Då måste jag kontra med att säga, jag tycker inte 1400 är klumpigare vist den väger lite mera. Men väl uppe på det man skall fräsa så har det inte så stor betydelse. Och man kan fortfarande lyfta och köra den med en hand. Balansen på den är precis lika bra som 1010. om inte bättre pga att den är lite tyngre.

Och är det en liten smidig fräs man vill ha är inte 1010 ett alternativ heller tycker jag. Utan då är det någon av dom små typ bosch gof600.

Nu vet inte jag vad prisskillnaden är men säkerligen mycket. Men om man jämför det svenska priset på en 1010 och sedan hittar något bra pris på 1400 från ebay så är det nog inte så farligt stor skillnad och då blir det genast intresant

Lutar mest åt 1400 faktiskt, och sen en typ gof600 om ja skulle sakna en liten smidig sak.
Måste dock bli klar med badrummet först. :)

När jag i somras kopierfräste husknutarna för att de skulle passa på mitt något timglasformade hus, började jag med OF1400, ståendes på stege med fräsen i en hand. Jag körde en längd på ca 4 meter innan jag bytte till OF1010. Det är endast i sådana lägen jag tycker att 1010 är bättre.

Om man vill använda LR-32-systemet, så är det byggd för OF1010-storleken. I alla fall mitt LR-32-system.

Edit: Festool själva påstår att 32-systemet fungerar till båda modellerna:
http://www.festoolusa.com/Web_files/LR32_tutorial.pdf

Redigerat:
En sak som jag uppmärksammat under en veckas ägande av OF1010 är att den inte är helt tight i sänkmekanismen. Det finns ett spel i rotationsriktning kring det kraftigare av benen, dvs. i sidled vid det mindre benet. Detta blir tydligare ju mer man sänker fräsen, och försvinner när man skruvar åt det runda handtaget och därigenom låser sänkningen.

Jag tror inte att det i mitt fall har någon inverkan på resultatet, då det handlar om ett så litet glapp. Problemet har dock uppmärksammats av andra som har större problem (påverkar resultatet vid användning av LR32). Festools svar är att om precision önskas så får man köpa OF1400. Något att beakta när valet står mellan dessa modeller.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Själv har jag 1010 och 1400 - Måste säga att visst jag tycker att 1010'an är smidigare och enklare men det är ändå mycket som gör att 1400'an är en bättre fräs;

- Medföljande anhåll är tusen gånger bättre på 1400 med inställningsmöjligheter och snabblåsning
- Dammutsuget på 1400 är bättre än på 1010 i mitt tycke
- Möjligheten att byta spännhylsa mellan 8mm och 1/2"
- Enklare byte av stål med 1400
- Enklare byte av kopier-ringar till 1400, snabbfäste istället för skruv.
- Större basplatta på 1400 ger bättre balans men blir genast lite tung just vid kantfräsning

Anledningen till att jag gick på 1400 var då man kör bänkskivor och även använder fräsmallar så blir det oscillation i stålen med 8mm axel och lite längre stål. Där är 1400'an med grövre stål hästlängder bättre.

Sen kan jag tillägga då jag har LR32 att det fungerar med både 1010 och 1400 - Mattiasp
Har även Festools fräsbord och även där passar båda fräsarna utmärkt.

mattiasp skrev:
Edit: Festool själva påstår att 32-systemet fungerar till båda modellerna:
[länk]
Jag har något vagt minne av att de gjorde någon ändring i LR-32-satsen för att den skulle funka med båda fräsarna. Har man det äldre kittet så tror jag inte det passar till OF1400 utan att man moddar något. Kommer dock inte ihåg detaljerna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.