Matzeball
D dibb skrev:
Vad har han på min väg och göra? Har ju massa papper som visar att han inte får köra på min väg!
Kanske en ambulans kommer för att hämta honom, eller en budbil till dig. Då ligger du illa till om du gjort en fälla. Även om du talat om det.

Matzeball Matzeball skrev:
Kanske en ambulans kommer för att hämta honom, eller en budbil till dig. Då ligger du illa till om du gjort en fälla. Även om du talat om det.
Fälla? Ett helt vanligt dike som följer sidan på vägen :rofl: I så fall måste vi stämma vägverket på alla diken i Sverige......
Om du läser igenom från början så har nya grannen en egen väg från sin fastighet, men han använder TS privata väg olovandes trots tillsägelse. Så budbilen till TS eller ambulansen till grannen har inga problem med diket.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
A arst skrev:
Har haft samtal med jurist hos kronofogd idag. Det som verkar framkomligt är att yrka på (särskild handräckning) att de återställer diket som de täckt över. Isåfall kan de inte köra in via min väg till sin parkering.
Det här är bra, gör det inte svårare än så.

Risken är kanske att du inte får din talan fastställd, men fastna i så fall inte vid det, utan återställ då diket själv, inklusive dokumentation av hur det nu ser ut.

Håll fast vid saken – att de inte använder vägen – och strunta i personen.

Att du har ett avgränsande dike är ju strängt taget mycket bättre än en bom, då slipper du besvär vid slamtömning, sotning eller andra tjänster där någon ska fram med fordon.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
Tippa ett lass grus vid infarten till grannen och om han gnäller så år detta för att du ska underhålla din väg.

A artvandeley skrev:
Detta är uppenbarligen något som upptar mycket av din tid och energi (bland annat med tanke på de två trådarna från 2017). Är det verkligen värt all denna tid och kraft? Är det värt en osämja som säkert kommer finnas kvar de närmare decennierna?
Det jag söker är en basal respekt för mig och de som bor här. Om saker som egendom, servitut och något grundläggande som en tillfartsväg.

Det som jag får genom att godta det här är att jag uppmuntrar en slags "tänja på gränserna" mentalitet, "många mot en", "köra över andra" - och det här bokstavligen vid infarten till min tomt.

Det är inget jag kan ignorera i långa loppet eller samarbeta med.

Jag vill ha en gräns mot det.

Föregående ägare av min tomt (ja, varianter på likande saker förekom då, inklusive trakasserier och stölder inne på tomten) valde till slut att sälja - på grund av detta.

Väljer jag att sälja... går problemet bara vidare.

Att de här personerna valt en bana med stölder, maktspråk, lösa påståenden och arrogans... är deras egna sorgliga historia.

Det finns annat som gör att jag vill ha platsen kvar (och de är inte de enda grannarna).

• Gilla
  • Ledsen
Vera11 och 10 till
  • Laddar…
Om du går till Lantmäteriet och ber om förrättning, så kommer ni få dela på vägen, och han kommer att få köpa halva din del. Det är ju strängt taget den bästa lösningen för de två fastigheterna (din och grannes nybygge), och inkräktar minst på den tredje fastigheten (som allt är avstyckat ifrån).

Något annat alternativ verkar ju sämre, totalt sett. Att de nuvarande ägarna inte är sams tar inte LM hänsyn till. Gå till grannen och be dom köpa in sig i vägen och kom överens om underhåll. Säg att annars går du till LM och ber om förrättning, vilket ni får betala lika delar av, och det blir dyrare.

• Gilla
edlund och 1 till
  • Laddar…
A arst skrev:
Har haft samtal med jurist hos kronofogd idag. Det som verkar framkomligt är att yrka på (särskild handräckning) att de återställer diket som de täckt över. Isåfall kan de inte köra in via min väg till sin parkering.
Ja, tvingas dom återställa diket så, kan väl det fungera en tid tills dom fyller igen det igen.

Jag hade en kollega som hade liknande problem med en självsvåldig granne (bonde. Verkar som bönder har en tendens åt de självsvåldiga hållet). Bonden körde in på kollegans sommarstugetomt med sina maskiner.
Det gick inte att prata med bonden. Han gjorde som han ville.

Lösningen för kollegan blev att sätta upp stenar i tomtgränsen. Bonden blev kolerisk och skrek att han skulle spränga bort stenarna. (Dock gjorde han inte det. Vad jag vet iaf). Hände dock andra saker som krävde polisinsatser.

Min erfarenhet är att den där typen av personer får man inte backa en millimeter för.

• Gilla
sofftis och 4 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Är det någon annan som får nyttja vägen.
Det är en enskild väg. Allemansrätt gäller. Jag har sagt OK till tillfälligt bruk, för underhåll av hästhage och liknade. Och för markägaren, att nyttja i samband med skogen han har bakom.

Ehrencrona Ehrencrona skrev:
Ska grannen nyttja vägen så bildar ni ett GA och då kommer de inte undan kostnaderna, gamla som nya! LM fixar det..
Jag är/har varit öppen för det. Men det räcker ju inte att en av tre inblandade är öppen för det.

A arst skrev:
Det är en enskild väg. Allemansrätt gäller. Jag har sagt OK till tillfälligt bruk, för underhåll av hästhage och liknade. Och för markägaren, att nyttja i samband med skogen han har bakom.
Markägare får köra där med tunga maskiner men inte grannen.
Är det bara en penga fråga det handlar om, du vill ha betalt för den vägen du gjort.

G GrävlingsMjölk skrev:
Går det "hota" med att begära en förrättning hos lantmäteriverket. I förrättningen tror jag du kan kräva ersättning för att ha upprättat vägen. Dessutom beräknas då ett andelstal som reglerar hur löpande kostnader för ex. skall regleras. I förrättningen bestäms även vilken standard vägen skall hålla. Problemet med detta är att man ändå måste hålla kontakt med varandra för att ordna skötseln.
Dessutom drar man ju in markägaren i en kostsam förrättning tillsammans med den "nya" husägaren... Man blir kanske inte så poppis på byn då? Hur som helst kan man ringa och kolla med lantmäteriverket.

Lycka till!
Det är en tanke, egentligen är jag intresserad av vilken åtgärd som helst, som får dem att "inse fakta".

Jag ska höra lite med LM om hur förfarandet sker.

Eftersom de redan har vägen inne på sin egen tomt, tror jag de backar till slut.

Förrättning eller att det går vidare med tingsrätt är nog för kostsamt, för att motivera fortsatt användande av "extra väg".

Tänk på att endast polis får stänga av vägar! (Många fantasifulla förslag här )

-Det är lantmäteriet som har hand om servitut för vägar - prata med dem.

Det går att välja att komma överens frivilligt eller att Lantmäteriet bildar ett officialservitut och beslutar vad tillgången till vägen är värd.

Matzeball Matzeball skrev:
Om du inte en gång i tiden har betalat markägaren för själva servitutet så har ju markägaren visat dig stor generositet
Det är denna fastighet som tog initiativ att stycka av min tomt - och som valde att sälja den en gång. Och de fick betalt vid försäljning och servitutet var ett villkor för försäljningen. Nuvarande ägare (markägaren) köpte fastigheten med den servitutbegränsningen.

Om nya grannen hade varit din son så hade du kanske inte protesterat över huvud taget. Om det vore en bror, inte heller och om det vore en riktigt god vän inte heller.
Jag ser helst att min son (bror, god vän,...) respekterar egendom och gränser (sin egen, min och andras). I långa loppet går det bättre då (för honom inkluderat). Jag hade under alla omständigheter tagit upp det.

• Gilla
sofftis och 3 till
  • Laddar…
du fick ju som svar 2017 från lantmäteriet
Din egendom, montera upp en motordriven grind
Vad gäller mitt servitut, så är min typ av servitut "kraftigare" typen (...följer rätten att över stamfastigheten anlägga och begagna väg å en fyra meter bred markremsa...), och vägen som byggdes av föregående ägare är att betrakta som egendom som hör till min fastighet (lantmätaren använde ordet "egendom").

Så därav följer andar saker som har med egendom att göra (kan ej ta, använda, låna, orsaka slitage på - utan avtal med den vars egendom det är). Lantmätare sa oxå uttryckligen att min granne ej har rätt att använda vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.