Hej
Vi har sen ca tre år nya hängrännor. Pga flytt och annat har det inte blivit av att måla vindskivorna förens nu. Men för att komma åt måste jag lossa hängrännorna. Böjde upp ”klamrarna” men den där delen som vattnet rinner ner i, vet ej vad den heter, sitter både nitad i nästa del, men jag trodde jag skulle få ur den längsgående rännan i alla fall. Det räcker ju men den sitter som fasiken i den delen som går nedåt. Rädd att förstöra ngt eller böja plåten.
Vad är det jag missar?

Tacksam för hjälp

• IMG_6883.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6882.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra ur niten.

Stefan N Stefan N skrev:
Borra ur niten.
Är det verkligen enda alternativt att lossa hängrännan från stupröret längt upp? Vill helst inte göra fula märken och böja plåten

M Majep skrev:
Är det verkligen enda alternativt att lossa hängrännan från stupröret längt upp? Vill helst inte göra fula märken och böja plåten
Borrar du ur popniten med ett 3mm stålbor så blir det inga märken för när du återmonterar rännan så sätter du i ny popnit bara.

Magnus E K
Den som nitat ihop det där har inte tänkt på att det ska gå att plocka i sär. Vilken funktion fyller nitarna? Friktion och tyngdlagen håller normalt delarna på plats.

Normalt behöver man väl aldrig ta ner rännorna för att måla vindskivorna skaffa en elementpensel så går det

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den som nitat ihop det där har inte tänkt på att det ska gå att plocka i sär. Vilken funktion fyller nitarna? Friktion och tyngdlagen håller normalt delarna på plats.
Vet ej, det gjordes bara utan att vi bad om det

Bo arnold Bo arnold skrev:
Normalt behöver man väl aldrig ta ner rännorna för att måla vindskivorna skaffa en elementpensel så går det
Kanske det men i det här fallet behövs det

Borra bara ur nitarna i kupan ta bort stupröret sen kan du ta bort hängrännan

@
M Majep skrev:
Hej
Vi har sen ca tre år nya hängrännor. Pga flytt och annat har det inte blivit av att måla vindskivorna förens nu. Men för att komma åt måste jag lossa hängrännorna. Böjde upp ”klamrarna” men den där delen som vattnet rinner ner i, vet ej vad den heter, sitter både nitad i nästa del, men jag trodde jag skulle få ur den längsgående rännan i alla fall. Det räcker ju men den sitter som fasiken i den delen som går nedåt. Rädd att förstöra ngt eller böja plåten.
Vad är det jag missar?

Tacksam för hjälp
Måla bara bakom dem med en pensel och spara dig en massa arbete! Brukar gå bra med en elementpensel

• Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Magnus E K
På huvudbyggnaden har jag målat både takfotsbräda och hängränna utan att montera bort något men det var ett himla pilljobb som tog flera veckor (ej effektiv tid) och jag hade ställning att stå (snarare sitta/ligga) på. På andra mindre byggnader gick det definitvt snabbare att lyfta bort hängrännan och kunna måla allting i bättre arbetsställning (eller i ett fall byta hela takfotsbrädan).

Borra bort den översta niten och sätt inte dit någon ny sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.