Just de två fräsarna (bägge ELU) har jag.
Den mindre är perfekt för frihandsjobb och 621'an rankar jag till en av världens bästa handöverfräsar. Enda nackdelen är att den bara klarar 8 mm's frässtål.

Tycker att de priserna hittills är fyndpriser, köp bägge.
En ny DW621 ligger om jag inte minns fel på cirka 3500:- inkl moms

/Kent

Jag var i samma läge som dig i höstas, jag skulle bygga lite hyllor.
Jag testade och läste på och till slut blev det en Festool OF1010 och även om den var dyr så känns det fortfarande som om jag valde rätt, men det är en ny värld som har öppnat sig med en fräs och framför allt alla frässtål.
Jag hade redan en sänksåg och dammsugare så mitt val kanske var lättare än ditt.
Lycka till.

mandus
Ja är med på de olika typerna, men inte vilken man bör välja för vilket arbete, typ. :)

Man kan normalt sett låsa höjden på insticks, väl?
Men inte sätta 'ner' en kopierfräs mitt i arbetsstycket (inte lika snyggt/säkert)?

GMF´en verkar lite lockande..

Jag gillar oxå mina Festoolpryttlar, men jag har sen 4 år en rejäl handöverfräs från nått kinabudgetmärke. Kan säga att så här långt har jag inte kännt något riktigt behov av att köpa en dyrare fräs. Har bl.a gjort högtalare, dörrspeglar och lite möbelskivor med den.

Det gäller ju att köpa en maskin med bra stativ, skall vara stabilt och ha hyfsat lång slaglängd på gjedrarna så man kan jobba med tjockare material och de horisontala styrhålen skall ha standardavstånd så man kan köpa andra tillbehör.

Mjukstart är trevligt.

Om du inte har en massa Festool innan så satsa på nått sånt här:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=040011

Redigerat:
Kopierfräsen har handtagen långt ner, vilket ger lägre tyngdpunkt och bättre kontroll. Låsningen av djupinställningen blir också stabilare, i alla fall jämfört med de insticksfräsar som låser på bara ena styrpelaren. Används till fräsning av kanter, falsar, spår; med kantmallar. De är också perfekta att montera i bord.

En insticksfräs kan göra allt som en kopierfräs kan, och den klarar också invändiga fräsningar som tapphål, försänkningar och liknande.

GMF:en är ju både och beroende på vilken botten man stoppar i. Ska man ha en enda fräs (och det är ju det man börjar med i regel) tror jag mer på en insticksfräs.

Får du nån klarhet i vad du ska välja?

Måste lägga en röst på Boschs GMF1400. Mycket bra. Det som skiljer UK-varianten från t ex den svenska är såklart stickproppen (enkelt att fixa) och det faktum att hylsorna som medföljer är 1/2-tum och 1/4-tum, istället för tex 12mm och 8mm. Dock går det utmärkt att beställa rätt hylsor via Boschs reservdelsservice, men det gör ju importen mindre lönsam...
Jag köpte för övrigt en extra fot i USA för att sätta permanent i fräsbordet. Tillbehöret (som är en extra fast fot utan träknopparna) heter RA1165 och säljs inte i Europa.

Har för mig att det går att justera en av de medföljande fötterna genom bottenplattan och bord men är osäker. Tror faktiskt det finns en insexnyckel för det i katalogen men hittade den inte på bosch.se.

V8dc skrev:
Ok, tackar för svaret!
Det är över min budget.. Får leta beggat!
Vilket pris-spann pratar vi om då?

En OF1010 är underbar att börja fräsa med, enkel, lätt och mycket bra inställningsmöjligheter. kan kännas lite klen vid vissa moment men inget man stör sig på i största allmänhet.

Ingen snickarkamrat som du kan snacka med?, då kan du lätt få ut den för 2500-2700 med skenor och lite tillbehör.

Mr Handyman skrev:
Har för mig att det går att justera en av de medföljande fötterna genom bottenplattan och bord men är osäker. Tror faktiskt det finns en insexnyckel för det i katalogen men hittade den inte på bosch.se.
Mycket riktigt, det går att justera genom bottenplattan och det ingår en sån när man köper fräsen.

Mr Handyman skrev:
GMF:en är ju både och beroende på vilken botten man stoppar i. Ska man ha en enda fräs (och det är ju det man börjar med i regel) tror jag mer på en insticksfräs.

Får du nån klarhet i vad du ska välja?
Jo, den ser jäkligt fin ut!
Men lite väl dyr känns det som i dagsläget...

Vad det gäller sticksåg, skruvdragare och vinkelslip så VET jag ju att de dyra maskinerna är helt överlägsna. Således har jag Festools skruvdragare och boschs blåa på de andra.
Kanonnöjd.

Men just en fräs har jag aldrig använt, så jag har fasiken ingen koll....

Var in på lokala byggvaruhuset och de hade en sådan Festool som många i tråden rekommenderar. 3000 inklusive en 800mm styrskena. Ink moms.
Blev helt klart sugen!!!

Kommer nog bjuda på båda maskinerna på tradera som det länkades till.
Blir de för dyra så ska jag ta en rejäl funderare på den gröna boschen som finns på Jula eller en Festool :rolleyes:

Vilket pris jag har tänkt vet jag faktiskt inte....
Prisvärt ska det vara iallafall :confused:

4500 är iallafall för dyrt just nu.

Tack alla för alla tips!

Rund_skruvad skrev:
Hojt!
[länk]
[länk]

Kanske duger att börja med?
Hur mycket tycker ni är prisvärt för ELU:n respektive Dewalten?

Kostade inte Festoolen mer än 3000kr med skena och moms????
Jag trodde att den kostade 4500kr med moms??
Köööp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.