samma sak. Tog totalt 6 månader pga långa handläggningstider både hos skatteverket och lantmäteriet.

Bockamålen Bockamålen skrev:
Lantmäteriet registrerar ägarbyte men först när bouppteckningen är färdig. Har precis gått igenom samma sak. Tog totalt 6 månader pga långa handläggningstider både hos skatteverket och lantmäteriet.
Kanske lite olika beroende på vilket Skattekontor som hanterar bouppteckningen.
För oss tog Skatteverket (Visby) 11 veckor och Lantmäteriet tog bara en vecka

Tack för bra info!

Var ensam dödsbodelägare i ett dödsbo för några år sedan och klarade mig med bouppteckningen. Eftersom jag gjort det en gång förut så fick jag "äran" att hjälpa en kollega men det visade sig nu vara en helt annan sak då det krävs ett arvskifte då de är 4 arvingar 😅. Gjorde arvskiftet så det gick ganska smärtfritt.

Nu återstår att regga det hos Lantmäteriet. Någon som vet om man kan se handläggningstiden där i realtid? Såg nämligen att man kan se Skatteverkets aktuella handläggningstid här.

Redigerat av moderator:
B berg_david skrev:
Tack för bra info!

Var ensam dödsbodelägare i ett dödsbo för några år sedan och klarade mig med bouppteckningen. Eftersom jag gjort det en gång förut så fick jag "äran" att hjälpa en kollega men det visade sig nu vara en helt annan sak då det krävs ett arvskifte då de är 4 arvingar 😅. Gjorde arvskiftet så det gick ganska smärtfritt.

Nu återstår att regga det hos Lantmäteriet. Någon som vet om man kan se handläggningstiden där i realtid? Såg nämligen att man kan se Skatteverkets aktuella handläggningstid här.
Här kan du se handläggningstid för inskrivningsärenden hos Lantmäteriet
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...art/Handlaggningstid-for-Inskrivningsarenden/

• Gilla
berg_david
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.