Micke184 skrev:
Är mkt intresserad av att höra hur detta slutar...
Idag var jag iväg till affären igen.
Jo, det var felmärk pris:mad:

Jag fick köpa den för 3900 ink styrskenan, men avstod.
Även om den är superbra så är det lite för mycket för min ekonomi just nu.

De hade en grön Bosch (POF?) som hette 1100 eller 1200 eller liknande.
Med en sats frässtål 1100kr och utan satsen 1000kr.
Är den något att ha?
Någon länkade tidigare i tråden till en liknande, men den heter ju 1400....

Såg att även ELU:n på Tradera gick för lite mer än jag var beredd att betala.
Håller koll på var dewalten slutar...

Antagligen bara att leta vidare...

rumpmas skrev:
Här är ett gamalt test av handöverfräsar:
[länk]
mvh
Micke
metabo och festool får samma betyg avseende "tillbehör"...inte ett test som jag kommer att välja handöverfräs efter....

Daniel_N skrev:
metabo och festool får samma betyg avseende "tillbehör"...inte ett test som jag kommer att välja handöverfräs efter....

Hej

Tror inte du läste testen ordentligt. :cool:
Betyget avser hur mycket tillbehör som följer med fräsen, inte hur mycket tillbehör som finns att köpa till.

//P

3900kr för den är ett bra pris, men det är ju inte så bra som det du gick på från början!

Jaha, då är det bara att jaga vidare helt enkelt!

ppalm skrev:
Hej

Tror inte du läste testen ordentligt. :cool:
Betyget avser hur mycket tillbehör som följer med fräsen, inte hur mycket tillbehör som finns att köpa till.

//P
Jo, det har du rätt i, jag läste dåligt. *skäms lite nu*.....fast systainer och fast-plug sladd är rätt mkt tillbehör för pengarna ändå...det systemet saknar metabo helt...

sen är det väl intressant att veta vad det finns för fler tillbehör att välja på, speciellt om man tänker lägga 4k+ på bara maskinen, så det kunde ju testet ha fokuserat lite på också.

Daniel_N skrev:
Jo, det har du rätt i, jag läste dåligt. *skäms lite nu*.....fast systainer och fast-plug sladd är rätt mkt tillbehör för pengarna ändå...det systemet saknar metabo helt...

sen är det väl intressant att veta vad det finns för fler tillbehör att välja på, speciellt om man tänker lägga 4k+ på bara maskinen, så det kunde ju testet ha fokuserat lite på också.
Jo visst är det så.
Oxo har dom ju testat OF 1010 EQB oxo :confused:
Sedan så rosar dom en annan maskin (Trend) för ett brett tillbehörsprogram, men inte festool känns lite som dom inte är så införstådda med att det är just det som är festools grej (tillbehör och systemtänk).

Redigerat:
Undrar om det inte finns fler tillbehör till Trend än Festool. Har inte kunnat göra någon omfattande jämförelse, men vid en snabb översikt på www.trend-uk.com ser det faktiskt ut så.

När vi ändå talar om Trend: Har de nån koppling till DeWalt? Deras T11 och T10 är ju fruktansvärt lika DW625 till det yttre.

Trend är ledande gällande standard på överhandsfräsar och de tillbehör som finns. Trend har mycket tillbehör, bra mycket mer än Festool, inte alltid samma höga kvalitet som Festo. Fast det som Trend vinner på är att så många tillverkare baserar sin design på Trends fräsar med dess bottenplattor, tänker bl.a. på T10. Så likheten är ingen tillfällighet, tillverkare sneglar på varandra.

I mer avancerade tester eller i bättre tester som i snickeritidskrifter från UK och US så nämns det ofta att fräsen antingen följer Trend i formatet på bottenplattan eller att den är likadan. Då poängterar dom att alla Trend tillbehör kommer att passa...

Min lilla Makita RP1110 följer delvis Trend standard, dvs avståndet mellan pinnarna till sidoanslaget. Det gör att jag kan ta tillbehör från DeWalt som passar till min Makita. Gjorde precis så med mm anslaget till en DeWalt. Beställde på Fredells som tyckte att det var riskabelt då det inte kunde passa men det passade perfekt. Mycket bättre anslag än Makita standard på en i övrigt otroligt bra maskin som vunnit många tester i utländska tidningar. Makitas standardanslag suger stort.

V8dc skrev:
Jag fick köpa den för 3900 ink styrskenan, men avstod.
Även om den är superbra så är det lite för mycket för min ekonomi just nu.
Var det alltså en OF1010 EBQ - set, med moms ?
Det är väl annars standardpriset med moms ...

När jag kollade på /www.trend-uk.com[/url] blev sidan kidnappad av Toolbox Sweden (dvs. jag kunde inte surfa in på den riktiga sidan utan såg den genom ett Toolbox Sweden-filter). Sjukt irriterande, och priserna var inte roliga. Finns det ingen som säljer Trend i Sverige som har lite bättre priser?

Geschwint, du verkar vara hemma på Trend, är det sidan jag refererar till som är deras riktiga hemsida, eller finns det nån annan? Och, gissar jag rätt när jag antar att det är ett amerikanskt företag?

tallmilan, du menar standardpriset ex. moms va?

Redigerat:
tallmilan skrev:
Var det alltså en OF1010 EBQ - set, med moms ?
Det är väl annars standardpriset med moms ...
Ja, om det ingår en 800mm styrskena i setet.
Om det är standardpris vet jag inte. Affären påstod att det var 4500.
Sak samma, det ligger lite för högt för min budget iallafall.

Festools riktpris är 4750kr inkl. moms, så det pris du fick var väl bra, men det är ju fortfarande pengar.

Mr Handyman skrev:
När jag kollade på /www.trend-uk.com[/url] blev sidan kidnappad av Toolbox Sweden (dvs. jag kunde inte surfa in på den riktiga sidan utan såg den genom ett Toolbox Sweden-filter). Sjukt irriterande, och priserna var inte roliga. Finns det ingen som säljer Trend i Sverige som har lite bättre priser?

Geschwint, du verkar vara hemma på Trend, är det sidan jag refererar till som är deras riktiga hemsida, eller finns det nån annan? Och, gissar jag rätt när jag antar att det är ett amerikanskt företag?

tallmilan, du menar standardpriset ex. moms va?
Jorå, den är rätt fast prova http://www.trend-uk.com/en/UK/ istället. För att kolla på Trend tbh så går jag oftast till ÅF istället då Trends web har funkat si-o-så genom åren. Ett tag så kom man alltid till en norsk sida (ÅF) som sög stort, inget ont om norrmän dock. Vi har ju en rätt aktiv norrman på forumet...

Prova istället dm-tools, axminster och andra mycket bra e-shoppar i UK...

Priserna blir så då det bara finns en generalagent i Sverige som sätter priser som om prylarna vore guld. Har man vägen över till UK så planera in besök till närmsta butik (som man givetvis kollat in innan). Priserna är bättre på plats.

Kan förresten rekommendera de självcentrerande borrarna för gångjärn och liknande, Trend givetvis, kan köpas från Luna... Dom är guld då man vill ha en absolut centrerad skruv. Dessa körs lämpligtvis i vinkelchucken från Trend (igen)

Festo har också men jag törs inte kolla priset. Fast Festos ser mer genomarbetade ut i tradiionell Festo stil

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.