Hej!

Vi håller på och river ut golv i vårt radhus som är byggt i slutet av 60 talet. (Krypgrund, betongbjälklag)

När grundarbetet är gjort ska det läggas massiv stavparkett

Golvkillarna har rivit bort en salig blandning av plastmattor, textilmatta och lamellparkett.

Innan fanns knarr på några ställen men inget man direkt störde sig på, men nu när gammal lamellparkett rivits bort så knarrar det mycket mer, det stabiliserade upp lite av de gamla golven antar jag?

Golvläggaren har skruvat råsponten ner i reglarna (det va spikat innan samt, om jag förstod honom rätt, kört med sänksåg så att inte ändarna ligger och gnider mot varandra. Efter detta blev det betydligt bättre men knarrar fortfarande mycket (MYCKET) mer än vad det gjorde innan.

Han tycker vi borde montera 12mm konstruktions plywood för att stabilisera upp golvet och sen limma stavparketten. Låter det som en bra ide?

Jag har förtroende för golvkillen men tänkte höra vad ni tror. Kommer plyfan göra stor skillnad? Den fördelar väl trycket betydligt bättre än en 60 år gammal spånskiva..Stavparketten kommer säkert stabilisera upp golvet något säger han, men han vågar inte lova nåt utan rekommenderar ovan..
 
Redigerat:
Konstruktionsplywooden kommer göra susen! Lite dyrare än spånskivor men en helt annan stabilitet. Tips: använd en K- plywood av gran med not och spont och limma i spåret innan du för ihop skivorna .
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Han tycker vi borde montera 12mm konstruktions plywood för att stabilisera upp golvet och sen limma stavparketten. Låter det som en bra ide?

Jag har förtroende för golvkillen men tänkte höra vad ni tror.
Jag tycker det låter som en alldeles utmärkt idé att anlita expertis. Vad jag tror spelar nog ingen roll, när jag inte sett det på plats och inte vet vad som knarrar. Jag skulle reda ut den saken innan jag började med åtgärder.

Men det är antagligen smartare att be en annan golvläggare komma och titta på det om man vill ha en bättre förståelse. 4 ögon ser mer än 2 brukar det heta. Och expertögon vet vad de ser...
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Golvläggaren menar att han gjort vad han kan göra med spånskivorna och att knarret troligtvis kommer från reglar/na. Men att riva upp alla spånskivor och göra åtgärder på reglarna känns överväldigande.

Jag tänker - golvet lär väl inte knarrar mer än innan efter att man lagt en 12mm plyfa + 16mm stavparkett..
 
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Golvläggaren menar att han gjort vad han kan göra med spånskivorna och att knarret troligtvis kommer från reglar/na. Men att riva upp alla spånskivor och göra åtgärder på reglarna känns överväldigande.
Var inte förslaget att ersätta spånskivan med konstruktionsplywood?
Riva ut spånskivorna är väl ganska enkelt.
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Jag tänker - golvet lär väl inte knarrar mer än innan efter att man lagt en 12mm plyfa + 16mm stavparkett..
Visst kan man gissa. Men de flesta gissningar är fel.

Så länge det som knarrar finns kvar lär det kunna knarra. Varför inte gå till botten med saken nu när ni är så nära kan man ju undra.
 
O O skrev:
Var inte förslaget att ersätta spånskivan med konstruktionsplywood?
Riva ut spånskivorna är väl ganska enkelt.

Visst kan man gissa. Men de flesta gissningar är fel.

Så länge det som knarrar finns kvar lär det kunna knarra. Varför inte gå till botten med saken nu när ni är så nära kan man ju undra.
Hans förslag var att skruva/limma konstruktions plyfan ovanpå spånskivorna.
Jag förstår hur du tänker, det låter logiskt, tyvärr har jag inte kunskap eller erfarenhet av detta därav frågar jag här. Men samtidigt tänker jag att plyfan är så pass stabil att den fördelar ut vikten på en större yta vilket borde minska uppkomst av knarr
 
D Dan U skrev:
Konstruktionsplywooden kommer göra susen! Lite dyrare än spånskivor men en helt annan stabilitet. Tips: använd en K- plywood av gran med not och spont och limma i spåret innan du för ihop skivorna .
Skulle du rekommendera att lägga plyfan 'flytande' eller att skruva/limma fast de i spånskivorna?
 
Blev att lim och skruva ner de i spånskivan. I princip allt knarr försvann och golvet känns mycket mer styvt. Nu läggs parkett 👍
 
  • IMG_20260627_093617.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260627_093534.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan U
  • Laddar…
Såja! Snyggt och ordentligt 😎
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.