Som titeln säger så vart jag enormt intresserad av att börja någonstans. Har hittat på en hel del projekt och då valt att köra Dewalt/Ryobi spåret men jag kan tänka mig köra eldriven av ett annat märke också. Har ingen betydelse

De som jag har hittat hittills baserat på rekommendationer är,

Bosch POF 1400 ACE

Bosch AE 1200
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../elektriska-frasmaskiner/handoverfras-040020/

Silverline som någon rekommenderade här i forumet:
https://www.amazon.se/gp/product/B0...f&pd_rd_w=vOxWa&pd_rd_wg=Q5ZJ0&ref_=pd_gw_unk

Jag har även möjlighet att köpa en Ryobi RRT1600-K för 1500kr

https://www.bauhaus.se/handoverfras-ryobi-rrt1600-k?


Sen har vi biltemas, är de någonting att ha?
Min tanke är att jag hittar en maskin som kanske inte spräcker plånboken ifall jag börjar tröttna.

Tack på förhand!
 
Ett tipps är att välja en som du kan köra med en hand. Jag har den boschen du länkar till (eller en modell upp, minns inte riktigt) och den måste du ju ha två händer fria. Relativt ofta vill du fasa av en kant och hålla en mall, stödja dig etc med den andra. Då behöver du en hand fri.

Sedan ha de jag direkt kört någon på de batterier du har, tror det är vanligast när det är "enhands".

Överhandsfräsen är inget jag använder dagligen direkt, men samtidigt har jag nog haft min i 5 år eller mer för renoverande och gjort allt möjligt. Dörr och fönster foder, trappdelar, lite hyllor m.m.
 
Vad är huvudsyftet med en handöverfräs?
Jag började med en Elu MOF (är väl idag DW) handöverfräs men skaffade senare en kantfräs och det är den jag nästan alltid använder idag. Man kan hålla med en hand och enkelt fräsa kanter, mm. Maskinerna är idag 40 respektive 20 år.
Jag köpte då en Bosch GKF600 men det finns idag andra modeller. Så skulle jag köpa idag hade det blivit en kantfräs, sedan kan man välja 230V eller batterimaskin.
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gkf-600-060160A100#
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ett tipps är att välja en som du kan köra med en hand. Jag har den boschen du länkar till (eller en modell upp, minns inte riktigt) och den måste du ju ha två händer fria. Relativt ofta vill du fasa av en kant och hålla en mall, stödja dig etc med den andra. Då behöver du en hand fri.

Sedan ha de jag direkt kört någon på de batterier du har, tror det är vanligast när det är "enhands".

Överhandsfräsen är inget jag använder dagligen direkt, men samtidigt har jag nog haft min i 5 år eller mer för renoverande och gjort allt möjligt. Dörr och fönster foder, trappdelar, lite hyllor m.m.
Fördelen med en första fräs som kräver tvåhandsgrepp är att den främjar ett säkert arbetssätt. Man tvingas spänna fast sitt arbetsstycke och tänka igenom allt innan..
 
  • Gilla
pinec0ne och 10 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ett tipps är att välja en som du kan köra med en hand. Jag har den boschen du länkar till (eller en modell upp, minns inte riktigt) och den måste du ju ha två händer fria. Relativt ofta vill du fasa av en kant och hålla en mall, stödja dig etc med den andra. Då behöver du en hand fri.

Sedan ha de jag direkt kört någon på de batterier du har, tror det är vanligast när det är "enhands".

Överhandsfräsen är inget jag använder dagligen direkt, men samtidigt har jag nog haft min i 5 år eller mer för renoverande och gjort allt möjligt. Dörr och fönster foder, trappdelar, lite hyllor m.m.
En sådan som man kör med en hand, kallas de kantfräs?
Fasa kanter kommer nog att vara det mesta jag kommer att göra kan jag tänka mig :)

Jag tänkte på det också med batterier men sen började jag tänka på att eldriven kanske är bättre? Vet inte om kabeln kommer att vara i vägen.

Kan man inte fräsa kanter med en handöverfräs?
 
A AndersS skrev:
Vad är huvudsyftet med en handöverfräs?
Jag började med en Elu MOF (är väl idag DW) handöverfräs men skaffade senare en kantfräs och det är den jag nästan alltid använder idag. Man kan hålla med en hand och enkelt fräsa kanter, mm. Maskinerna är idag 40 respektive 20 år.
Jag köpte då en Bosch GKF600 men det finns idag andra modeller. Så skulle jag köpa idag hade det blivit en kantfräs, sedan kan man välja 230V eller batterimaskin.
[länk]
Jag tänkte mest på att fasa kanter, har en bokhylla och en sängram som jag tänkte göra. Vad jag vet hittills iaf. Kan man fasa kanter med en handöverfräs?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Fördelen med en första fräs som kräver tvåhandsgrepp är att den främjar ett säkert arbetssätt. Man tvingas spänna fast sitt arbetsstycke och tänka igenom allt innan..
Absolut. Med samma argument så bör man alltid börja med en fogsvans istället för Kap/ger-såg. Jag säger inte att det är fel jag säger bara att andra alternativ finns så slipper man köpa två prylar. Men jag håller i sak med om att en som kräver två händer kan vara lättare att använda när man är grön.
 
D Dashio skrev:
En sådan som man kör med en hand, kallas de kantfräs?
Fasa kanter kommer nog att vara det mesta jag kommer att göra kan jag tänka mig :)

Jag tänkte på det också med batterier men sen började jag tänka på att eldriven kanske är bättre? Vet inte om kabeln kommer att vara i vägen.

Kan man inte fräsa kanter med en handöverfräs?
Jag tror de kallas både kantfräs och överhandsfräs. vad jag vet så gör de samma sak, men man håller på olika sätt.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Absolut. Med samma argument så bör man alltid börja med en fogsvans istället för Kap/ger-såg. Jag säger inte att det är fel jag säger bara att andra alternativ finns så slipper man köpa två prylar. Men jag håller i sak med om att en som kräver två händer kan vara lättare att använda när man är grön.
Japp, det är solklart att man bör börja med en fogsvans istället för en kap/ger-såg om man aldrig hållit i en såg tidigare. Skulle aldrig låta mina barn röra en kap/ger om de inte kan hantera en fogsvans först.
 
  • Gilla
Dragon52 och 1 till
  • Laddar…
Jag började med en Bosch men den var så besvärligt att jag kastade den. Köpte en Makita sladdriven och den har en mindre kantfräs för enhandsdrift och sedan ett ställ så att den blir till en riktig tvåhandsfräs. Jättenöjd.
 
För att fasa kanter är det smidigast med en liten fräs(då det inte kräver stor effekt) med låg förskjuten tyngdpunkt och bred/lång basplatta(så den minskar risken att du tippar fräsen). Det fungerar så klart att fasa med en stor fräs med sänkmekanism men det är lite som att leverera paket med en dumper.

Tyvärr är de flesta enhandsfräsar visserligen lätta med låg effekt men de brukar också vara smala och höga med sladden/batteriet på toppen och en pytteliten basplatta. Jag tycker Bosch 12 V är en av de få som fått till det bra när det gäller kantfräsning.
En Bosch 12 V kantfräs med bred basplatta, designad för enkel fasning av kanter med låg tyngdpunkt för att minska risken för att tippa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur svårt ska det vara? En kantfräs med bred basplatta och justerbar inställning, lämplig för precisa fasningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enhandsfräs från HiKOKI med kompakt design, 18V batteri och basplatta för kantfräsning i träprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
Nu har väl tråden redan vridit över till kantfräsar, men som svar på första inlägget. Jag har haft ryobin som länkas. Väldigt klumpig och osmidig med dåliga tillbehör.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag tror de kallas både kantfräs och överhandsfräs. vad jag vet så gör de samma sak, men man håller på olika sätt.
Min uppfattning var att kantfräsen enbart var för kanter och handöverfräsen kan man även fräsa mitten av arbetsmaterialet. Kanske har fel och någon får gärna rätta mig :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag började med en Bosch men den var så besvärligt att jag kastade den. Köpte en Makita sladdriven och den har en mindre kantfräs för enhandsdrift och sedan ett ställ så att den blir till en riktig tvåhandsfräs. Jättenöjd.
Oj det låter ju häftigt. Så du menar att man kan välja om man vill köra en hand eller 2 händer med den? Vilken modell var det?
 
nanowire nanowire skrev:
För att fasa kanter är det smidigast med en liten fräs(då det inte kräver stor effekt) med låg förskjuten tyngdpunkt och bred/lång basplatta(så den minskar risken att du tippar fräsen). Det fungerar så klart att fasa med en stor fräs med sänkmekanism men det är lite som att leverera paket med en dumper.

Tyvärr är de flesta enhandsfräsar visserligen lätta med låg effekt men de brukar också vara smala och höga med sladden/batteriet på toppen och en pytteliten basplatta. Jag tycker Bosch 12 V är en av de få som fått till det bra när det gäller kantfräsning.
[bild]

Hur svårt ska det vara?[bild]
[bild]
Då min tanke är att fasa mestadels kanter så tror jag att det börjar luta åt kantfräs. Började också tänka på att fräsa överliggare/handledare och då kanske det är meckigt med att köra en handöverfräs eller tänker jag fel?

Om det är batteridriven så kanske det lutar åt dewalt för att hålla mig till samma batterityp men betydligt dyrare än vad jag förväntade mig haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.