15 943 läst ·
31 svar
16k läst
31 svar
Få igenom bygglov uterum på prickad mark
Sida 1 av 3
Hej!
Lite info först:
Jag ansökte om bygglov för ett inglasat uterum på ca 25kvm. Fick ganska snabbt svar att det inte gick igenom pga av att allt låg på prickad mark. Jag hade igen tanke på att det skulle vara prickad mark och kollade därför på detaljplanen. Där visade det sig att hela området var prickad mark. Dvs vår tomt samt alla andra tomter inom området. Angränsande områden hade dock inte prickad mark annat än nära vägar mm. Detaljplanen är från 1967 och det framgår inte varför allt är prickat.
Till saken hör också att våra grannar vägg-i-vägg (parhus) fått bygglov för skärmtak över altan. (totalt ca 25. där ca 15 kvm skärmtak redan fanns) 2017. Detta låg även närmare tomtgräns än 4,5 meter. De fick alltså både avvikelsen prickad mark och närmare tomtgräns. (Det är ju dock i och för sig skillnad på skärmtak och inglasat uterum)
Grannen söder om oss fick bygglov för uterum på ca 16 kvm 2006. Detta då även på prickad mark och närmare än 4,5 meter från tomtgräns.
Vid båda fallen skickades det ut grannmedgivande pga närmare än 4,5 meter....
Jag har påtalat detta för handläggaren och han medger delvis att de som givit dom bygglov inte riktigt följt regelverket. Han menar dock att bara för att deras handläggare gjort fel kan inte han göra det. Det har jag förståelse för men man blir ju ändå lite irriterad. Tycker det verkar vara lite av ett lotteri...
Han säger dock att jag kan det vidare till nämnden. Jag riskerar ju då att få betala för ett avslag.
Jag har ju även möjligheten att bygga 15kvm men det är i minsta laget.
Så till mina frågor:
Någon som har nån erfarenhet i hur nämnder brukar resonera i liknande fall?
Tror ni jag har någon möjlighet att få igenom ett bygglov och vilka motiveringar ska jag trycka på?
mvh
Johan
Lite info först:
Jag ansökte om bygglov för ett inglasat uterum på ca 25kvm. Fick ganska snabbt svar att det inte gick igenom pga av att allt låg på prickad mark. Jag hade igen tanke på att det skulle vara prickad mark och kollade därför på detaljplanen. Där visade det sig att hela området var prickad mark. Dvs vår tomt samt alla andra tomter inom området. Angränsande områden hade dock inte prickad mark annat än nära vägar mm. Detaljplanen är från 1967 och det framgår inte varför allt är prickat.
Till saken hör också att våra grannar vägg-i-vägg (parhus) fått bygglov för skärmtak över altan. (totalt ca 25. där ca 15 kvm skärmtak redan fanns) 2017. Detta låg även närmare tomtgräns än 4,5 meter. De fick alltså både avvikelsen prickad mark och närmare tomtgräns. (Det är ju dock i och för sig skillnad på skärmtak och inglasat uterum)
Grannen söder om oss fick bygglov för uterum på ca 16 kvm 2006. Detta då även på prickad mark och närmare än 4,5 meter från tomtgräns.
Vid båda fallen skickades det ut grannmedgivande pga närmare än 4,5 meter....
Jag har påtalat detta för handläggaren och han medger delvis att de som givit dom bygglov inte riktigt följt regelverket. Han menar dock att bara för att deras handläggare gjort fel kan inte han göra det. Det har jag förståelse för men man blir ju ändå lite irriterad. Tycker det verkar vara lite av ett lotteri...
Han säger dock att jag kan det vidare till nämnden. Jag riskerar ju då att få betala för ett avslag.
Jag har ju även möjligheten att bygga 15kvm men det är i minsta laget.
Så till mina frågor:
Någon som har nån erfarenhet i hur nämnder brukar resonera i liknande fall?
Tror ni jag har någon möjlighet att få igenom ett bygglov och vilka motiveringar ska jag trycka på?
mvh
Johan
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det låter mycket med 25 kvm på prickad mark. Det tror jag inte att de kan godkänna som en mindre avvikelse.
Det finns en skillnad när det bara gäller ett tak, man får bygga 15 kvm skärmtak bygglovsfritt, detta har gällt länge, och har inget med attefallsreglerna att göra. Men annars borde det vara lika "förbjudet" att bygga bygglovspliktigt tak på prickad mark.
Det finns en skillnad när det bara gäller ett tak, man får bygga 15 kvm skärmtak bygglovsfritt, detta har gällt länge, och har inget med attefallsreglerna att göra. Men annars borde det vara lika "förbjudet" att bygga bygglovspliktigt tak på prickad mark.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag tror att det skall finnas en förklarande text också till en detaljplan, ett förarbete. Där bör det framgå vad syftet med prickmarken är.
Om du skall ha någon som helt chans till framgång med att få det igenom nämnden, så behöver du argumentera för att ditt bygge inte är i strid med detaljplanens syfte, utan helst att ditt hus passar ännu bättre ihop med planens syfte efter ditt bygge.
Om du skall ha någon som helt chans till framgång med att få det igenom nämnden, så behöver du argumentera för att ditt bygge inte är i strid med detaljplanens syfte, utan helst att ditt hus passar ännu bättre ihop med planens syfte efter ditt bygge.
Jag hade nyligen kontakt med en handläggare där jag bor för att se över möjligheten att bygga en farstukvist på prickad mark. Jag fick då till svar att det endast kan bli aktuellt med en attefallstillbyggnad och att man inte lämnar bygglov i det fallet. Byggytan blir alltså begränsad.
Enligt den handläggaren hade det inte heller någon betydelse om det var en öppen eller väggförsedd tillbyggnad. Det ska tydligen vara takförsedd yta som avgör hur stort man får bygga.
Men nu kanske det skiljer från handläggare och ort vad som släpps igenom...
Enligt den handläggaren hade det inte heller någon betydelse om det var en öppen eller väggförsedd tillbyggnad. Det ska tydligen vara takförsedd yta som avgör hur stort man får bygga.
Men nu kanske det skiljer från handläggare och ort vad som släpps igenom...
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jo, attefallshus får byggas. Men nu gällde det ju en tillbyggnad, som då är max 15kvm, TS vill bygga 25 kvm.
Jag har läst men jag ser ingen direkt förklaring. Handläggaren menade att det nog anledningen var att man ville ha det enhetligt och "raka" linjer i området.H hempularen skrev:Jag tror att det skall finnas en förklarande text också till en detaljplan, ett förarbete. Där bör det framgå vad syftet med prickmarken är.
Om du skall ha någon som helt chans till framgång med att få det igenom nämnden, så behöver du argumentera för att ditt bygge inte är i strid med detaljplanens syfte, utan helst att ditt hus passar ännu bättre ihop med planens syfte efter ditt bygge.
Jag inser att jag nog inte har någon annan motivering till att jag borde få bygga annat än att två andra fått bygga på den prickade marken. Det är ju inget skäl som håller egentligen. Jag vill ju även bygga lite mer än de som fått bygga tidigare. Jag tror inte jag kan vända det till att det passar med planens syfte heller tyvärr.
Jag tänkte försöka få kontakt med någon som sitter i byggnadsnämnden och höra om hen kan ge någon hint om hur de brukar resonera.
Annars får jag väl nöja mig med 15kvm...
Jag fick som sagt känslan av att det spelar roll om det är skärmtak eller inglasning. Oavsett så säger dock min handläggare att då det är prickad mark så blir det ett avslag. Det är bara nämnden som kan bevilja i så fall. Summa summarum så spelar det ju inte nån roll i mitt fall precis som för dig.Jerfed skrev:Jag hade nyligen kontakt med en handläggare där jag bor för att se över möjligheten att bygga en farstukvist på prickad mark. Jag fick då till svar att det endast kan bli aktuellt med en attefallstillbyggnad och att man inte lämnar bygglov i det fallet. Byggytan blir alltså begränsad.
Enligt den handläggaren hade det inte heller någon betydelse om det var en öppen eller väggförsedd tillbyggnad. Det ska tydligen vara takförsedd yta som avgör hur stort man får bygga.
Men nu kanske det skiljer från handläggare och ort vad som släpps igenom...
Har du kollat med Ledningskollen.se så att det inte är tex avlopp eller liknande som kan vara orsaken till prickmarken?L lofe skrev:Jag har läst men jag ser ingen direkt förklaring. Handläggaren menade att det nog anledningen var att man ville ha det enhetligt och "raka" linjer i området.
Jag inser att jag nog inte har någon annan motivering till att jag borde få bygga annat än att två andra fått bygga på den prickade marken. Det är ju inget skäl som håller egentligen. Jag vill ju även bygga lite mer än de som fått bygga tidigare. Jag tror inte jag kan vända det till att det passar med planens syfte heller tyvärr.
Jag tänkte försöka få kontakt med någon som sitter i byggnadsnämnden och höra om hen kan ge någon hint om hur de brukar resonera.
Annars får jag väl nöja mig med 15kvm...
Jo. Jag har kollat det men det kan inte vara orsaken.Jerfed skrev:
Jag tror att prickningen bara beror på att de ville behålla utformningen av området.
Jag börjar inse att det nog bara är att gilla läget och gå vidare. Har börjat skissa på ett uterum på 15kvm.
Hej, vi har också prickad mark. Vi har byggt ut 30kvm på vårat hus. Handläggaren sa nej direkt för det måste de göra när det är prickad fick vi berättat. Men vi fick hjälp hur vi skulle överklaga till nämnden. Efter att det rullat runt en omgång hos grannarna så fick vi godkänt för utbyggnad. Det är 4a hus som har prickad mark och 3 av dessa hade byggt ut. Men ändå behövde vi gå långa vägen.
Nu vill vi bygga ett uterum på 15kvm på våran prickade mark. Behöver man verkligen inte bygglov för det?
Nu vill vi bygga ett uterum på 15kvm på våran prickade mark. Behöver man verkligen inte bygglov för det?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Du kan bygga ut 15 kvm oavsett vilka detaljplaneregler du bryter mot. Men du måste göra en bygganmälan.
Om du redan har 30 kvm på prickad mark, så tror jag det är uteslutet att få bygga ytterligare 15 på prickad mark, det skall inte vara möjligt. men med attefallsreglerna skall det vara OK.
Där finns då villkor, det får inte vara närmaren's gräns än 4,5m (fortfarande OK om du får tillstånd av grannen). Det finns speciella kulturskyddade områden, vissa naturskydd, strandskydd osv. Där man inte får bygga bygglovsfritt.
Om du redan har 30 kvm på prickad mark, så tror jag det är uteslutet att få bygga ytterligare 15 på prickad mark, det skall inte vara möjligt. men med attefallsreglerna skall det vara OK.
Där finns då villkor, det får inte vara närmaren's gräns än 4,5m (fortfarande OK om du får tillstånd av grannen). Det finns speciella kulturskyddade områden, vissa naturskydd, strandskydd osv. Där man inte får bygga bygglovsfritt.
Vi har prickad mark på grund av att det är en planritning där det skulle gå en väg bakom våra hus. Den är från 1956 och vägen byggdes aldrig och kommunen finns ej mer utan alla småkommunen i nuvarande kommunen gick på 70-talet in i nya kommunen.H hempularen skrev:Du kan bygga ut 15 kvm oavsett vilka detaljplaneregler du bryter mot. Men du måste göra en bygganmälan.
Om du redan har 30 kvm på prickad mark, så tror jag det är uteslutet att få bygga ytterligare 15 på prickad mark, det skall inte vara möjligt. men med attefallsreglerna skall det vara OK.
Där finns då villkor, det får inte vara närmaren's gräns än 4,5m (fortfarande OK om du får tillstånd av grannen). Det finns speciella kulturskyddade områden, vissa naturskydd, strandskydd osv. Där man inte får bygga bygglovsfritt.
Kommunen ändrar inte på det prickade för att det är för mycket jobb med det.....
Var det skälet som gjorde att du fick igenom det eller använde du andra motiveringar till att du skulle få bygga också?!J Jesper s skrev:Vi har prickad mark på grund av att det är en planritning där det skulle gå en väg bakom våra hus. Den är från 1956 och vägen byggdes aldrig och kommunen finns ej mer utan alla småkommunen i nuvarande kommunen gick på 70-talet in i nya kommunen.
Kommunen ändrar inte på det prickade för att det är för mycket jobb med det.....
I mitt fall så har jag just nu endast skälet att ”andra handläggare kanske gjort fel så nu vill jag också få bygga på prickad mark. Och gärna lite mer än de som fått bygga tidigare...”
Känner att det inte riktigt kommer att hålla:/
