Hej,

Tänkte kolla om det är normalt att min värmepumps elpatron dragit i snitt ca 20kwh per dygn under de ca 7.4 år som vi haft den.

Fakta:
Innerdel: CTC EcoZenith i250
Utedel: CTC EcoAir 408 (tror jag - den storleksklassen iallafall)
Enplanshus(105 kvm vattenburen golvvärme) med källare (85 kvm (60 kvm vattenburna element/25 kvm vattenburen golvvärme))
Har ca 20-21 grader på båda våningsplanen.
3-glas fönster överallt.
4 personer i hushållet.
Huset byggt på 50-talet och påbyggt så tjocka väggar.
Göteborg.

Har kört med Comfort läge på varmvatten men har sedan någon vecka tillbaka gått ner på normalläge på varmvatten och har även dragit ner ”elpatron övre max” från ca 6-7 till 1.5 kW. Dessa ändringar verkar ha dragit ner elpatronsanvändandet till ca 15 kWh per dygn.

Min fråga är väl främst om det är någon inställning som inte är optimal så bifogar lite bilder.

Tacksam för tips och tankar.
 
  • Display med historisk driftinfo för CTC värmepump visar total drifttid, högsta framledningstemperatur, och elförbrukning i kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en CTC värmepumps innerdel visar inställningar som max framledningstemperatur och värmemodus i ett svenskt enfamiljshus, Göteborg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm på värmepumpens kontrollpanel, visar olika inställningar som max framledningstemperatur, värmemodus och kurvlutning, med CTC-logotyp nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsdisplay visar inställningar: kompressor tillåten, stopp vid utetemp -22°C, tariff VP från, minsta drifttid 6, smart blockering VP från.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displayen på en värmepump visar inställningar för elpanna med olika temperaturer och effektnivåer, bland annat max kW inställd på 1,5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gbg1234 skrev:
Tänkte kolla om det är normalt att min värmepumps elpatron dragit i snitt ca 20kwh per dygn under de ca 7.4 år som vi haft den.
Hur mycket som en VP behöver använda elpatron beror på hur man dimensionerar systemet. Hur kraftig VP i förhållande till hur förbrukningen av värme och varmvatten.

Att köra med comfort-läge innebär att det går åt mer energi och ligger man på/över gränsen redan lär det bli el-patronen som får gå in. Vilket sänkningen till normalläge oxo visar.
 
G Gbg1234 skrev:
Hej,

Tänkte kolla om det är normalt att min värmepumps elpatron dragit i snitt ca 20kwh per dygn under de ca 7.4 år som vi haft den.

Fakta:
Innerdel: CTC EcoZenith i250
Utedel: CTC EcoAir 408 (tror jag - den storleksklassen iallafall)
Enplanshus(105 kvm vattenburen golvvärme) med källare (85 kvm (60 kvm vattenburna element/25 kvm vattenburen golvvärme))
Har ca 20-21 grader på båda våningsplanen.
3-glas fönster överallt.
4 personer i hushållet.
Huset byggt på 50-talet och påbyggt så tjocka väggar.
Göteborg.

Har kört med Comfort läge på varmvatten men har sedan någon vecka tillbaka gått ner på normalläge på varmvatten och har även dragit ner ”elpatron övre max” från ca 6-7 till 1.5 kW. Dessa ändringar verkar ha dragit ner elpatronsanvändandet till ca 15 kWh per dygn.

Min fråga är väl främst om det är någon inställning som inte är optimal så bifogar lite bilder.

Tacksam för tips och tankar.
Om du har golvvärme undrar jag varför du har så hög värmekurva? Fanns förut ett system med shunt som växlar ner tempen? I så fall blir det lägre effekt från pumpen. Vad har du för framledningstemp, returtemp, och pumphastighet? Är golvvärmen ny eller fungerade äldre golvvärme annorlunda av någon anledning?
 
redarn redarn skrev:
Om du har golvvärme undrar jag varför du har så hög värmekurva? Fanns förut ett system med shunt som växlar ner tempen? I så fall blir det lägre effekt från pumpen. Vad har du för framledningstemp, returtemp, och pumphastighet? Är golvvärmen ny eller fungerade äldre golvvärme annorlunda av någon anledning?
Jag vet inte varför jag har så hög värmekurva, det var så den blev installerad och jag har inte riktigt försökt sätta mig in i det. Golvvärmen installerades 2018 , vattenburna elementen är säkert 30 år gamla och golvvärmen i källaren är från 2022.

Bifogar lite bilder som jag hoppas svarar på dina frågor.

Hacken i kurvan mellan kl 16-19 är en nattsänkning jag lagt till i samband med effekttariffernas införande.
 
  • Närbild av en skärm som visar driftsinformation för en kompressor med temperaturer och inställningar för en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en skärm som visar en värmekurva och nattsänkning för ett värmesystem med historisk driftinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av CTC värmesystem som visar framledningstemperatur, returledningstemperatur, radiatorpumpstatus och shuntinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har två slingor med olika temperaturer för radiatorsystemet respektive golvvärmen.

Ser helt normalt ut på bilderna.

Eltillsatsen för värmesystemet kan använda ca 2 kW vid utomhustemperaturer på ca -5-7˚C då kompressorn inte räcker till. Räkna upp det för ett dygn.

VV inställd på komfort gör att eltillsatsen höjer temperaturen de sista graderna upp till ca 65˚C både vid användning och när temperaturen sjunker i tanken genom värmeförluster. Onödigt om ni inte behöver många liter varmvatten.
 
Kan man då säga att den här värmepumpen som vi har (som är betydligt större än dom flesta grannars) inte klarar av att producera tillräckligt med varmvatten för vårat behov . Så rent krasst skulle jag behöva ytterligare en utedel för att slippa använda patronen?

Ecoair 410 är det jag har.
 
Redigerat:
Allmänt när man har värmepump så ska kurvlutning inte vara högre än det som behövs att värma en kåk med termostater fullt öppen. Då får man bäst driftekonomi. Med det sagt så är ju värmesystem 2 som jag förmodar är golvvärme med kurvlutning 46 kanske i högsta laget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.