223 786 läst ·
425 svar
224k läst
425 svar
Handräckning - granne försöker använda min privata väg
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Men nu gäller det som sagt inte på TS mark, utan en väg han har genom servitut. Och där finns definitivt ingen rätt att börja odla tujor. Och troligen ingen rätt att kameraövervaka heller.
"Tagande av olovlig väg" beskriver ju problemet ganska väl (bokstavligen). Men det hänvisar till "tagande av väg" där det inte finns någon väg (annans tomt, åker, äng, plantering eller andra ägor). Nu är det ju just vägen jag äger (inte marken), som de regelbundet "tager".
(kanske någon redan har skrivit innan men)
Sätt upp en rejäl stolpe med skyltarna med "Privat Väg", "endast fordon med tillstånd" och "Motortrafik Förbjuden", annars gäller ju allemansrätten som förval; Vad jag förstår så är alla vägar som inte är skyltade som enskilda att betrakta som gemensamma. En privat väg får inte erhålla bidrag från kommun. Man får dock aldrig hindra gående, cykel och häst har jag för mig.
När väl skyltarna är på plats är det ju ett lagbrott varje gång grannen utnyttjar din väg, bara att dokumentera och anmäla.
Sätt upp en rejäl stolpe med skyltarna med "Privat Väg", "endast fordon med tillstånd" och "Motortrafik Förbjuden", annars gäller ju allemansrätten som förval; Vad jag förstår så är alla vägar som inte är skyltade som enskilda att betrakta som gemensamma. En privat väg får inte erhålla bidrag från kommun. Man får dock aldrig hindra gående, cykel och häst har jag för mig.
När väl skyltarna är på plats är det ju ett lagbrott varje gång grannen utnyttjar din väg, bara att dokumentera och anmäla.
En fjärrstyrd elvinsch och så hänger du en skylt i vajern med privat väg. När du själv ska förbi släpper du ner vajern (eller kedjan som du satt på vajerns förlängning) så att skylten ligger platt på vägen.
Svensk lag är väldigt tam på många områden och fastighetsrättsliga inte minst. Även om du vinner i sista instans kan han fortsätta utan större risk för kännbart straff.
Det blir civilrättsliga processer som kostar både skjorta och ofantligt mycket tid. Domstolarna är också benägna att jämka (brist på intresse för småfolkets rätt) vilket leder till att den som har rätt egentligen förlorar. Tyvärr har lagstiftarna bäddat för folk som utnyttjar den i praktiken obefintliga rätten.
Det blir civilrättsliga processer som kostar både skjorta och ofantligt mycket tid. Domstolarna är också benägna att jämka (brist på intresse för småfolkets rätt) vilket leder till att den som har rätt egentligen förlorar. Tyvärr har lagstiftarna bäddat för folk som utnyttjar den i praktiken obefintliga rätten.
Jag tycker att du ska undvika att nämna några byggnader i eventuella brev eller andra skrivelser, det räcker gott att skriva "fastighet X", för lägger du till exempelvis "nybyggt bostadshus på fastighet X" så kan han hävda att han inte skulle till bostadshuset när han körde på din väg, han skulle bara till tomten, sen efter att han hade hängt där ett tag så promenerade han till sitt hus ...
Detta är uppenbarligen något som upptar mycket av din tid och energi (bland annat med tanke på de två trådarna från 2017). Är det verkligen värt all denna tid och kraft? Är det värt en osämja som säkert kommer finnas kvar de närmare decennierna?
Du har lagt ut 100-150k på en väg som du har haft stor nytta av. Det faktumet ändras inte av att din granne använder vägen under de perioder när du är bortrest och inte själv utnyttjar vägen.
Vad förlorar du egentligen på att grannen använder vägen när du är bortrest? Och hur mycket förlorar du på att lägga så mycket energi på den här tvisten?
Jag skulle nog valt att ha gjort något roligare med de 500+ timmarna. Glädjas åt min välbyggda väg. Och vara glad så länge inte markägaren får för sig att hjälpa sin kompis och börjar ifrågasätta om du verkligen följer servitutet när vägen plötsligt har blivit en mindre park med stenkonstverk, tujahäck och plaskdamm för traktens ankor.
Du har lagt ut 100-150k på en väg som du har haft stor nytta av. Det faktumet ändras inte av att din granne använder vägen under de perioder när du är bortrest och inte själv utnyttjar vägen.
Vad förlorar du egentligen på att grannen använder vägen när du är bortrest? Och hur mycket förlorar du på att lägga så mycket energi på den här tvisten?
Jag skulle nog valt att ha gjort något roligare med de 500+ timmarna. Glädjas åt min välbyggda väg. Och vara glad så länge inte markägaren får för sig att hjälpa sin kompis och börjar ifrågasätta om du verkligen följer servitutet när vägen plötsligt har blivit en mindre park med stenkonstverk, tujahäck och plaskdamm för traktens ankor.
Hade jag varit TS granne hade jag hört mig för om inte markägaren också kunde ge mig servitut för att använda hans mark för väg till min fastighet. Förefaller vara en enkel och praktisk lösning. Hur nya fastigheter tas in i befintliga servitutsvägar och betalning för befintlig väg finns det regler för.
Men det slutar inte där. Då måste man kunna komma överens om underhåll och snöplogning också. Vilket ibland är omöjligt har jag fått erfara... Nån vill inte betala vinterunderhåll, nån annan vill inte betala sommarunderhåll. Så då är det väl bättre att dra separata vägar intill varandra och så kan var och en beställa snöplogning efter eget tycke, men det är ju lite tråkigt extraarbete för den som plogar snö
som kunde legat hemma och sovit i stället 
Men det slutar inte där. Då måste man kunna komma överens om underhåll och snöplogning också. Vilket ibland är omöjligt har jag fått erfara... Nån vill inte betala vinterunderhåll, nån annan vill inte betala sommarunderhåll. Så då är det väl bättre att dra separata vägar intill varandra och så kan var och en beställa snöplogning efter eget tycke, men det är ju lite tråkigt extraarbete för den som plogar snö
Medlem
· västra götaland
· 3 inlägg
Trist situation men jag hade satt upp em bom.A arst skrev:Jag är i en situation där jag på ett allvarligare sätt måste säga till en granne som försöker använda min privata väg, som tillfart till sitt nybyggda hus.
Min tanke är att göra en "vanlig handräckning" - genom Kronofogden. Och i korthet vill jag ha lite hjälp hur formulera denna handräckning (eller om någon ser en annan rättslig väg framåt).
Bakgrund
Situationen har utvecklats under något år nu, och grannen vet i grunden vad som gäller - att de varken har tillstånd eller rättighet att använda min väg som tillfart.
Min väg går från allmän väg över en tredje parts mark [som en sträcka gränsar till grannen som bygger] och mynnar ut på min tomt. Officialservitutet för min tomt var av typen "rätt att anlägga väg", inte "att nyttja befintlig väg". Och vägen kostade 100 000 till 150 000 kr att bygga.
Bygg-grannen har egen mark hela vägen ut till samfällighetsmark och har därmed ingen grund att efterfråga servitut på min väg. Han har oxå efter påtryckningar (från mig först, och sedan från samhällsbyggnadskontor) byggt en mindre väg på egen mark fram till huset.
I ett skede erbjöd jag dem ett avtal om min väg (då de verkat inse fakta) - men de sade "nej" till mitt förslag (till ett par tusen per år).
Efter det körde de under en viss tid till huset på sin väg, på sin mark. Då de ej gjorde det, ringde eller skickade jag SMS till dem och några dagar sedan höll de sig på sin egen väg - åtminstone om de trodde jag var hemma.
Sedan under en period om ett år var jag under längre period bortrest - och hade ej riktigt koll på situationen.
När jag kommit tillbaks... har de gjort sig riktigt bekväma med min väg, utan avtal och jag är hjärtligen trött på att säga till dem. (Min väg är lite bredare, rakare och bättre byggd - därför bl.a. kör de där).
Varför använder de min väg?
Den mest involverade personen hos grannen (vars projekt detta är) har en historia av att testa hur långt han kan gå - i att "vara klurig", "skaffa fördelar då ingen ser på", "formulera fakta som verkar passa i stunden", ja, man kan säga inte helt seriös.
Och att använda andras tillgångar (när man vill, utan lov) utan att stå för sin del, är en del av den strategin (det är tyvärr så simpelt).
Nu känner jag att de gått några steg för långt.
Åtgärd
Jag har tömt ut andra möjlighter känner jag nu (bl.a. samtal/dialog, förslag om avtal för vägen samt i senare läge tillsägningar).
Jag är oxå säker på att jag har rätt i sak och har börjat undersöka juridiskt vad jag kan göra.
Det jag fastnat för nu är "vanlig handräckning" - genom Kronofogden. Mer precist, ett förbud att använda vägen som sedan skickas till dem, att acceptera eller protestera mot (jag tror det kallas "förbudstalan"). Det som jag åstakommer därigenom är att de måste svara.
Om de accepterar, så har jag ju det "svart på vitt". Om de ej accepterar är alternativet att det blir en rättssak (tingsrätten). Och då tror jag de är ute på riktigt djupt vatten.
Formuleringar
Det här var den första formuleringen jag kom upp med:
Boende på Fastighet X har ej tillstånd att använda servitutväg till Fastighet Y för att med bil (eller annat motordrivet fordon) komma till eller från nybyggt bostadshus på fastighet X.
Det här är andra formuleringen (lite hårdare):
Svaranden förbjuds att använda servitutsväg för Fastighet Y som tillfartsväg till nybyggt bostadshus på Fastighet X.
(Jag bifogar självklart en tomtkarta som bilaga i handräckningen).
Några synpunkter på de här formuleringarna? Kan jag som en privatperson "förbjuda" att någon speciell person använder min egendom?
Om det går vidare med en rättsprocess, vilken formulering är mest ändamålsenlig?
Några andra förslag, hur formulera det?
Vad jag vill uppnå
Jag vill få grannen att förstå att det här inte längre är en lek, och att jag känner mig redo att ta det här så långt som behövs, för att han ska bli obekväm med att testa gränser och "ta för sig då möjlighet uppstår". (Det känns inte så bekvämt att ha sådana personer som håller till i ett hörn av ens tomt).
Och jag vill gärna se hur jag kan stävja motsvarande sak i framtiden, skulle det återuppstå.
...
Kort kommentar: Jag frågar inte efter någon alternativ analys av situationen, jag har levt med det i några år nu, och rapporterar ganska krasst.
Jag är intresserad av att vad tänka på juridiskt, vad som är mest passande, då jag rättsligt går vidare.
Tack på förhand.
Dikning, man kan även ”slänta” vägen vilket kan motsvara ett dike utan ev. tillstånd! Vilka fräcka typer!tommib skrev:
Diken kräver potentiellt tillstånd från länsstyrelsen (vattenverksamhet) men ett gäng snygga kantstenar modell större (tänk betongsugga) borde fungera bra.
TS, har du någon granne med grävmaskin/frontlastare? Hur lång är vägen?
Jag vet att tråden handlade om det juridiska men ibland är det lättare att fysiskt förhindra grannen. Du kan väl också ringa KFM och fråga hur det går till rent praktiskt. Jag tycker mer att det verkar som att du ska använda särskild handräckning.
Ska grannen nyttja vägen så bildar ni ett GA och då kommer de inte undan kostnaderna, gamla som nya! LM fixar det..blackarrow skrev:
Hade jag varit TS granne hade jag hört mig för om inte markägaren också kunde ge mig servitut för att använda hans mark för väg till min fastighet. Förefaller vara en enkel och praktisk lösning. Hur nya fastigheter tas in i befintliga servitutsvägar och betalning för befintlig väg finns det regler för.
Men det slutar inte där. Då måste man kunna komma överens om underhåll och snöplogning också. Vilket ibland är omöjligt har jag fått erfara... Nån vill inte betala vinterunderhåll, nån annan vill inte betala sommarunderhåll. Så då är det väl bättre att dra separata vägar intill varandra och så kan var och en beställa snöplogning efter eget tycke, men det är ju lite tråkigt extraarbete för den som plogar snösom kunde legat hemma och sovit i stället
![]()
Går det "hota" med att begära en förrättning hos lantmäteriverket. I förrättningen tror jag du kan kräva ersättning för att ha upprättat vägen. Dessutom beräknas då ett andelstal som reglerar hur löpande kostnader för ex. skall regleras. I förrättningen bestäms även vilken standard vägen skall hålla. Problemet med detta är att man ändå måste hålla kontakt med varandra för att ordna skötseln.
Dessutom drar man ju in markägaren i en kostsam förrättning tillsammans med den "nya" husägaren... Man blir kanske inte så poppis på byn då? Hur som helst kan man ringa och kolla med lantmäteriverket.
Lycka till!
Dessutom drar man ju in markägaren i en kostsam förrättning tillsammans med den "nya" husägaren... Man blir kanske inte så poppis på byn då? Hur som helst kan man ringa och kolla med lantmäteriverket.
Lycka till!