Hej! Min far avled för två veckor sedan. Han var ensamstående och hade inte mycket tillgångar, så det är väl egentligen inget komplicerat dödsbo, men jag är "nybörjare" på det här och har några funderingar.

Vad jag förstår ska dödsboets tillgångar i första hand gå till begravningskostnader, och i andra hand till att betala skulder. Dödsboets tillgångar kommer i det här fallet nätt och jämt räcka till begravningskostnaden, så jag antar att jag i princip kan strunta i att betala räkningar åt dödsboet, åtminstone så länge?

Men begravningsbyrån räknar väl med att få betalt till fullo, så jag antar att vi arvingar får betala resten om inte dödsboet tillgångar räcker?

Om jag säljer lösöre för dödsboet räkning, måste jag sätta in pengarna på den dödes bankkonto eller kan jag behålla dem tills arvsskiftet?

Han dog den 14:e och den 18:e betalades det ut pension till hans konto. Jag jag räkna med de pengarna i tillgångarna?

Det kommer säkert fler frågor framgent... Tacksam för svar!

Microkatten
Beklagar sorgen.

Dödsboets ekonomi är helt separerat från arvingarna, d.v.s. arvingarna har aldrig skyldighet att lägga ut egna pengar. Blanda aldrig in era egna pengar i dödsboets ekonomi. Pensionen räknas in i dödsboet.

Begravnings- och bouppteckningskostnad är prioriterade kostnader och går före andra skulder. Det man omedelbart bör se till är att stoppa alla autogiron och andra automatiska betalningar.

Saknas det tillgångar i boet så kan man göra en dödsboanmälan, som ersätter en bouppteckning. Det hanteras av kommunen och man bör tidigt be kommunen om formulär. Kommunen kan då t.ex. betala för en enkel begravning om medel saknas i dödsboet för detta. Alternativet är, om det i dödsboet åtminstone finns pengar för begravning och bouppteckning, att låta en begravningsbyrå/jurist göra bouppteckningen.

Det finns information om vad man bör tänka på vid dödsfall t.ex. på efterlevandeguiden och på bankers hemsidor.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pibben skrev:
Men begravningsbyrån räknar väl med att få betalt till fullo, så jag antar att vi arvingar får betala resten om inte dödsboet tillgångar räcker?

Om jag säljer lösöre för dödsboet räkning, måste jag sätta in pengarna på den dödes bankkonto eller kan jag behålla dem tills arvsskiftet?

Han dog den 14:e och den 18:e betalades det ut pension till hans konto. Jag jag räkna med de pengarna i tillgångarna?

Det kommer säkert fler frågor framgent... Tacksam för svar!
Var ungefär i samma sits för 7 år sedan.
Du kan använda pengarna som finns på hans konto (pension mm)m med att betala hans räkningar, men du måste få fullmakt av övriga syskon/dödsbodelägare samt ta med räkningar & fullmakt till banken..

Du behöver ofta dödsfallsintyg med släktutredning i samband med bouppteckning.
Även vissa försäkringsbolag kan vilja se intyget.

Beställ dödsfallsintyg hos Skatteverket.
Ring 0771-567 567 och säg "beställa dödsfallsintyg" i talsvaret så kommer du till rätt handläggare.

Kolla upp alla din fars kostnader, tv, försäkringar, prenumerationer, bilkostnader mm, så dom inte "tickar" vidare

Räcker inte din fars pengar så har du rätt att söka bidrag hos din kommun för begravning mm, så kontakta kommunen.

Vad gäller lösöre så kan "vanliga" möbler värderas minimalt i en dödsbouppteckning, har han däremot dyrare saker som smycken, tavlor osv så får ni komma överens ni dödsbodelägare emellan, & ta med skäligt belopp i dödsbouppteckning

Tack för svaren!

Det enda av värde, förutom pengar på bankkonto, är en elmoped/promenadscooter som borde vara värd åtminstone 15000kr, men det vet vi inte förrän den blir såld. Vad jag läst mig till får man inte sälja saker innan man gjort en bouppteckning, men hur ska man veta (exakt) värde på saker innan man säljer dem?

Som sagt, det finns medel i dödsboet som räcker till en fin begravning. Den vi bokat med begravningsbyrån går på 35000kr allt som allt. Låt säga att det bara kommer finnas 34000kr i dödsboet; inte kan man väl ansöka hos kommunen att de ska bidra med 1000kr? Visst kan man väl som arvinge/anhörig bidra ekonomiskt för att det ska bli en fin begravning? Eller tänker jag fel?

Om pengarna sen är slut i dödsboet efter att begravningen är slut, kan man då lämna övriga skulder? Om det inte finns pengar till att rensa (hyres-)lägenheten, kan vi (i princip) lämna det åt hyresvärden att ordna?

P Pibben skrev:
Som sagt, det finns medel i dödsboet som räcker till en fin begravning. Den vi bokat med begravningsbyrån går på 35000kr allt som allt. Låt säga att det bara kommer finnas 34000kr i dödsboet; inte kan man väl ansöka hos kommunen att de ska bidra med 1000kr? Visst kan man väl som arvinge/anhörig bidra ekonomiskt för att det ska bli en fin begravning? Eller tänker jag fel?

Om pengarna sen är slut i dödsboet efter att begravningen är slut, kan man då lämna övriga skulder? Om det inte finns pengar till att rensa (hyres-)lägenheten, kan vi (i princip) lämna det åt hyresvärden att ordna?
En "Standard-begravning" hos ex vis Fonus är okey, gör ni/du den dyrare än vad som "behövs", så vet jag inte regelverket, men lite mat/fika efteråt ingår.
Självklart kan ni dödsboägare bidra ekonomiskt för begravning med era egna pengar.

Skulder övertas ej av anhöriga, men finns det tillgångar i dödsboet så kommer fordringsägarna få göra utmätning på dessa.

D.v.s finns det ett lån på en bank eller liknande samtidigt som din far hade en fastighet eller liknande av värde, så kommer den "fastigheten" att säljas för att betala tillbaka lånets kostnader. ( om ni anhöriga inte löser dom skulderna)

Hamnade i samma situation när min far gick bort 2014.

Som redan sagts, dödsboets skulder är just det, finns det inga pengar så finns det inte det.

Då det i mitt fall inte fanns några tillgångar i dödsboet så ansökte jag om bidrag hos kommunen för begravning och det var inga problem. Om möjligt, betala dom räkningar som går. T.ex. hade hyresvärden en fodran på två månadshyror, det fanns pengar till att betala en halv månadshyra. Bättre än inget.

Likaså när vi tömt och städat lägenheten så besiktigades den och det anmärktes på "onormalt slitage" som då skulle innebära avgifter, då jag påpekade att det var fritt fram att skicka krav men dödsboet har inga pengar så det är meningslöst. Fick då höra av hyrevärden att jag och min bror som dödsbodelägare var skyldiga att betala, så ha koll på vad som gäller så att ingen luras att spendera onödiga pengar.

Att ringa runt och avsluta abonnemang, autogiro och liknande är också något som tar tid men som skall göras. En del av företagen som hade fodringar gav sig inte utan skickade dessa till inkasso, det spelar ingen roll om det ändå inte finns några tillgångar i dödsboet, men jag skickade en kopia av den hos Skatteverket registrerade dödsboanmälan, då insåg dom antagligen att det inte var lönt att försöka.

Om ni vet att tillgångarna är knappa, så är det viktigt att sköta papperen rätt mot begravningsbyrån. Ni har alltid rätt till en värdig begravning. Där går kommunen in, om dödsboet saknar tillgångar. men de bekostar en enklare begravning för runt 20-25000: (Vilket går ruskigt fort). Nu hamnade inte vi i den situationen efter min Mor , utan hade tillgångar. Därför kunde vi även vara lite "mindre noggranna " med bouppteckningen. Jag hade säkerställt att det finns pengar som täcker begravningen, om den kostar mer än 1/2 basbelopp. Om ni snabbt kan konstatera att det finns mer skulder än tillgångar så bör ni ju göra en dödsboanmälan, vilket i praktiken innebär att man sätter dödsboet i "konkurs". Problemet är att det även omfattar lösöre som kan omsättas i pengar. Mao man får inte röra någonting.
Om man inte har kontanta medel som täcker begravning och Bouppteckning, så är det superviktigt att man inte betalar en enda annan räkning. Annars blir den som beställt begravningen betalningsskyldig för den delen som betalats fel. Begravningen är som nämnts prioriterad,

Så din andra fråga angående lösöret, så skall det formellt säljas och pengarna skall tillföras dödsboet. Även kontanter kan förvaltas, så det måste inte sättas in på bank. Det gäller dock att ni kan svara på vart allt är som satts upp på bouppteckningen tagit vägen. Denna del underlättas ju rejält om alla efterlevande är överens. Även om lagen säger att allt skall tas upp och värderas så är det ju ingen som har kontroll här, för ej registrerade tillgångar. Det utgår heller ingen arvsskatt, så skatteverket bryr sig inte i praktiken. Problemet uppkommer därför Nr 1 enbart om dödsboet saknar tillgångar, dvs man efterlämnar skulder. Då är det lite vanskligt om en efterarvinge blåst för mycket av dödsboets tillgångar. Nr 2 om man hamnar i tvist med en annan arvinge. Dessa två scenarierna anser jag för de flesta utan komplicerade förmögenheter är de enda orsakerna att ta in en extern bouppteckningsman. Att göra en bouppteckning om man är ett par syskon med sammas syn på livet är synnerligen okomplicerat, och sparar in ett antal 1000 lappar. Det gäller att föra upp alla kända tillgångar inkl värdering av lösöre etc, kontanter, bankkonton, ev kommande pensioner, försäkringar mm på plussidan. Sen en spalt med alla samlade kostnader, där man börjar med Begravningskostnader, Utestående skulder, inkl ev skatteskulder, ännu ej avslutade abonnemang (De flesta bryter även bundna abonnemang på en månad, men man måste kontakta dom omg).
Är Skulderna större än tillgångarna, be kommunen om hjälp direkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.