10 086 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Hänga upp fönsterlampor med för kort sladd
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Njae, du menar nog en "kronbrytare" dvs med flera knappar i samma ram?Allinug skrev:
En "tvåpolig" brytare är något annat och betyder en brytare som bryter både fas och nolla (i det här fallet, "allpolig" är det mera korrekta uttrycket). Dessa är typiskt märkta med "0" och "1" och används bara vid speciella tillfällen.
Skall du tända och släcka flera uttag så behöver du istället en kronbrytare. Men du lär inte hitta europauttag med separat brunntänning, dvs där du i ett uttag med flera brunnar kan ansluta en bruten fas till varje och styra dem separat. Flera separata uttag (exv. över olika fönster) kan dock styras från en kronbrytare om det är det du är ute efter.
Kronbrytare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåpolig brytare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har hört att man får olika resultat vad gäller strömbrytning beroende på hur man vänt eurostickkontakten, om man använder en en-polig strömbrytare. Att det är 50% risk att strömmen inte bryts helt, fastän släckningen av lampan fungerar. Är det en skröna?
Om det är en korrekt gjord installation så bryts fasledaren och allt är frid och fröjd. Sedan går det att bryta neutralledare, ansluten lampa slocknar men det ligger spänning på uttaget.
Miljoner hus/lägenheter använder enpoliga brytare utan problem.
Miljoner hus/lägenheter använder enpoliga brytare utan problem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Tja, det är lite en skröna i det här fallet, eftersom du tänker dig att bryta strömmen till uttaget som sådant. I det fallet så spelar det ingen roll om fasen råkar ligga på den stora gängan i en E27 sockel eftersom den är spänningslös ändå. Du får ju samma effekt som om du går och skruvar ur säkringen. Garanterat spänningsfritt eftersom du vet att fasen brutits i matande ände.Allinug skrev:
Det du tänker på är enpolig brytning av flyttbar sladdmatad utrustning i största allmänhet. Dvs där brytaren sitter efter stickproppen. Då går det inte att veta om det är nollan eller fasen som brutits och man måste vara försiktig med arbete på en sådan anläggning. (Min käpphäst därvidlag är landströmsanläggningar till båtar som matas med förlängningskabel. Där bör det vara tvåpolig JFB etc. anser jag. Även om inte standarder håller med mig.)
Men i det här fallet så är det som sagt helt oproblematiskt.
OK, vad bra, då finns det inga problem med den fasta installationen. Men ofta har ju de fönsterpendlar som man köper ett sladdställ med strömbrytare och då kommer ju brytaren efter proppen. Så om väggströmbrytaren är på och en av två lampor i fönstret lyser, så antar jag att man inte ska tro att strömmen bryts om man använder sladdströmbrytaren?
Lite oklart vad du menar, men en enpolig strömbrytare bryter strömkretsen och lampan slocknar, kanske kommer du ihåg detta från fysiken?
Sedan kan det vara så att sladdströmbrytaren sitter på neutralledningen (beror på hur stickproppen vänds) och då är det "ström" fram till lampan.
Med lite sunt förnuft börjar man inte rota/klippa/koppla/skruva i elprylar utan att ha dragit ut sladden från vägg/takkontaken.
Sedan kan det vara så att sladdströmbrytaren sitter på neutralledningen (beror på hur stickproppen vänds) och då är det "ström" fram till lampan.
Med lite sunt förnuft börjar man inte rota/klippa/koppla/skruva i elprylar utan att ha dragit ut sladden från vägg/takkontaken.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Och vissa (iaf äldre) sladdmonterade brytare bryter båda ledarna. (Är det inte krav?)
Jo, det är i definitivt en strömbrytare och det är den oavsett hur du satt proppen. Problemet är att du inte riktigt har koll på begreppet ström. Om det inte varit en strömbrytare hade inte lampan slocknat.Allinug skrev: