A AndersS skrev:
Vågar inte klistra in en bild på vår andra tork bredvid toastol.😎
Man känner sig som en sanitär olägenhet.😉ä
Bevislista – textilier nära toalett

1. Aerosoler från toalettspolning når textilier

Fenomen: Toalettspolning skapar ett “toilet plume” – ett aerosolmoln av mikroskopiska droppar som innehåller bakterier och virus.

Data: Partiklar kan nå upp till 1,5 m ovanför toaletten och spridas i rummet inom sekunder (McKinney et al., 2022).

Konsekvens för textilier: Handdukar som hänger i höjd med eller ovanför toaletten riskerar att fånga upp dessa droppar.
📄 Källa: McKinney et al., Scientific Reports, 2022

---

2. Bakterier överlever länge på textilier – särskilt syntetiska

Fenomen: Många bakterier trivs bättre på syntettextilier än bomull.

Data: Vissa bakterier kan överleva över 200 dagar på polyester i laboratoriemiljö (Neely & Maley, 2000).

Konsekvens för textilier nära toalett: Aerosoler som landar på syntetmaterial kan vara smittsamma i veckor eller månader.
📄 Källa: Neely & Maley, Journal of Clinical Microbiology, 2000

---

3. Handdukar i badrum är ofta kontaminerade

Fenomen: Handdukar används ofta när de fortfarande är fuktiga och hänger i fuktiga miljöer, vilket gynnar bakterietillväxt.

Data: 90 % av testade badrumshanddukar hade coliforma bakterier, 14 % hade E. coli (Gerba, University of Arizona).

Konsekvens för textilier nära toalett: Kombinationen av fukt och toalettaerosoler ökar risken för hög bakteriebelastning.
📄 Källa: TIME Magazine, 2017 – intervju med Charles Gerba

---

4. Virus kan fästa på textilier – men överlever kortare tid än på hårda ytor

Fenomen: Enveloped virus som influensa och coronavirus överlever kortare tid på porösa material än på plast/rostfritt.

Data: SARS-CoV-2 överlevde upp till 2 dagar på textil jämfört med 3 dagar på plast/stål (Chin et al., 2020).

Konsekvens för textilier nära toalett: Virus kan ändå vara aktiva på handdukar i timmar till dagar, särskilt om miljön är sval och fuktig.
📄 Källa: Chin et al., The Lancet Microbe, 2020

---

5. Textilier nära spolkälla får högre bakteriebelastning

Fenomen: Badrumsytor och objekt närmare toaletten är mer kontaminerade än de längre bort.

Data: Svensk studie (DivA-portal) visade att textilier (handdukar) placerade nära spolkälla hade fler coliforma bakterier än de längre bort i samma rum.

Konsekvens för textilier nära toalett: Placering är avgörande – även inom samma badrum kan risknivån skilja kraftigt.
📄 Källa: DivA-portal, 2011

---

Samlad slutsats

Placering: Handdukar ovanför eller nära toalett är i direkt riskzon för kontaminering.

Material: Syntet (t.ex. polyester) kan behålla bakterier längst.

Fukt: Fuktiga handdukar är grogrund för bakterietillväxt.

Åtgärd: Flytta handdukar långt från toalett, särskilt från spolhöjd och luftströmmens väg. Tvätta i minst 60 °C regelbundet.

---

• Haha
AndersS
  • Laddar…
Det som inte dödar härdar!

• Haha
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
P Petrasss skrev:
Bevislista – textilier nära toalett

1. Aerosoler från toalettspolning når textilier

Fenomen: Toalettspolning skapar ett “toilet plume” – ett aerosolmoln av mikroskopiska droppar som innehåller bakterier och virus.

Data: Partiklar kan nå upp till 1,5 m ovanför toaletten och spridas i rummet inom sekunder (McKinney et al., 2022).

Konsekvens för textilier: Handdukar som hänger i höjd med eller ovanför toaletten riskerar att fånga upp dessa droppar.
📄 Källa: McKinney et al., Scientific Reports, 2022

---

2. Bakterier överlever länge på textilier – särskilt syntetiska

Fenomen: Många bakterier trivs bättre på syntettextilier än bomull.

Data: Vissa bakterier kan överleva över 200 dagar på polyester i laboratoriemiljö (Neely & Maley, 2000).

Konsekvens för textilier nära toalett: Aerosoler som landar på syntetmaterial kan vara smittsamma i veckor eller månader.
📄 Källa: Neely & Maley, Journal of Clinical Microbiology, 2000

---

3. Handdukar i badrum är ofta kontaminerade

Fenomen: Handdukar används ofta när de fortfarande är fuktiga och hänger i fuktiga miljöer, vilket gynnar bakterietillväxt.

Data: 90 % av testade badrumshanddukar hade coliforma bakterier, 14 % hade E. coli (Gerba, University of Arizona).

Konsekvens för textilier nära toalett: Kombinationen av fukt och toalettaerosoler ökar risken för hög bakteriebelastning.
📄 Källa: TIME Magazine, 2017 – intervju med Charles Gerba

---

4. Virus kan fästa på textilier – men överlever kortare tid än på hårda ytor

Fenomen: Enveloped virus som influensa och coronavirus överlever kortare tid på porösa material än på plast/rostfritt.

Data: SARS-CoV-2 överlevde upp till 2 dagar på textil jämfört med 3 dagar på plast/stål (Chin et al., 2020).

Konsekvens för textilier nära toalett: Virus kan ändå vara aktiva på handdukar i timmar till dagar, särskilt om miljön är sval och fuktig.
📄 Källa: Chin et al., The Lancet Microbe, 2020

---

5. Textilier nära spolkälla får högre bakteriebelastning

Fenomen: Badrumsytor och objekt närmare toaletten är mer kontaminerade än de längre bort.

Data: Svensk studie (DivA-portal) visade att textilier (handdukar) placerade nära spolkälla hade fler coliforma bakterier än de längre bort i samma rum.

Konsekvens för textilier nära toalett: Placering är avgörande – även inom samma badrum kan risknivån skilja kraftigt.
📄 Källa: DivA-portal, 2011

---

Samlad slutsats

Placering: Handdukar ovanför eller nära toalett är i direkt riskzon för kontaminering.

Material: Syntet (t.ex. polyester) kan behålla bakterier längst.

Fukt: Fuktiga handdukar är grogrund för bakterietillväxt.

Åtgärd: Flytta handdukar långt från toalett, särskilt från spolhöjd och luftströmmens väg. Tvätta i minst 60 °C regelbundet.

---
Erkänn att du har en fobi eller trolltråd, annars gräver man inte så.🤣🤣

Vi har så och det är inget problem. Dock har vi gått över till bruna handdukar.

• Haha
Mirkan och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Erkänn att du har en fobi eller trolltråd, annars gräver man inte så.🤣
A AndersS skrev:

När man saknar argument är det lättare att gå på personen än på sakfrågan. Jag har ingen fobi – jag utgår från forskning och fakta.

A AndersS skrev:
När man saknar argument är det lätt att börja prata om personen istället för sakfrågan. Jag har ingen fobi – jag har bara läst forskningen och drar logiska slutsatser.

P Petrasss skrev:
Jag har ingen fobi – jag har bara läst forskningen och drar logiska slutsatser.
Du får gärna förklara vad du tänkte att denna tråd skulle ge? Det är lite svårt att förstå vad du är ute efter.

Alfredo Alfredo skrev:
Du får gärna förklara vad du tänkte att denna tråd skulle ge? Det är lite svårt att förstå vad du är ute efter.
Det har jag redan förklarat

P Petrasss skrev:
Det har jag redan förklarat
Var? Syftar du på när du skriver "Denna tråd handlade bara om hur dumt det är med handdukstork över toalett när plats finns för annan placering. Och om att det endast är nackdelar med tappade handdukar i toa, bakterier nära dasset och att ha våta handdukar i nacken när man sitter där." så begriper jag fortfarande inte vad syftet är.

P Petrasss skrev:
När man saknar argument är det lätt att börja prata om personen istället för sakfrågan. Jag har ingen fobi – jag har bara läst forskningen och drar logiska slutsatser.
Nja, i allt man gör finns en beteendedel som går att tolka.😉😎

Alfredo Alfredo skrev:
Var? Syftar du på när du skriver "Denna tråd handlade bara om hur dumt det är med handdukstork över toalett när plats finns för annan placering. Och om att det endast är nackdelar med tappade handdukar i toa, bakterier nära dasset och att ha våta handdukar i nacken när man sitter där." så begriper jag fortfarande inte vad syftet är.
På Sid 4 står det

A AndersS skrev:
Nja, i allt man gör finns en beteendedel som går att tolka.😉😎
Visst, och i det här fallet är beteendet att basera sig på evidens istället för gissningar. 😉

• Haha
AndersS
  • Laddar…
P Petrasss skrev:
På Sid 4 står det
Syftar du på:
P Petrasss skrev:
De (inte jag) vill byta ut ett vattenburet element som är placerat under handdukshängare... på andra sidan toaletten till en vattenburenhanddukstork som de vill placera över en vägghängd toalett.
Vilka är de? Hur tänker du att denna tråd ska förhindra detta?

Alfredo Alfredo skrev:
Syftar du på:
Vilka är de? Hur tänker du att denna tråd ska förhindra detta?
Orelevant

P Petrasss skrev:
Orelevant
Om du inte förklarar vad du är ute efter är det väldigt svårt för någon att hjälpa dig så vill du ha hjälp är det tämligen relevant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.