Tänkte bygga lite elementskydd och jag vill då fräsa ur lite i ramen så "gallret" ska sitta snyggare.
Slutsats: Jag måste köpa en till maskin!!!
Jag har aldrig ens startat en fräs. Vet inte riktigt vad mer jag ska ha den till, men är övertygad om att jag kommer på massor med bra användningsområden när jag väl har en.
Då till frågestunden:
Vad ska man kolla på? Jag vill ju inte köpa en skitmaskin som inte gör jobbet, åka tillbaka till affären och köpa en som funkar.
Är de billiga alternativen något att ens titta på?
Eller slutar det med att man lägger undan "skräpet" och aldrig mer vill försöka fräsa?
Är det värt att satsa dyrt?
Att en maskin av välkänt märke är bättre förstår jag också, men märker en glad amatör skillnaden?
Slits överhandsfräsar ut lätt?
Tänkte om man ska kolla begmarknaden...
Använder man en överhandsfräs ofta?
Självklart så är det ju olika, men jag tänkte mer allmänt
Kom gärna även med tips på specifika maskiner man bör titta på och eventuellt köpa.
Tack på förhand.
Slutsats: Jag måste köpa en till maskin!!!
Jag har aldrig ens startat en fräs. Vet inte riktigt vad mer jag ska ha den till, men är övertygad om att jag kommer på massor med bra användningsområden när jag väl har en.
Då till frågestunden:
Vad ska man kolla på? Jag vill ju inte köpa en skitmaskin som inte gör jobbet, åka tillbaka till affären och köpa en som funkar.
Är de billiga alternativen något att ens titta på?
Eller slutar det med att man lägger undan "skräpet" och aldrig mer vill försöka fräsa?
Är det värt att satsa dyrt?
Att en maskin av välkänt märke är bättre förstår jag också, men märker en glad amatör skillnaden?
Slits överhandsfräsar ut lätt?
Tänkte om man ska kolla begmarknaden...
Använder man en överhandsfräs ofta?
Självklart så är det ju olika, men jag tänkte mer allmänt
Kom gärna även med tips på specifika maskiner man bör titta på och eventuellt köpa.
Tack på förhand.
1 Bosch gör ganska hyfsade fräsar(gröna) till ok priser.
2 Nej
3 Givetvis är det kul att stå med en dyr Festool eller annan proffs maskin, men till normal användning räcker en mellanmodell.
4 Nej, inte om du kollar på proffs modeller. Men se upp med misshandlade fräsar, det kan vara glapp och rust.
5 Nej, kan man väl inte påstå. Bara om du har tänkt dig göra egna möbler och sånt.
2 Nej
3 Givetvis är det kul att stå med en dyr Festool eller annan proffs maskin, men till normal användning räcker en mellanmodell.
4 Nej, inte om du kollar på proffs modeller. Men se upp med misshandlade fräsar, det kan vara glapp och rust.
5 Nej, kan man väl inte påstå. Bara om du har tänkt dig göra egna möbler och sånt.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Allt beror på vad du är beredd att betala. Du har helt rätt när du tänker att du kommer hitta användningsområden för den!
Festool kan vara en dyr instegsmaskin... Men däremot kan man nog få en DeWalt DW621 till ett överkomligt pris med lite tur. Vissa menar att DeWalts fräsar blivit sämre med åren. Vet ej det.
Slitaget handlar nog mest om lager och kol. Delarna är inte så dyra. Det är förstås alltid en chansning att köpa begagnat, men ska man köpa det kanske man ska gå på en Elu. Jag har en MOF177E, en rätt stor fräs på 1750W som jag gillar väldigt mycket. Den motsvaras väl idag närmast av en DeWalt 625. (De köpte Elu).
Festool kan vara en dyr instegsmaskin... Men däremot kan man nog få en DeWalt DW621 till ett överkomligt pris med lite tur. Vissa menar att DeWalts fräsar blivit sämre med åren. Vet ej det.
Slitaget handlar nog mest om lager och kol. Delarna är inte så dyra. Det är förstås alltid en chansning att köpa begagnat, men ska man köpa det kanske man ska gå på en Elu. Jag har en MOF177E, en rätt stor fräs på 1750W som jag gillar väldigt mycket. Den motsvaras väl idag närmast av en DeWalt 625. (De köpte Elu).
Kanske att köpa den från Axminister UK, billigare än i sverige.
Skulle rekomendera en Bosch GMF1400CE Router - 240V , mycket trevlig maskin.
Som du kommer ha mycket glädje av.
Som svar på din fråga om du kommer att använda den ofta, JA!!!!!
Ju mera du lär känna din fräs, ju roligare kommer du tycka det är och ju fler användnigsområden kommer du på att du har nytta av den till.
Det går att bygga små portabla fräsbord som inte är större än en drickaback upp till köksbordsstorlek, det finns oändligt med jiggar och tips och råd om man tar sig lite tid och letar på nätet.
Lycka till med ditt köp.
Skulle rekomendera en Bosch GMF1400CE Router - 240V , mycket trevlig maskin.
Som du kommer ha mycket glädje av.
Som svar på din fråga om du kommer att använda den ofta, JA!!!!!
Ju mera du lär känna din fräs, ju roligare kommer du tycka det är och ju fler användnigsområden kommer du på att du har nytta av den till.
Det går att bygga små portabla fräsbord som inte är större än en drickaback upp till köksbordsstorlek, det finns oändligt med jiggar och tips och råd om man tar sig lite tid och letar på nätet.
Lycka till med ditt köp.
Jag har hållit i många fräsar men efter att jag kännt på en Festool OF1010 så inser man att de andra maskinerna inte är gjorta för att hållas i, nån på Festool verkar ha gjort ett genidrag, för den går ju att köra med en hand (hm, nåja)
Och sedan går den att sälja på blocket snabbare än du hinner svara om du inte behöver den ...
(Har försökt hitta beg. själv där ...)
Och sedan går den att sälja på blocket snabbare än du hinner svara om du inte behöver den ...
(Har försökt hitta beg. själv där ...)
Hej
Jag har en Dewalt, kommer inte ihåg beteckningen... Den har funkat fint. Har även konstruerat ett fräsabord och på det sättet utökat användningsmöjligheterna avsevärt. Om man inte vill lägga massor av pengar på själva maskinen så bör man iaf lägga slantarna på riktiga frässtål, Ett "riktigt" frässtål brukar kosta som en hel sats på Jula, Copp bygg etc...
Må fint å fräs mot rotationsriktningen
Hälsn Wasa
Jag har en Dewalt, kommer inte ihåg beteckningen... Den har funkat fint. Har även konstruerat ett fräsabord och på det sättet utökat användningsmöjligheterna avsevärt. Om man inte vill lägga massor av pengar på själva maskinen så bör man iaf lägga slantarna på riktiga frässtål, Ett "riktigt" frässtål brukar kosta som en hel sats på Jula, Copp bygg etc...
Må fint å fräs mot rotationsriktningen
Hälsn Wasa
Rekommenderar också Bosch GMF 1400. Perfekt att ha den fasta foten fäst under ett enkelt fräsbord, snabbt och lätt att byta till den andra "vanliga" foten.
Hojt!
http://www.tradera.com/Overh-fras-ELU-med-10-frasstal--auktion_82217792
http://www.tradera.com/Dewalt-DW621K-Handoverfras-auktion_82166102
Kanske duger att börja med?
http://www.tradera.com/Overh-fras-ELU-med-10-frasstal--auktion_82217792
http://www.tradera.com/Dewalt-DW621K-Handoverfras-auktion_82166102
Kanske duger att börja med?
Kolla in: http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Routers Bosch&product=64798V8dc skrev:
~3000 + frakt.
En annan fråga, vad skiljer - enkelt förklarat - en kopierfräs och en insticksfräs?
Insticksfräs = plunge router
Kopierfräs = fixed base router
"There are two standard types of router plunge and fixed. When using a plunge-base router, the sole of the base is placed on the face of the work with the cutting bit raised above the work, then the motor is turned on and the cutter is lowered into the work. With a fixed-base router, the cut depth is set before the tool is turned on. The sole plate is then either rested flat on the workpiece overhanging the edge so that the cutting bit is not contacting the work (and then entering the work from the side once the motor is turned on), or the sole plate is placed at an angle with the bit above the work and the bit is "rocked" over into the work once the motor is turned on. In each case, the bit cuts its way in, but the plunge router does it in a more refined way, although the bit used must be shaped so it bores into the wood when lowered."
http://en.wikipedia.org/wiki/Wood_router
Kopierfräs = fixed base router
"There are two standard types of router plunge and fixed. When using a plunge-base router, the sole of the base is placed on the face of the work with the cutting bit raised above the work, then the motor is turned on and the cutter is lowered into the work. With a fixed-base router, the cut depth is set before the tool is turned on. The sole plate is then either rested flat on the workpiece overhanging the edge so that the cutting bit is not contacting the work (and then entering the work from the side once the motor is turned on), or the sole plate is placed at an angle with the bit above the work and the bit is "rocked" over into the work once the motor is turned on. In each case, the bit cuts its way in, but the plunge router does it in a more refined way, although the bit used must be shaped so it bores into the wood when lowered."
http://en.wikipedia.org/wiki/Wood_router
En sån ELU har jag, den är grym. Det enda som saknas och som kan få mig att snegla åt en festool är spånutsug, men annars är den långt mycket bättre en vilken budget-fräs som helst. men jag har snglat i 5 år nu utan att köpa en ny. Mycket tillbehör finns, skenor,litet bord för bordsmontering och förstås anslag av allehanda typ. Varvtalsreglering och mjukstart. Grym för sin tid helt enkelt, och håller än.Rund_skruvad skrev: