10 085 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Hänga upp fönsterlampor med för kort sladd
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Så jag kan lita på att "strömbrytaren" på lampsladden också alltid bryter fasledningen, oavsett hur jag vänder eurokontakten i vägguttaget?
För i annat fall är väl lamphållaren i spänningsätt standby-läge där jag kan få lite olika resultat beroende på vad jag sätter i lamphållaren?
I såfall är strömbrytare heller inget bra ord, utan det blir väl mer en strömställare som blir inblandad i ett läge där det finns fler varianter än av och på? Det är det som jag klurar på.
För i annat fall är väl lamphållaren i spänningsätt standby-läge där jag kan få lite olika resultat beroende på vad jag sätter i lamphållaren?
I såfall är strömbrytare heller inget bra ord, utan det blir väl mer en strömställare som blir inblandad i ett läge där det finns fler varianter än av och på? Det är det som jag klurar på.
Nej det kan du inte göra. Trodde att detta nu var utrett.
Ja, lamphållaren kan ha spänning på även om sladdströmbrytaren har släckt lampan, detta då avhängigt hur stickkontakten har vänts i uttaget.
Normalt tänkande säger att man inte stoppar ner fingrar i lamphållaren utan att ha dragit ut sladden från vägg/takkontakt.
Ja, lamphållaren kan ha spänning på även om sladdströmbrytaren har släckt lampan, detta då avhängigt hur stickkontakten har vänts i uttaget.
Normalt tänkande säger att man inte stoppar ner fingrar i lamphållaren utan att ha dragit ut sladden från vägg/takkontakt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Du måste skilja på ström och spänning. Det kan finnas spänning fast det inte går någon ström eftersom strömbrytaren har brutit strömmen. Det heter strömbrytare och inte spänningsbrytare.Allinug skrev:Så jag kan lita på att "strömbrytaren" på lampsladden också alltid bryter fasledningen, oavsett hur jag vänder eurokontakten i vägguttaget?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Och "spänningsbrytare" heter fö "frånskiljare". Om nu någon ville veta...
(Dvs en frånskiljare kan isolera en krets från en spänningskälla, men kan inte bryta en ström. Då brinner den typiskt upp. Du hittar inga i ett hem.)
Jo, jag tyckte att det var klart, men så var det en kommentar om att knappen på lampsladden skulle vara en strömbrytare oavsett hur man satt i stickproppen som fick mig att ställa frågan igen.etompau skrev:Nej det kan du inte göra. Trodde att detta nu var utrett.
Däremot tycker jag att det är dåligt att lamptillverkarna inte tycker att det är viktigt att säkerställa att sladdströmbytarna bryter på rätt fas.
Det här kallar jag för låtsasströmbrytare eftersom jag inte får samma säkerhet när jag använder den när jag ska byta lampa i fönsterpendeln jämfört med när jag använder väggströmbrytaren inför ett lampbyte i taklampan. Man gör ju inte el i en hemmiljö lätt när man konstruerar med olika principer.
Men det är ju klart att man kan ju byta lampa med lyset på också...
Redigerat:
Nej.Allinug skrev:
Du kan fortfarande ha en spänning gentemot jord, men resultatet för en rätt använd lamphållare blir däremot det samma oavsett hur eurokontakten är vänd.Allinug skrev:
Jo, den bryter just strömmen så det är ett väldigt beskrivande namn.Allinug skrev:
En väggströmbrytare som är installerad så att den bara bryter neutralledaren är väl också per definition fortfarande en strömbrytare då? Trots att lamphållaren blir strömförande? Men resultatet kan bli att vissa lampor släcks och att andra lyser svagt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Med skillnaden att det är felaktigt installerad och olaglig om den bryter nollan i den fasta installationen. I den fasta installationen så vet man dessutom vad som är fas och nolla och kan då alltid se till att bryta rätt. Det kan man inte med stickproppsanslutna anläggningar. Det är bara jorden som är "helig" och säker i en sådan. Ja dvs man skall inte lita på den heller utan test.Allinug skrev:
Men den är fortfarande per definition en strömbrytare. Det är riktigt. Den ger dock inga starka garantier för att anläggningen är säker att arbeta på. Och det är därför som man inte skall jobba med en anläggning bara efter att man tryckt på en strömbrytare. Mantrat (vid lite större anläggningar) är därför: "Bryt, frånskilj, och jorda". Alla dessa steg måste till för att anläggningen skall vara säker att arbeta på.
I hemmet så kan man väl kosta på sig att byta en trasig lampa utan att bryta säkringen, om man vet vad man gör och inte är en fummelpelle i största allmänhet. Men för allt annat så är det säkring eller säkerhetsbrytare och mätning innan som gäller. Punkt.
Jag tror i och för sig att fönsterpendlar har en tendens att locka fram fummelpelle i den bästa av lampbytare när man står där och vinglar på en stol. Ofta så ser man inte direkt vad man gör. Sedan kan jag inte låta bli att fundera över hur pass dubbelisolerade lamphållarna blir till slut när plasten runtom har påverkats av värmeutveckling och annat, och på alla varianter av passform som lampsocklarna har. Detta är ändå produkter som kommer att användas av personer som inte har någon elkunskap alls.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Nej, min kommentar om att "lampknappen" räcker var för när denna är en fast installerad sådan. Om man har en apparat med en stickpropp på, oavsett om det är en brödrost, ett strykjärn eller en fönsterpendel så skall man dra ur stickproppen innan man ens funderar på att arbeta på den.Allinug skrev:Jag tror i och för sig att fönsterpendlar har en tendens att locka fram fummelpelle i den bästa av lampbytare när man står där och vinglar på en stol. Ofta så ser man inte direkt vad man gör. Sedan kan jag inte låta bli att fundera över hur pass dubbelisolerade lamphållarna blir till slut när plasten runtom har påverkats av värmeutveckling och annat, och på alla varianter av passform som lampsocklarna har. Detta är ändå produkter som kommer att användas av personer som inte har någon elkunskap alls.
Och om plasten är så påverkad att dubbelisoleringen är i fara eller ens tveksam så är sophögen det enda stället för apparaten i fråga. Släng och köp nytt. (Eller reparera).
Klicka här för att svara