Hej!
Sitter med enorm beslutsångest just nu, jag hade inbrott i garaget för ca 1,5 år sen och blev då av med alla maskiner och lite annat, har lite smått börjat på att bygga upp maskinparken igen, och nu ha jag kommit till att behöva en ny överhandsfräs och kan inte riktigt bestämma mig. Har kollat på både of1010 och 1400 från Festool, vilka var självklara val förut, har dock börjat snegla lite på bosh olika alternativ GMF 1600ca, GOF 1250LCE och de finns även lite andra fina. Nån som testat deras fräser? Passar Festool tillbehör till dom? Styrskenorna är olika vet jag. Kom gärna med förslag och synpunkter. Mvh Daniel

Jag har GMF 1600CE och gillar den, men på samma gång är jag fruktansvärt besviken då dom inte har en skild brytare längre på själva motorkroppen så jag kan montera den i diverse anordningar.

Om du är på jakt efter en mindre fräs kan jag varmt rekommendera Makitas RT0700CX5J. Billigare än bosch alternativen , stark och smidig att hantera med en hand.
Köpte en för 5-6 månader sen och fått gå många meter nu, krävs mycket för att få den att sakta ned. (sen ska man givetvis inte tro det är någon 2kw monster.)

http://www.toolab.se/produkt/RT0700CX5J-Makita-Kantfras-Komplett-sats

Tar inte längre fram min bosch 1400wattare mer, tanken är att den ska monteras i ett bord framöver.

Ser helt klart intressant ut, hur ser det ut på tillbehörsfronten till Makitan? Styrskenor, tillbehör för cirklar osv?

Jag har också en sån där Makita, köpte den för att kunna ha till mindre jobb som avrundning av kanter och fälla in gångjärn osv, har sedan tidigare en DW625. Tycker Makitan är rejält plastig o ranglig, den fjädrande basen glappar betänkligt och har en sula som är långtifrån plan, höjdinställningen på fjädrande basen är ytterst omständig. Jag kommer använda den som fixbasfräs just för att runda av kanter men jag skulle aldrig kunna ha den som enda fräs.

Tack Ola då räknar jag bort Makitan, är allergisk på rangliga saker, ska kännas gedigen och ha bra precision vid fininställning.
Hoppas på att det finns nån som kört med eller har en av bosh maskinerna så man kan få en liten recension av.

Säker på att vi har samma fräs? Upplever inget av de du skrivit, absolut inte att den skulle vara plastig och "ranglig".(Detta kommer från någon som äger fler festool verktyg nu, än jag vågar erkänna för sambon.)
Använde förra veckan överhandsbasen till att göra 192st 20mm hål i ett mft-bord, inga problem.

Kollade samtliga baser när jag fick fräsen så allt var 90° och plant, det enda som inte var ok var lutbara enheten, 90° var inte 90° vid markeringen, men i gengäld så skulle jag aldrig använda den basen till det heller.

Japp samma fräs. Det jag tycker är kasst är som sagt fjädrande basen. Hackig och glappig i fjädringsrörelsen och sulan är 0.5-1mm ifrån att vara plan så den står o vickar. Jag kan ha fått ett måndagsex men första intrycket var att fräsen överlag höll rätt låg finish, även innan jag upptäckte felen. Den fräsen är ju mycket prylar till lågt pris och nånstans sparar dom ju in.

Måste varit ett måndagsex, annars fick jag ett väldigt bra exemplar. Min är stabil, inget glapp i sidled, kom i en systainer(macpac?). Använt båda baserna 50/50.
Överhandsbasen var stabilare och mer lättanvänd än min Bosch(grön historia) vilket gjorde mig glatt överraskad, speciellt när man 'borrade' 192st hål i mdf, inga som helst problem även med damm m.m.

Det som är minus är framförallt parallel anslaget, inget att hurra för. Gör sitt jobb men inte mycket mer.

Visst, ingen festool. Men få verktyg är :)

Nu om bara någon kunde göra en överhandsfräs som tog upp lika mycket damm som min rotex...

Of 1400 är värdens bästa fräs enligt mig. Om jag hade haft of 2200 hade kanske 1400 kommit på andra plats. Of 1400 är mils vid bättre fräs än of 1010.

Jag tycker 1400 har bra utsug, men man måste ha grövre slang än 27mm.

Och att jämföra dom med en lite mindre fräs känns inte riktigt helt ok.

Alla Bosch fräsar går bort enligt mig då dom har en fatal miss med utblåset för motorns kylning som är riktat rakt ner så spånet alltid bara yr om kring. Det är i och för sig ypperligt bra om man inte kör med dammsugare.

Jag har också Makita RT0700CX5 och jag känner inte igen mig i att den skulle vara av dålig kvalitet. Tvärtom tycker jag den känns gedigen för dom pengarna. Jag är nöjd med mitt köp. Festool är säkert bättre men då är summan en annan.

Tack för alla svar! Det kommer nog att bli en Festool ändå nu ska jag bara bestämma ifall det blir 1010 eller 1400.för o nackdelar på dessa? Visst 1/2" stål till 1400 om man vill o mer kraft 1010 lättare och smidigare vid mindre handjobb. Nått mer?

Stod inför samma val för någon vecka sedan och det blev OF 1010 som första fräs för min del. Googlade tidigare forumtrådar och kollade på Peter Parfitts klipp där skillnaderna mellan maskinerna gås igenom. 1010 kändes därefter som det rätta valet (Peter Parfitt skriver själv att "OF 1010 is the “Go To” router for 95% of non router table work"). Dessutom kan man få mycket för pengarna om man köper ett paket i stil med det här.

Det som talar för 1400 är förstås den högre effekten som gör den mer allround, samt den smidiga spärrmekanismen för att låsa spänna fast frässtål. Tycker dock att den är lite väl dyr, och viktskillnaden är förstås inte försumbar.

Jag har både 1010 och 2020. De är båda jättebra och har sina användningsområden. Jag tror att 1400 är en rätt bra kompromiss - lite klumpigare än 1010 men kraftfullare.

Så för mig är knäckfrågan om du vill ha en liten och smidig fräs eller om du behöver mer kraft än vad 1010 kan leverera (och större frässtål)...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.