Förra ägaren har byggt ett inglasat uterum. Han har dock låtit hängrännan vara kvar så att vatten rinner rakt genom uterummet vid regn. Helst vill jag montera bort hela hängrännan men det verkar besvärligt då det även sitter plåtar nedvikta från taket samt diverse reglar och annat som gör detta osmidigt.
Jag köpte ändbitar till hängrännan av rätt dimension men de kräver att jag frilägger hängrännan vilket är knepigt pga plåt, reglar och tak. Jag vill helst slippa att riva upp allt och funderar på om det går att försluta hängrännan "mitt på" dvs precis innan väggen? Hur gör man detta isåfall? Andra tips?
Se bilder.
Jag köpte ändbitar till hängrännan av rätt dimension men de kräver att jag frilägger hängrännan vilket är knepigt pga plåt, reglar och tak. Jag vill helst slippa att riva upp allt och funderar på om det går att försluta hängrännan "mitt på" dvs precis innan väggen? Hur gör man detta isåfall? Andra tips?
Se bilder.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Men kommer det inte vatten från den övre delen av taket till rännan? Eller går platsttaket ända upp till nock och är tätat där?
Jaha, men då hade jag bara kontrollerat så det är fall på rätt håll på båda sidorna och sen kan du ju kapa bort och sätta ett ändstopp/ränngavel och bygga igen öppningarna in i uterummetT Trallpall skrev:
Edit: och fallet är ju enkelt att fixa
Os. Det kan ju komma vatten under pannorna. Det hade jag kontrollerat vid ett ordentligt höstregn. Det är ju egentligen själva pappen som är det regntäta så att säga så det beror kanske på hur mkt du vill chans
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Genomgående kamin i uterum?
Ved, Pellets, Flis -
Renovera befintligt uterum genom att behålla stommen?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Valmat tak på uterum, lösning enligt modell genomförbar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Går igenom ett uterum till hallen.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Få igenom bygglov uterum på prickad mark
Bygglov