Hej
Vi har sen ca tre år nya hängrännor. Pga flytt och annat har det inte blivit av att måla vindskivorna förens nu. Men för att komma åt måste jag lossa hängrännorna. Böjde upp ”klamrarna” men den där delen som vattnet rinner ner i, vet ej vad den heter, sitter både nitad i nästa del, men jag trodde jag skulle få ur den längsgående rännan i alla fall. Det räcker ju men den sitter som fasiken i den delen som går nedåt. Rädd att förstöra ngt eller böja plåten.
Vad är det jag missar?
Tacksam för hjälp
Vi har sen ca tre år nya hängrännor. Pga flytt och annat har det inte blivit av att måla vindskivorna förens nu. Men för att komma åt måste jag lossa hängrännorna. Böjde upp ”klamrarna” men den där delen som vattnet rinner ner i, vet ej vad den heter, sitter både nitad i nästa del, men jag trodde jag skulle få ur den längsgående rännan i alla fall. Det räcker ju men den sitter som fasiken i den delen som går nedåt. Rädd att förstöra ngt eller böja plåten.
Vad är det jag missar?
Tacksam för hjälp
Måla bara bakom dem med en pensel och spara dig en massa arbete! Brukar gå bra med en elementpenselM Majep skrev:Hej
Vad är det jag missar?
Tacksam för hjälp
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 702 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 702 inlägg
På huvudbyggnaden har jag målat både takfotsbräda och hängränna utan att montera bort något men det var ett himla pilljobb som tog flera veckor (ej effektiv tid) och jag hade ställning att stå (snarare sitta/ligga) på. På andra mindre byggnader gick det definitvt snabbare att lyfta bort hängrännan och kunna måla allting i bättre arbetsställning (eller i ett fall byta hela takfotsbrädan).
Borra bort den översta niten och sätt inte dit någon ny sen.
Borra bort den översta niten och sätt inte dit någon ny sen.
Klicka här för att svara