31 265 läst ·
153 svar
31k läst
153 svar
Handöverfräs, vad ska man satsa på?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Är det inte Trend T5 som säljs med argumentet att man kan ha den till skulptering (av hål för kabelrör)?
AEG är ett märke jag skulle kalla habilt, det är ok utan krimskrams. 720W är ganska lite, men skadar inte att börja med. Lyssna på hur varvet går så ska det nog gå bra.
Nyfiken: Vad är bra pris?
AEG är ett märke jag skulle kalla habilt, det är ok utan krimskrams. 720W är ganska lite, men skadar inte att börja med. Lyssna på hur varvet går så ska det nog gå bra.
Nyfiken: Vad är bra pris?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vet ju inte hur använd den är, men i mitt tycke är AEG bättre än gröna Bosch och ligger långt över Biltema och CO-Tech, så då är nog priset ok.
Jag har en Hitachi M8 sen runt år1990 kanon fräs... Men jag behövde en för 12mm axel
så jag köpte en billig för runt 700:- såg helt gedigen ut o hur svårt kan det vara o göra en fräs !! Hade jag inte försökt o köra stora stål i den så hade den säkert levt även idag... men stålet högg och sen så var axeln sned... det är lite beroende på vad man skall göra vilken fräs man skall köpa. Jag kan rekomendera en billig för runt 700 om man inte försöker avverka fort eller köra stora stål... man får ta lite i taget. Nu har jag även införskaffat en Trend T11 och visst äör det skillnad mellan billig och "dyrare" axeln har helt klart mer gods i T11 än i den billiga...
så jag köpte en billig för runt 700:- såg helt gedigen ut o hur svårt kan det vara o göra en fräs !! Hade jag inte försökt o köra stora stål i den så hade den säkert levt även idag... men stålet högg och sen så var axeln sned... det är lite beroende på vad man skall göra vilken fräs man skall köpa. Jag kan rekomendera en billig för runt 700 om man inte försöker avverka fort eller köra stora stål... man får ta lite i taget. Nu har jag även införskaffat en Trend T11 och visst äör det skillnad mellan billig och "dyrare" axeln har helt klart mer gods i T11 än i den billiga...
Redigerat:
Har en billig och två dyra. Skälet till två är att till slut var jag tvungen att köpa en för att klara 12 millimeters skaft. Så länge fräsen skall användas till små saker räcker 8 millimeter skaft bra. Och så länge man skall fräsa på ett sådant sätt att man kan använda lagret på en fräs som mothåll, räcker en billig fräs bra (min första, mest använd för att göra rundade/fasade kanter i material).Krillew skrev:Jag har en Hitachi M8 sen runt 1990 kanon fräs... Men jag behövde en för 12mm axel
Men efterhand som man får ett behov att fräsa djupare spår, eller vad som helst där man avverkar så mycket att man inte bör ta allt med en enda avverkning, utan fräsa i etapper, börjar den billiga fräsen bli mindre bra (den kommer inte tillbaka i samma spår på ett större djup, så spåren man gör blir ojämna, och ofta är djupinställningen inexakt också.
Satsar man då på något dyrare tycker jag det finns en viktig extra fråga, och det är om man kan nöja sig med 12 millimeters skaft, eller om man skall kunna klara halv-tums skaft. I usa är halvtum vanligt, och de fräsar man kan köpa därifrån (innan kronan blev så svag som den är nu) är mycket billigare. Så fräser man mycket och vill ha 12 millimeters skaft, skall man fundera rikitgt noga på om man egentligen vill ha halvtums skaft. Stora fräsens nackdel är vikt, och med en stor fräs är behovet av mjukstart större.
--- Mats ---
Ja Mats du har helt klart rätt..
Jag köpte min T11 på ebay så den kom med ½" fäste jag blev tvungen att
köpa en 12mm hylsa..
men till T11 finns 3mm,6mm,1/4",8mm,3/8",10mm,12mm och 1/2"
så utbudet av fräsar man kan köpa är stort..
Jag köpte min T11 på ebay så den kom med ½" fäste jag blev tvungen att
köpa en 12mm hylsa..
men till T11 finns 3mm,6mm,1/4",8mm,3/8",10mm,12mm och 1/2"
så utbudet av fräsar man kan köpa är stort..
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
De flesta fräsar säljs ju både i Europa och USA så det finns både mm och tumhylsor till det mesta. Tar en fräs 12mm tar den i regel också 1/2".
Till Festool OF2200 finns det 6/8/10/12mm och 1/4", 3/8" och 1/2".
Till Festool OF2200 finns det 6/8/10/12mm och 1/4", 3/8" och 1/2".
För att återkoppla till första inlägget så har jag nu iallafall köpt en handöverfräs.
Det blev en gammal beggad Elu OF97E 1100w.
Visar det sig att jag använder den ofta får jag väl uppgradera till en nyare och bättre maskin
Tack för alla tips!
Det blev en gammal beggad Elu OF97E 1100w.
Visar det sig att jag använder den ofta får jag väl uppgradera till en nyare och bättre maskin
Tack för alla tips!
Jag köper både "billiga" o "dyra" och i de flesta fall så märks ingen skillnad.
Jag har dock köpt ett kitt med billiga hårdmetall fräsar där skären hått av.
Det har aldrig hänt mig med dyra... men det är ju endast nån i ett kitt som är sådanna
så det är nog fortfarande billigt...
Jag har dock köpt ett kitt med billiga hårdmetall fräsar där skären hått av.
Det har aldrig hänt mig med dyra... men det är ju endast nån i ett kitt som är sådanna
så det är nog fortfarande billigt...
Jag tycker du ska börja med en billigare sats. Du lär dig snabbt vilka du använder mest och då kan du köpa dessa i bättre kvalitet.V8dc skrev:
De billigare har blivit mycket bättre. Innan var de helt värdelösa, men nu går det faktisk att fräsa med dem. Givetvis är t.ex. festool´s bits bättre, men det tycker jag är overkill som första frässats.
Håller med, har köpt en jättestor sats på Harald Nyborg (samma som Clas Ohlsons stora, fast ännu fler bitar och lite lägre pris). De går att fräsa med, men det blir lättare hack i dem (llaminat till exempel kan ge hack i frässtålet) och de bryts lättare (4 mm notfräs som exempel). Dock ett jättebra sätt att kunna göra eller prova det mesta. Sedan har jag en liten halvbillig sats från Optimera. 6 frässtål, de vanligaste. De håller rätt bra, men har en tendens att splitta trät där skäret går ut ur trät. För de stål jag använder ofta och där jag vill vara trygg (zinkning), kör jag med Cobolt.screamin-daemon skrev:Jag tycker du ska börja med en billigare sats. Du lär dig snabbt vilka du använder mest och då kan du köpa dessa i bättre kvalitet.
De billigare har blivit mycket bättre. Innan var de helt värdelösa, men nu går det faktisk att fräsa med dem. Givetvis är t.ex. festool´s bits bättre, men det tycker jag är overkill som första frässats.
Gör nog så med de flesta förbrukningsvaror (borr, fasta nycklar, ...). Köper en stor sats usel kvalitet för att ha urvalet och fodralet, och när jag sedan fyller på fyller jag på med hög kvalitet, för det är saker jag vet jag använder.
--- Mats ---
Hej!
Funderar på att skaffa en fräs.
Hur väljer jag mellan Bosch POF 1400 ACE i Sverige eller Trend 5EK från UK.
Priset på grön Bosch är ca 1600 SEK och en T 5EK blir väl ca 2000 SEK med frakt.
Vad vinner/förlorar man på lilla Trend? Jag vill kunna arbeta med fräsen "handhållen" t.ex när jag ska fräsa om snobbranden på min segelbåt.
Funderar på att skaffa en fräs.
Hur väljer jag mellan Bosch POF 1400 ACE i Sverige eller Trend 5EK från UK.
Priset på grön Bosch är ca 1600 SEK och en T 5EK blir väl ca 2000 SEK med frakt.
Vad vinner/förlorar man på lilla Trend? Jag vill kunna arbeta med fräsen "handhållen" t.ex när jag ska fräsa om snobbranden på min segelbåt.