Segelbåtar kan jag inget om, men POF1400 har jag sett flera bra recensioner på, men också på T5:an. Generellt sett skulle jag dock satsa på Trend, eftersom gröna Bosch trots allt är inriktade mer på hobby.

Jag köpte en Bosch "grön" EL-HYVEL och är fräsarna lika dåliga så är det inget man kan rekomendera. Då kan man lika gärna köpa en på rusta eller biltema..

Krillew skrev:
Jag köpte en Bosch "grön" EL-HYVEL och är fräsarna lika dåliga så är det inget man kan rekomendera. Då kan man lika gärna köpa en på rusta eller biltema..
Vilekn köpte du? Jag har kört rätt mkt med en gön bosch elhyvel i somras och var mkt positivt överraskad av den, smidig, behöll inställningarna...och tja, hyvlade bra.

Vad är du missnöjd med?

Hej Daniel_N jag har en PHO 25-82 det jag är missnöjd med är reppetitions noggrannheten i djupinställningen. Jag valde den som har inställning 0 till 2,5 mm
just för att jag vill att den skall vara noggrann ca 3 skalstreck glappar inställningen.
En hyvel är ett precisions verktyg så inställningen är viktig. Jag använder min vanliga
handhyvel (ej motor) när jag vill få det bra. Men en elhyvel skall vara bättre än så här..
Men den här var helt skräp. Och gör man inte djupinställningen bättre än så hur är då resten..?? Nej jag har vänt o vridit på en hyvel på Rusta och den verkar vara bättre än så.

Lite förvånad över elhyveln. Två av snickarna i kretsen har den, och jag har haft nöjet att köra en del med båda. Den ena har fått gå väldigt mycket och har bara fått positiva vitsord från en rätt kräsen användare. Tycker faktiskt att det låter som om du fått ett måndagsexemplar. Det är långt ner till Rusta av det jag sett.

Handöverfräsen POF 1400 har jag aldrig kört, men som sagt har den fått bra recensioner av kräsna fräsexperter.

Jo just snobbranden på segelbåten är väl fräst med ca. 15mm bred (eller kanske bredare) och rundad topp..

Skall man fräsa nåt sånt utmed en kravellbyggd fribord. så vill man få det helt rakt..
Så du måste ha nått och åka mot. En trälist kan väl funka som man böjer in längst bordet och fäster upp med dubb.. sen klarar en liten maskin det bara man tar det lungt. En kraftigare kan man avancera lite fortare med.. Vad är det för träsort i båten? är det mahogny så är det ju rätt så mjukt, kärn furu blir hårdare så även det
är lite avgörande.

Mr Handyman du kan ju naturligtvis ha rätt ang. måndags exemplaret. Men om nått sånt kan passera så har dom dålig koll på vad dom gör. Jag har andra Bosch som är helt bra både blå o gröna.. Men nog känns dom gröna lite B...
Jag har en PCM 8S när man ställer in 90grader så blir det flera grader fel.
annars är den helt bra.. men pressissionen i dom gröna, verkar inte vara tillräckligt bra.

P
Kan den Moffen funka bra i ett bord, eller är det bättre att lägga mer pengar på någon annan, nyare, modell?

ACME skrev:
Kan den Moffen funka bra i ett bord, eller är det bättre att lägga mer pengar på någon annan, nyare, modell?
Den funkar utmärkt att sätta i bord, den har redan en höjdjusteringsratt som är utmärkt. Däremot är det rätt trevligt med en fräs med mer kraft och 12mm spännhylsa när du bordsmonterar den. Mof 96 kan ha max 8mm spännhylsa, och vissa har bara 6mm (då går det i och för sig att köpa till en 8mm.). Alla mof 96 har inte heller hastighetsreglering, vilket ju känns trevligt.

P
Ja..näe..den får passera och så får jag fundera på någon kralligare variant istället. Jag tänkte inte så långt.

Tack!

Jag har kört jättemycket MOF 96 i bord. Ett enkelt bord med 12mm MDF och inga justeringar utom att trycka upp fräsen för hand mot bordet. Ett tidsödande arbete minst sagt alltså. Klarar ganska mycket trots allt, men för bordsmontering idag, nej.

Mr Handyman skrev:
Jag har kört jättemycket MOF 96 i bord. Ett enkelt bord med 12mm MDF och inga justeringar utom att trycka upp fräsen för hand mot bordet. Ett tidsödande arbete minst sagt alltså. Klarar ganska mycket trots allt, men för bordsmontering idag, nej.
Har du inte "höjdjusteringsratten" på din mof? Den är lätt den bästa jag har stött på, (inkluderat festool 1010 och 2000), där behöver man inte trycka för hand för att höja och sänka fräsen.

Det är inte mitt fräsbord eller min fräs. Jag har en Elu, men det är en 177:a, och den har ju den där ratten du pratar om. Kanske fanns den på den där 96:an, men det var länge sen och jag gick bara på hur jag såg det användas först. Har aldrig sett maskinen annat än i bordet.

Tritons stora fräs TRA001 har en ratt som man skruvar upp fräsen med, medan den mindre, vad den nu heter också har genomgående justering ovanifrån bordet.

Jag tänker såhär: Ska man investera i en fräs för fräsbord idag bör den ha säg minst 1700W, ta 12mm och ½"-stål samt ha en ordentlig höjdjustering som inte nödvändigtvis måste vara en vev genom bordet men lätt åtkomlig där man står och jobbar.

Mr Handyman skrev:
Jag tänker såhär: Ska man investera i en fräs för fräsbord idag bör den ha säg minst 1700W, ta 12mm och ½"-stål samt ha en ordentlig höjdjustering som inte nödvändigtvis måste vara en vev genom bordet men lätt åtkomlig där man står och jobbar.
Det håller jag absolut med dig om. Men frånsett det så tycker jag att handtaget på mof 96 är både hyfsat åtkomlig och väldigt exakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.