Hejsan!

Jag vill hänga upp min tv på väggen. Har en platta (50cm) som man fäster på väggen samt fästen i TVn som man krokar fast på TVn. Det är 60cm mellan reglarna och en regel sitter precis centrerad så den bakom mitten av där jag vill att TVn ska hänga.

Förslag på hur jag göra göra att hänga upp TVn i mitten av väggen? Det är gipsvägg, så jag måste ju fästa plattan i reglarna. TVn väger 25kg.

• Vit väggplatta, 50 cm, för upphängning av TV, liggande på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en TV visar monteringsfästen och kablar. En vit enhet med sladdar är placerad nedanför.
    Skapa konto
  • Vägg med markerade reglar, 60 cm mellanrum. En TV står framför med datorkod på skärmen.
    Skapa konto

Bästa svaret

C
Jag skulle borra ett par extra hål i väggplattan så du kan skruva den i mittenregeln. Alternativt köpa en annan väggplatta med flera hål. Sen kan du ju även dra några skruv i ändarna med gipsankare, men att plattan i huvudsak bärs upp i mitten. Svårt att se på bilden, men plattorna brukar vara rätt kraftiga så det borde inte vara något problem.

• Gilla
Ellso och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag skulle borra ett par extra hål i väggplattan så du kan skruva den i mittenregeln. Alternativt köpa en annan väggplatta med flera hål. Sen kan du ju även dra några skruv i ändarna med gipsankare, men att plattan i huvudsak bärs upp i mitten. Svårt att se på bilden, men plattorna brukar vara rätt kraftiga så det borde inte vara något problem.
Tack! Prövar det nu. Tror du det är nödvändigt med gipsexpander i ändarna, eller kan det räcka med två rejäla skruvar i mitten. TVn väger som sagt 25kg

C
R rickapp skrev:
Tror du det är nödvändigt med gipsexpander i ändarna, eller kan det räcka med två rejäla skruvar i mitten. TVn väger som sagt 25kg
Jag tror det räcker gott och blir över med ett par ordentliga skruv i mitten, men vill ju samtidigt inte ha dåligt samvete om din TV ramlar ner. Så det är nåt du måste avgöra själv. Det är trots allt inte så tillverkaren tänkt sig att fästet skall monteras.

Skruvarna i mitten klarar lätt vikten på 25kg. Men om någon råkar luta sig/ta tag i tv:n så att den vrids, hjälper det till ordentligt med expander i de yttre även om de bara sitter i gipset.

Så beror lite på hur vilda barn, katter och nyårsfirare man har där hemma :)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.