Det är bara stavningen som är knas. Ryobi är ett klart aktivt mellanklass märke.

De två Makitorna är mycket bra kantfräsar eller enhandsfräs. Nu vet man ju inte hur standarden är på dessa men dom är suveräna som minifräs för 6mm skaftade fräsar. Jag har en Bosch Colt och den är suverän för smågrejor. Nu sitter ju stålet kvar i en av maskinerna så klämhylsan kan behöva bytas ut om den legat så för länge och blivit utmattad.

EDIT: Jag noterade inte att Mattias redan svarat på en del... My bad

Redigerat:
Redigerat:
Dom där är ersättare till Makita 3612C respektive 3612 dessutom upphottade med djupinställningen från Makita RP1110 då djupinställningen till 3612 är rätt enkel, exakt och bra men för enkel...

Bra maskiner är detta

Verkar hursomhelst vara en liten begmarknad på just handöverfäsar...

Trodde man skulle hitta fler på blocket, tradera med mera.

Var inte "Luna" egentligen Ryobimaskiner förut när det gäller överhandfräsar?
Dvs "gamla" Ryobi som då var ett kvalitetsmärke, hur Ryobi är nu vet jag inte riktigt.

Finns olika anhåll att köpa som passar fräsen jag länkade till i förra inlägget?
Det följer inte med några anhåll, därav frågan.
Jag vill kunna köra fräsen utan bord med precision...

Säkert korkade frågor, men ställer jag inte dem så fortsätter jag ju vara okunnig...

bax skrev:
Var inte "Luna" egentligen Ryobimaskiner förut när det gäller överhandfräsar?
Dvs "gamla" Ryobi som då var ett kvalitetsmärke, hur Ryobi är nu vet jag inte riktigt.
Fått lite mer kött på benen.
Är en luna, men står även Ryobi model R-500 2200/min 1500W på den.
Bordet är ett Luna.

Vanilj eller kräk?

Ligger priset på dryga tusingen rätt?
Ska jag hellre vänta in någon annons på en Elu, DW eller liknande?

Det är nog ingen dålig maskin i grunden, men det beror ju på hur mycket kärlek den fått genom åren. Är kolen slut? Glappar den? Det lär ju ha stått 22000r/min.
Att anhåll saknas är ju en anledning till att pruta, det går nog att bygga ett eget, hellre än köpa.
Är bordet relativt stabilt så är det nog ingen dum affär som ett "nybörjarkit" tills du fått lite mer kött på benen. Försök pruta ner till en jämn långsjal :)

Kol och lager är oftast inga problem, kol finns nog hos småmaskinsservice och troligen lager med.
Den ryobin är ingen dålig maskin, jag hade lillbrorsan under rätt många år men ångrade hela tiden att jag inte valde den stora.
Fräsbordet däremot avskyr jag men det är oftast inga problem att bygga ett eget.
1000:- kan väl ses som ett rimligt pris precis som Bax säger.

/Kent

Tackar för svaren!

Finns det anhåll att köpa separat?
På just denna så medföljer ju inte anhåll...

Kan tänka mig att jag kommer behöva det.

Aha, så fräsbordet är inte bra?
Tyckte det verkade praktiskt att få med ett när man ändå handlar.
Men då är det alltså bara maskinen man egentligen vill betala för.

Tack!

Hade det bordet på en skola där jag jobbade som slöjdlärare, det tog inte lång stund innan jag satte fräsen i en Workmate-bänk istället så man kunde byta stål på rimlig tid. Allt är i vägen på det bordet, speciellt när eländet är fastskruvat, plåthörnor är inget kul för knogarna.

/Kent

Lyfter tråden igen eftersom jag ännu ej köpt någon handöverfräs...

Är AEG något att ha?
Hittat en på 720w till bra pris, men har ju inte en aning om det bara är skräp eller något att satsa på:confused:

Den fräsen har min pappa. Den blir utmärkt att börja med som överfräs. Jag skulle inte montera den fräsen i bord. Egentligen är det väl ingen omöjlighet, men den kanske är aningen klen för det. Du kommer i alla fall att vilja ha en större fräs senare för bordsmontage. En kul finess med AEG:n är att man kan montera bort själva dykanordningen så att du får "en jättestor dremel" Det har sina fördelar. Jag har fräst på det sätter på fri hand i en regel i ett hörn för att få plats med ett kabelrör. Det är givetvis ett ganska riskabelt tilltag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.