Då golvet lutar obehagligt på ovanvåningen, ska jag försöka åtgärda sättning. Jag tror att det är dagvattnet.

Men hur monterar jag hängrännor när takplåten överlappar takfotsbrädan så pass mycket som 20cm?

Och hur hanterar jag tandningen?

Tacksam för svar!

• Rött hus med plåttak och stege lutad mot väggen, stående på en grönyta med buskar och träd omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med takplåt som överlappar takfotsbrädan, där hängrännor planeras monteras. Grönska i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rött hus med plåttak där takplåten sträcker sig över takfotsbrädan. Omgiven av grönska och himmel ovanför. Diskusson om hängrännor.
    Skapa konto
  • Takplåt överlappande takfotsbräda, med tandning, synlig mot himlen.
    Skapa konto
Vinkelslip.

MultiMan
ricebridge ricebridge skrev:
Vinkelslip.
Det förstör galv och färg på plåten så den börjar rosta, helt olämpligt.

Nibbler är det som gäller om man vill plåten ska hålla.

• Gilla
Silkesnusa och 2 till
  • Laddar…
Frerider
Nej aldrig vinkelslip på målad plåt, vinkelslipen bränner bort lacken och zinkskiktet närmast snittet. bättre att klippa med en nibbler och plåtsax.

• Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
Gammalt knep för att få igång en diskussion: få det lite fel, så känner andra att de måste ge sig in och rätta 🤭

Vi är alltså överens om att det bästa är att du kapar överhänget till acceptabel längd och sen sätter upp hängrännorna som vanligt. Måtta dock först noga, så det inte blir för mycket av det goda, du får liksom bara en chans.

• Haha
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Men om jag klipper hur påverkar det vindskivan?
Och vilken längd rekommenderas?

E Ermanisch skrev:
Tveksamt om det gör så stor skillnad?

Frerider
E Ermanisch skrev:
Och vilken längd rekommenderas?
Håll upp en liten bit av hängrännan med tilltänkt krok så ser du om hur mycket utskick du behöver på plåten.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S
Jag skulle tänka tvärtom, att sätta ett fäste i läkten och i underbrädan, typ som en konsol och fästa hängrännan i det. Tex 45x195

• Gilla
datja
  • Laddar…
Välkommen till forumet.
Det bästa sättet att kapa plåt på är som tidigare sagt nibbler, men det går hyfsat bra med tigersåg och fintandat metallblad. Då är det mera av tekniken som avgör om det blir bra kapat, samt mera beroende på om plåten är skruvad i varje våg, så att plåten inte dras upp av den uppåtgående sågrörelsen.
Men då till hur långt utskicket är till rännan beror på hur och var kroken sitter, men minst en tredjedels rännbredd. Nu har du ganska brant tak och svårt att se ifall det blir aktuellt med ett stuprör eller två beroende på takfotens lutning mellan vänster och höger sida. Detta avgör också hur kroken monteras och på vad. Det ser ut att takfotsbrädan sitter i lod, och då underlättar det montaget betydligt samt att det påverkar eventuellt ifall det blir ett eller två rör. Förmodligen så är takfotsbrädan redo för att bytas ut och då förslagsvis mot en lite större variant som tillåter att kroken att komma lite längre ner på lågpunkten -ifall det blir ett rör samt för att erhålla bättre stöd. Att sätta en på utsidan av den befintliga avråder jag från då den befintliga pappen inte räcker till att släppa från kondensvattnet.

Men att huset skulle enbart sätta sig på övervåningen på grund av dagvattnet förefaller lite osannolikt med tanke på att då skulle det också märkas på bottenplanet. Takfotens förlängning med plåtens hjälp är troligtvis tilltagen med tanke på att skydda fasaden. Som det ser ut på bilden så rinner ju vattnet från huset i alla fall på den aktuella sidan. vilket är bästa möjliga förutsättning att sätta hus överhuvudtaget.

Tack för svaren! Kan du, Noramasen, föreslå en lämplig dimension pä takfotsbrädan?
Vad menade du med pappen förresten?

JAg vet inte varför det knappt lutar på nedervåningen men 10cm minst, uppe.

Trapphuset är av plank och resten är timmer.
Känns att timmerdelen hänger på skorsten och även på plankhuset.
Plankhuset är fastskruvat med bult å mutter i timmerdelen.

• Trästomme och takfotsbräda i en byggnad med röd panel och exponerade träbalkar, skadade och slitna ytor synliga.
    Skapa konto
  • Byggdetalj i takfotsbräda med träplankor och bultar, del av ett bygge med timmer och plank.
    Skapa konto
  • Rött tvåvåningshus med svart plåttak, fyra fönster, och vit målad trädetaljer. Trädgårdsmöbler och en parasoll syns framför huset.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.