Har länge velat ha/saknat en handöverfräs i "verktygslådan" och funderar nu på att slå till.

De två alternativen jag kikat mest på är Bosch GOF 20-12 och Bosch PF 1400 ACE. Jag undrar om någon har något att säga om dessa, den ena framför den andra, absolut inte, osv; eller om det finns något mycket bättre alternativ.

Jag har inget speciellt "måste" och jag inser att ju mer jag använder den desto mer kommer jag att vilja använda den, så att säga. Hittade GOF 20-12 på Toolnation för €272, men den kanske finns till lägre/bättre pris någon annanstans.

Båda de där är stora tunga fräsar. Har du någon uppfattning om vad du kommer att vilja använda den till? Som första fräs skulle jag hellre titta på något run 1000-1200 W och ca 3kg. Hanterbarhet och balans är väldigt viktigt i en handöverfräs.

Min allt-i-allo fräs är en Dewalt D26204. 900W och utbytbara baser så jag kan använda den som fixerad kantfräs eller med en dykbas. Väldigt lätthanterlig och många användningsområden.

• Gilla
joho68
  • Laddar…
Tack. Jag tänker väl att jag börjar med kantfräsning, lister, "utsmyckning", osv. Men jag misstänker att jag ganska snart kommer att vilja göra mer saker som t ex fogar.

joho68 joho68 skrev:
Tack. Jag tänker väl att jag börjar med kantfräsning, lister, "utsmyckning", osv. Men jag misstänker att jag ganska snart kommer att vilja göra mer saker som t ex fogar.
Då tror jag absolut att du kommer vilja ha något mindre och mer lätthanterligt än de du föreslog. Som referens så använder jag min Dewalt till att fräsa tapp och tapphål utan några större problem.

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
M Minimalist skrev:
Då tror jag absolut att du kommer vilja ha något mindre och mer lätthanterligt än de du föreslog. Som referens så använder jag min Dewalt till att fräsa tapp och tapphål utan några större problem.
Den billigare Boschen väger dryga halvkilot mer än din, om jag inte tittar på helt fel siffror. Är det ett problem i sammanhanget? Jag tänkte att den ändå har fått ganska bra testresultat.

Boschen väger väl ca 7 kg? Min väger ca 3. Kan vara missvisande om du tittar på vad min väger då den har flera baser. Någon leverantör kanske visar vikten för hela kitet?

Jag har en äldre Elu MOF96 och en nyare Bosch kantfräs
Idag använder jag kantfräsen till det mesta och handöverfräsen får mestadels vila.
Är så mycket enklare att kunna hålla fräsen med en hand.
Men allt är ju beroende av vad du ska fräsa.

• Gilla
joho68 och 1 till
  • Laddar…
joho68 joho68 skrev:
Har länge velat ha/saknat en handöverfräs i "verktygslådan" och funderar nu på att slå till.

De två alternativen jag kikat mest på är Bosch GOF 20-12 och Bosch PF 1400 ACE. Jag undrar om någon har något att säga om dessa, den ena framför den andra, absolut inte, osv; eller om det finns något mycket bättre alternativ.

Jag har inget speciellt "måste" och jag inser att ju mer jag använder den desto mer kommer jag att vilja använda den, så att säga. Hittade GOF 20-12 på Toolnation för €272, men den kanske finns till lägre/bättre pris någon annanstans.
Hej
jag köpte en

Makita RT0702CX2J​

en mångsidig maskin som täcker många behov och man känner sig inte rånad
https://www.prisjakt.nu/produkt.php...MIkLXHs8H5kAMVmxCiAx3j5iRPEAAYASAAEgLFXfD_BwE

• Gilla
joho68
  • Laddar…
Jag har också köpt den makitan och tyckte först att den var nätt och trevlig. Fast den har absolut sina brister och mångsidigheten visade sig vara nära noll, när jag insåg att de olika baserna jag fick med i kittet var i det närmaste oanvändbara. Efter jag köpte den har jag haft möjlighet att testa diverse olika och kan inte säga att makitan slår någon av dem.

Förresten har jag försökt skänka bort de där extrabaserna i varenda tråd den fräsen diskuterats, men hittills inte lyckats. Ingen här som är sugen? Man kan få med ett lite vingligt sidoanhåll på köpet.

• Gilla
joho68 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Förresten har jag försökt skänka bort de där extrabaserna i varenda tråd den fräsen diskuterats, men hittills inte lyckats. Ingen här som är sugen? Man kan få med ett lite vingligt sidoanhåll på köpet.
Ojoj, du säljer tufft!

Om du kan tänka dig att kasta in ett naggat notstål med sexmillimeters skaft som är något krökt känns det som att vi kan komma överens.
Ett väl bränt fasningsstål — välj själv gradtal — kan också funka.

Det är mina motbud och jag prutar inte på dem så länge det vingliga sidoanhållet ingår i delen!
//Ronnie

• Haha
  • Älska
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
joho68 joho68 skrev:

Jag är ju också nybörjare och har den här

https://www.bauhaus.se/handoverfras...paOkaKcSAQTgycUJi1ho7nZzsZBoINVYaAj4CEALw_wcB

Är väldigt nöjd och jag kan verkligen rekommendera den modellen eller liknande. Får du en GOF-20-12 för det priset låter det ju kanon.

• Gilla
joho68 och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ojoj, du säljer tufft!

Om du kan tänka dig att kasta in ett naggat notstål med sexmillimeters skaft som är något krökt känns det som att vi kan komma överens.
Ett väl bränt fasningsstål — välj själv gradtal — kan också funka.

Det är mina motbud och jag prutar inte på dem så länge det vingliga sidoanhållet ingår i delen!
//Ronnie
Inga problem. Jag har på min lista när jag nu börjar bli klar med nya snickeriet, att inte ta med något av alla de där ”egentligen-skit-men-känns-synd-att-slänga” till ny huset. Det finns långt mer än ett ett frässtål jag kan skicka med. Det finns också ett par lösa kinaanhåll till bordssåg, några krokiga gjutjärnstillbehör till maskiner jag sålt och annat gott och blandat. Ett antal lite för korta och stelnade stumpar av spånslangar och dammsugarmunstycken som inte passar till något.

Det finns något oklart julklappsspel som folk roar sig med och om jag fattat det rätt handlar det om att slå in skräp och turas om att ha och inte ha. Kanske vore något för mig.

För att återgå till ämnet. En fräs kan inte allt. Inte om man både ska tycka att det är kul och resultatet ska bli bra. Att börja med en smidig kantfräs är nog ingen dum idé. Då får man testa på lite hur det känns med vassa saker som snurrar med 25 000 varv i minuten. Känns det bra kan man komplettera med en tyngre och kraftigare. Den lilla kommer man ända vilja ha kvar tillsammans med ett par avrundningsstål i olika diameter och ett rakt i 45 grader får att fixa stiliga kanter på sina byggen. Men just den nämnda Makitan skulle jag inte välja om jag hade råd att gå upp en tusenlapp till någon bättre. Trots mina gratis tillbehör.

• Gilla
joho68 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
kinaanhåll till bordssåg, några krokiga gjutjärnstillbehör till maskiner
Gjutjärnet är bara att skicka ner.

Fräs av typen med pistolhandtag röstar jag på (a la Festo, tror de var först?). Som Bosch 1250 i länken ovan, även om jag inte kan uttala mig om just den.

Jag har ju en 230V Bosch kantfräs, men också en uppsättning av Blå Bosch 18V så idag hade jag kanske sneglat på en sådan enhands kantfräs. Är ju enkel att ta med när man håller på och snickrar och slippa sladden. En bra 230V maskin kan ju få ett livslångt liv som Elu MOFen som väl är 40-50 år, fick ärva den och med nya kol och lager så rullade den på.

• Gilla
joho68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.