Hej,
tänkte slå ihop plank i V-form för att ha som hängrännor på mina gamla torp.
MEN, hur f.n gör man fästena för dem?
Finns det att köpa, eller har nån någon bra mall eller nåt?
tänkte slå ihop plank i V-form för att ha som hängrännor på mina gamla torp.
MEN, hur f.n gör man fästena för dem?
Finns det att köpa, eller har nån någon bra mall eller nåt?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 064 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 064 inlägg
Det beror väl på vad för verktyg som finns att tillgå och om de ska vara i stål eller trä?
Svets? Smedja? Plattjärnsbock? Enklaste i stål skulle väl vara som en "herrejössesspik", genom båda v-brädorna lite snett och vidare upp i takstolstassen.
Svets? Smedja? Plattjärnsbock? Enklaste i stål skulle väl vara som en "herrejössesspik", genom båda v-brädorna lite snett och vidare upp i takstolstassen.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Enklast att gå till en smed
Mange norske hytter særlig i fjellet har overtak i impregnert tre. Da er ofte takrennene også i impregnert tre, liskrudd sammen med lim eller med silikon i 90 gr vinkel. Slike takrenner feses i taksperrene med såkalte V formede smidde og vridde takrennekroker som skrus inn i taksperrene. I min hytte er takrennene og krokene fra 1972 like fine. Jeg renoverte en annen hytte for noen år siden. Vedlaget bilde viser hvordan det ser ut. Evt fall på takrennen justeres ved å endre hvor høyt krokene skrus i taksperrene. Kanskje forklarer bildet dette bedre.
Vi har skruvat fast trähängrännan i takstolstassen.
Tassen slutade en tumstocksbredd innanför takpanelen så det blev en snygg naturlig avslutning. Enkelt att göra fall med den lösningen. Målade dom med roslagsmahogny på insidan och vit, som knutarna, på utsidan.
Tassen slutade en tumstocksbredd innanför takpanelen så det blev en snygg naturlig avslutning. Enkelt att göra fall med den lösningen. Målade dom med roslagsmahogny på insidan och vit, som knutarna, på utsidan.
Så här har jag gjort på två byggnader jag byggt på tomten.
Ena är ett orangeri med sedumtak.
Det andra är ett pumphus med faltak.
I båda gallen har jag gjort rännkrokar av 2" virke.
Ena är ett orangeri med sedumtak.
Det andra är ett pumphus med faltak.
I båda gallen har jag gjort rännkrokar av 2" virke.
Klicka här för att svara