Nyinflyttade i en hyresrätt med en nyrenoverat badrum(2 år sedan) med en elektrisk handukstork, (fast anslutning IP44) med strömbrytare. Det finns ingen jordfelsbrytare. Vi har precis bytt ut duschväggar mot ett badkar och insett att handdukstorken är elektrisk och ligger nära dusch och badkar. Vi har små barn som gillar att bada och klättra. Kan det bli elsäkert med badkar? Är det tillräckligt säkert att slå av strömbrytaren? Eller vad är bästa lösningen?
Badrummet är områdesindelat för vilken elutrustning som är godkänd på olika ställen, mer bra info hittar du här:
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum
Det är inte alls troligt att er handdukstork bryter mot dessa regler, att det saknas JFB är (faktiskt) inte heller något fel (men jag hoppas att ni inte har något uttag för vanliga stickproppar någonstans i badrummet, det är lag på att det måste vara JFB då).
Men det som är viktigt är att handdukstorken är skyddsjordad, ordentligt och bra. Detta är kanske inte så väldigt enkelt att kolla upp, som ofta får man hoppas/förutsätta att elektrikerna som grejat har gjort sitt jobb som det ska.
Det var de 'skall' och 'måsten' som finns, sen behöver man naturligtvis inte sträcka på allt precis ut till gränsen till det tillåtna, och man kan ju känna något slags osäkerhet/obehag över saker och ting, även om det inte är formellt fel. Men torken sitter väl där den sitter nu, är inte så lätt att flytta.
Att slå av brytaren kan förbättra lite, men det finns trots allt "kvar en del ström där" om du förstår hur jag menar, trots det tokiga ordvalet.
Vill ni skippa värmen i den helt kan ni koppla ur strömmatningen helt till själva torken, det stället hittas troligen in någon eldosa i närheten, troligast i taket i badrummet eller högt på en vägg utanför badrummet eller inne i badrummet.
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum
Det är inte alls troligt att er handdukstork bryter mot dessa regler, att det saknas JFB är (faktiskt) inte heller något fel (men jag hoppas att ni inte har något uttag för vanliga stickproppar någonstans i badrummet, det är lag på att det måste vara JFB då).
Men det som är viktigt är att handdukstorken är skyddsjordad, ordentligt och bra. Detta är kanske inte så väldigt enkelt att kolla upp, som ofta får man hoppas/förutsätta att elektrikerna som grejat har gjort sitt jobb som det ska.
Det var de 'skall' och 'måsten' som finns, sen behöver man naturligtvis inte sträcka på allt precis ut till gränsen till det tillåtna, och man kan ju känna något slags osäkerhet/obehag över saker och ting, även om det inte är formellt fel. Men torken sitter väl där den sitter nu, är inte så lätt att flytta.
Att slå av brytaren kan förbättra lite, men det finns trots allt "kvar en del ström där" om du förstår hur jag menar, trots det tokiga ordvalet.
Vill ni skippa värmen i den helt kan ni koppla ur strömmatningen helt till själva torken, det stället hittas troligen in någon eldosa i närheten, troligast i taket i badrummet eller högt på en vägg utanför badrummet eller inne i badrummet.
Redigerat:
Kolla även i denna publikation,
https://shop.elstandard.se/Produkt/10128888801/Installationer-i-badrum
https://shop.elstandard.se/Produkt/10128888801/Installationer-i-badrum
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Försök även kolla att handdukstorken är av hyfsad kvalitet, så ni inte råkar ut för något sånt här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elektrisk-handdukstork-brand-varning.195763/
https://www.byggahus.se/forum/threads/elektrisk-handdukstork-brand-varning.195763/
Tack för alla svar! Jag tolkar det som att handdukstorken är rätt klassad i zon 1,IP44, men att det ändå känns osäkert då den bara är 50 cm från duschen och lätt att klättra på då den är direkt ovanför badkaret. Kvalitén verkar ok, modellen heter Nila från LVI. Låter smart att koppla bort strömmen helt från den. Kan jag göra det själv genom att slå av huvudsäkringen och pröva mig fram till vilken kabel som matar handukstorken? Eller ska jag kontakta en elektriker?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Om du kan vet jag inte men du får inte koppla bort den då det är ett behörighetskrävande arbete, så är det sagt. Det görs annars genom att leta upp den dosa som matar torken enligt vad Mikael beskrev ovan, och koppla bort alla tre sladdar där. Det gör givetvis med strömmen bruten.
Ok, tack jag har hittat dosan som sitter i hallen utanför badrummet. Jag låter någon behörig kolla på det. Såg nu att vår handdukstork inte är dubbelisolerad. Vad spelar det för roll för elsäkerhet? Och är det större sannolikhet att den då är jordad? Och hur är den jordad om allt är rätt gjort?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Dubbelisolering kan betraktas som en bättre skyddsåtgärd men skyddsjordning är inte på något sätt förbjuden i badrum, så om din handdukstork är skyddsjordad så är det helt i sin ordning. Om du har en multimeter som kan mäta resistans så kan du mäta mellan torkens metallhölje och skyddsjordsblecket i ett uttag - du ska där få ett lågt värde på under 1 ohm.
Om du har vattenrör i metall kan du även ohmmäta mellan torken och dessa rör. Får du ett lika lågt värde är det bra. Mäter du däremot lite högre, några få ohm och uppåt så kan det vara värt att titta närmare på behovet av kompletterande skyddsutjämning, dvs att koppla samman vattenrör med skyddsjord. Men risken för att åsköverspänningar letar sig in i en hyresrätt är nog liten.
Torken ska vara tillräckligt säker utan hjälp av JFB. Men en JFB är givetvis ett plus, speciellt då torken är skyddsjordad. Vid ombyggnad är det idag krav på JFB för allt i badrum, även fast anslutna torkar. Det är därför lite förvånande att JFB saknas.
Det allra viktigaste är nog att du förhindrar att ungarna klättrar på torken. All elmateriel är bara säker då den används på normalt och avsett sätt.
Om du har vattenrör i metall kan du även ohmmäta mellan torken och dessa rör. Får du ett lika lågt värde är det bra. Mäter du däremot lite högre, några få ohm och uppåt så kan det vara värt att titta närmare på behovet av kompletterande skyddsutjämning, dvs att koppla samman vattenrör med skyddsjord. Men risken för att åsköverspänningar letar sig in i en hyresrätt är nog liten.
Torken ska vara tillräckligt säker utan hjälp av JFB. Men en JFB är givetvis ett plus, speciellt då torken är skyddsjordad. Vid ombyggnad är det idag krav på JFB för allt i badrum, även fast anslutna torkar. Det är därför lite förvånande att JFB saknas.
Det allra viktigaste är nog att du förhindrar att ungarna klättrar på torken. All elmateriel är bara säker då den används på normalt och avsett sätt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ok, så här ser det ut. Vi kan förstås se till att barnen lär sig att inte klättra, men tänker att de kan vara blöta och luta sig mot hela handukstorken. Håller med att det är konstigt att det inte finns en jfb. Vi har även ett konstigt vägguttag en dryg meter från duschen där strömmen stängs av i hela badrummet om knappen trycks in eller dras ner. Är det någon som vet vad det är?
Japp, det där är ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare, och det var ju tur, för annars hade det inte fått finnas något uttag i badrummet.
Sen verkar det som att de på något vis har lyckats koppla in den inbyggda JFB'n så den skyddar annat i badrummet, belysningen åtminstone. Då är ju troligen handdukstorken också skyddad.
Men det kan du kolla, finns det någon indikeringslampa på H-torken, kolla ifall den också släcks när du använder testknappen på JFB.
Annars får du kolla ifall den slutar värma (vänta ett bra tag med att återställa JFB).
edit:
uttaget ska ligga minst 60 cm ifrån lodlinjen mot badkarskanten ifrån badkaret, för att det ska vara godkänt.
Sen verkar det som att de på något vis har lyckats koppla in den inbyggda JFB'n så den skyddar annat i badrummet, belysningen åtminstone. Då är ju troligen handdukstorken också skyddad.
Men det kan du kolla, finns det någon indikeringslampa på H-torken, kolla ifall den också släcks när du använder testknappen på JFB.
Annars får du kolla ifall den slutar värma (vänta ett bra tag med att återställa JFB).
edit:
uttaget ska ligga minst 60 cm ifrån lodlinjen mot badkarskanten ifrån badkaret, för att det ska vara godkänt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



