B bossespecial skrev:
Även beskrivet redan i #18
Det kanske är dags att du berättar vad ditt vettiga bidrag till tråden är? Med tanke på hur skitnödig du verkar vara menar jag ..

elpaco elpaco skrev:
Det kanske är dags att du berättar vad ditt vettiga bidrag till tråden är? Med tanke på hur skitnödig du verkar vara menar jag ..
Jag svarade på ts fråga i #22, och flera andra före/efter det. Jag tycker att diskussionerna blivit lite onödigt röriga och att de inte leder fram till något svar på ts frågeställning om man ska hänga upp stativet i regel eller osb.

J Jocke Best skrev:
Ska man vara så petig tycker jag det finns anledning att beräkna på nedböjning av fast inspänd balk.
Vad är det som ska räknas ut till dödagar?
TS tag några lämpliga skruv för väggen i fråga och ett vattenpass och fäst hållaren i väggen.

A Andy78 skrev:
”TS tag några lämpliga skruv för väggen i fråga”
Men .. det är ju precis vad TS frågar om - vad som är lämpligt. Fortsatt diskussion har uppstått då man haft olika åsikter om huruvida arm spelar roll och hur mycket och varför. Alldeles på slutet har det blivit teoretiskt dock ..

Vad anser du själv är ett lämpligt val av skruv, hur många, och om man behöver en regel bakom eller inte?

elpaco elpaco skrev:
Men .. det är ju precis vad TS frågar om - vad som är lämpligt. Fortsatt diskussion har uppstått då man haft olika åsikter om huruvida arm spelar roll och hur mycket och varför. Alldeles på slutet har det blivit teoretiskt dock ..

Vad anser du själv är ett lämpligt val av skruv, hur många, och om man behöver en regel bakom eller inte?
Jag tycker sådana här diskussioner är riktigt kul att ha, så jag ber om ursäkt att det blev ett drygt inlägg från mig:oops:. Jag tyckte bara att frågan var lite avslutad och att det började bli lite rörigt, men det är ju ts sak att avgöra, inte min:D
Kör hårt(y)

För att svara på din fråga, 2st vanlig träskruv i regel, d=5mm, L=60mm, centriskt placerade i sidled på konsol, en i ök och en i uk.

elpaco elpaco skrev:

Några träskruv med kullrig skalle som går att köpa vart som helst, försänkt funkar nog också om man bara har det hemma.
Ankarskruven han visade på bild duger nog med, varför skulle man behöva regel bakom, när det finns osb,?

A Andy78 skrev:
Några träskruv med kullrig skalle som går att köpa vart som helst, försänkt funkar nog också om man bara har det hemma.
Ankarskruven han visade på bild duger nog med, varför skulle man behöva regel bakom, när det finns osb,?
För att två 4mm träskruv i osb kommer att bli lite klent för en halvmeter arm som skall bära 20kg, som så klart rycks i och manövreras ..

elpaco elpaco skrev:
För att två 4mm träskruv i osb kommer att bli lite klent för en halvmeter arm som skall bära 20kg, som så klart rycks i och manövreras ..
Så det går inte att fästa med mer än 2 skruvar eller använda 5mm skruv menar du?
På bilden syns det tydligt 2 hål uppe 2 nere, samt även andra hål emellan som går att använda.

Vilken metadiskussion. Ditt råd är ju inget råd, om ”några” kan vara lite vad som helst. Jag hade själv gjort som Bosse. Här lämnar jag tråden.

I praktiken är det teorin som sker :)

På Facebook finns en sida som heter Gör det själv, där fanns ett kul exempel här om dagen hur man inte gör ;)

Isakare Isakare skrev:
På Facebook finns en sida som heter Gör det själv, där fanns ett kul exempel här om dagen hur man inte gör ;)
Det verkar finnas flera stycken med samma namn, kan du länka till sidan?

J
A Andy78 skrev:
Vad är det som ska räknas ut till dödagar?
TS tag några lämpliga skruv för väggen i fråga och ett vattenpass och fäst hållaren i väggen.
Så säger bara dom som inte läst Ekboms formelsamling som kvällslektyr. Elpaco vet vad jag menar tror jag :D

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.