Jag har köpt ett hus från 1958 byggt i lättbetong med tegelfasad, 1 ½ plan + källare.
Så här ser det ut på vinden på övervåningen i små förrådsutrymmen på långsidorna. Min tanke är att ta bort mellanväggarna och på så sätt få större rum. Men nu ser jag dessa tjocka ståltrådar som verkar sitta fast i anslutningen mellan tak och yttervägg samt en bit in i mellanbjälklaget.
Vad är deras funktion?
Är det något jag kan ta bort?
Det verkar inte vara någon direkt spänning i dom nu i alla fall.
Så här ser det ut på vinden på övervåningen i små förrådsutrymmen på långsidorna. Min tanke är att ta bort mellanväggarna och på så sätt få större rum. Men nu ser jag dessa tjocka ståltrådar som verkar sitta fast i anslutningen mellan tak och yttervägg samt en bit in i mellanbjälklaget.
Vad är deras funktion?
Är det något jag kan ta bort?
Det verkar inte vara någon direkt spänning i dom nu i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver mer info om huset för att svara.
Brutet tak?
Svensk takstol?
Hjärtvägg?
Är trådarna inte spända behövs de troligen inte då en tråd bara kan ta upp dragande moment. Men utan att veta mer om huset går det inte att säga någonting säkert..
Mvh Findus
Brutet tak?
Svensk takstol?
Hjärtvägg?
Är trådarna inte spända behövs de troligen inte då en tråd bara kan ta upp dragande moment. Men utan att veta mer om huset går det inte att säga någonting säkert..
Mvh Findus
Det är sadeltak numera plåttak, tidigare tegelpannor. Vet ej hur takstolarna ser ut ännu. Murad skorsten och gjutna mellanbjälklag. På entréplan och i källare finns en vägg mitt i huset paralellt med långsidorna men inte på övre plan, så den väggen bär antagligen mellanbjälklagen. På övre plan finns väggar paralellt med ytterväggarna som bildar små förråd ut mot ytterväggen på ca 1 m. Inga väggar på övre plan i mitten, två väggar i samma linje som takstolarna för att dela av rum men dom har antagligen ingenting med bärigheten att göra.
Klicka här för att svara