AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En till fördel med ingenjörer är att nästan alla identifiera sig som man
Rent statistiskt har du rätt men jag tror ändå du kommer att få mothugg... ;)

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Hemskt ledsen om jag gör dig besviken eller upprörd nu, men det finns mycket väl dokumenterad homosexualitet inom djurvärlden, även i populationer där båda könen finns tillgängliga.

Sen finns det alltid stollar som är livrädda för homosexualitet som börjar dilla om att det inte finns.
Nu missar du skogen för träden. Poängen är att reproduktion (och följdaktligen sexualitet) per definition är hane+hona=bäbis. En bäbis är hela syftet med sexualitet. Så om en person eller ett djur riktar sin sexualitet mot en sten, en bil, en flamingo, en plastdocka eller nån av samma kön så går den aktionen stick i stäv mot sexualitetens naturliga mål. Detta är tyvärr bara ett logiskt obestridbart faktum givet sexualitetens självuppenbara primära syfte.

Visst kan du nu säga att "sexualitet fyller många funktioner", vilket stämmer helt. Och: "vem ska säga åt nån annan vad som är rätt sätt att använda den på?"
På vilket jag svarar så här: Är det inte väldigt märkligt att använda en sak till allt annat än det primära syftet saken är till för?

Du kan spendera ditt liv med att gå på händerna istället för fötterna, och fötter kommer fortfarande primärt vara till för att gå på. Det är ett bara ett faktum och ingen subjektiv åsikt att du då skulle anväda dina händer å fötter bakvänt. Fötter är jäkligt dåliga på att vara händer, och dina händer lika dåliga på att vara fötter. Ska du vara fri att stolla runt på detta viset? Ja det tycker jag. Men dårskapen kommer dock in när vi som samhälle måste låtsas som om det är presis lika bra att gå på händerna som på fötterna.

För övrigt så sysslar djur med massa saker vi inte bör syssla med, mörda konkurrenters avkomma, döda de svaga i en stam, våldtäkt etc.

Dessutom trist att du tror att man är både rädd och stolle om man har en annan åsikt än dig.

• Wow
  • Arg
gaia och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E Elendil skrev:
Nu missar du skogen för träden. Poängen är att reproduktion (och följdaktligen sexualitet) per definition är hane+hona=bäbis. En bäbis är hela syftet med sexualitet. Så om en person eller ett djur riktar sin sexualitet mot en sten, en bil, en flamingo, en plastdocka eller nån av samma kön så går den aktionen stick i stäv mot sexualitetens naturliga mål. Detta är tyvärr bara ett logiskt obestridbart faktum givet sexualitetens självuppenbara primära syfte.

Visst kan du nu säga att "sexualitet fyller många funktioner", vilket stämmer helt. Och: "vem ska säga åt nån annan vad som är rätt sätt att använda den på?"
På vilket jag svarar så här: Är det inte väldigt märkligt att använda en sak till allt annat än det primära syftet saken är till för?

Du kan spendera ditt liv med att gå på händerna istället för fötterna, och fötter kommer fortfarande primärt vara till för att gå på. Det är ett bara ett faktum och ingen subjektiv åsikt att du då skulle anväda dina händer å fötter bakvänt. Fötter är jäkligt dåliga på att vara händer, och dina händer lika dåliga på att vara fötter. Ska du vara fri att stolla runt på detta viset? Ja det tycker jag. Men dårskapen kommer dock in när vi som samhälle måste låtsas som om det är presis lika bra att gå på händerna som på fötterna.

För övrigt så sysslar djur med massa saker vi inte bör syssla med, mörda konkurrenters avkomma, döda de svaga i en stam, våldtäkt etc.

Dessutom trist att du tror att man är både rädd och stolle om man har en annan åsikt än dig.
Om du bara vill ligga i avsikt att skaffa barn så står det dig fritt att göra det, men en väldigt stor majoritet av befolkningen utövar sex av andra skäl också. Det gäller för övrigt även inom djurvärlden.

Jag anser inte man är en stolle för att man har en annan åsikt, men när man säger saker som helt enkelt inte stämmer så är det en annan sak.

• Gilla
gaia och 7 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Du har uppenbarligen mycket ringa kunskap om hur bonobos lever i det vilda :D

Bland människor så ökar sannolikheten för homosexualitet ju fler äldre syskon man har och det finns en evolutionär fördel för det eftersom de äldre syskonen då får mer hjälp med att ta hand om sina barn och det gynnar alltså de barnen i längden.

Nej, det var ju just det att det finns människor som inte är män eller kvinnor. Vilket kön anser du att en person med 2 x-kromosomer och 1 y-kromosom har?
Vanligen är en människa med 2 x-kromosomer en kvinna och en människa med 1 y-kromosom en man.

Visst vill de leva i verkligheten men de får ju inte leva i verkligheten när de möter personer med dina åsikter som förvägrar dem den rätten.
Bonobos är inte en homosexuell djurart. Vi vet detta då det finns bonobobäbisar.

Och ditt exempel om födelseordning: Jag inte vet vad du vill säga med det. Ett samband i statistik är meningslöst utan mekanism. Det jag kan läsa mig till är detta:
"This effect has been attributed to a mother’s immune reaction to proteins produced by a male foetus. The proteins enter the mother’s bloodstream and trigger the production of antibodies that influence the sexual development of subsequent children." - från: https://www.psypost.org/2022/01/stu...lder-brothers-are-more-likely-to-be-gay-62425

Så du säger alltså att homosexualitet är en utecklingsdefekt hos fostret? Jag har ingen åsikt i frågan då jag inte undersökt just detta samband djupt nog. Dock så bör väl alla vilja att barn utveckas så naturligt och hälsosamt som möjligt och att vi då borde göra nått åt denna defekt?

En person med XXY kromosomer har Jacobs syndrom och detta drabbar bara manliga foster. Så de är män. På samma sätt som att personer med downs syndrom är människor trots att de har fel antal kromosomer.
https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-are-yy-chromosomes

E
Fairlane Fairlane skrev:
Om du bara vill ligga i avsikt att skaffa barn så står det dig fritt att göra det, men en väldigt stor majoritet av befolkningen utövar sex av andra skäl också. Det gäller för övrigt även inom djurvärlden.

Jag anser inte man är en stolle för att man har en annan åsikt, men när man säger saker som helt enkelt inte stämmer så är det en annan sak.
Gött när man bara kan pejsta in det man presis skrivit:
"Visst kan du nu säga att "sexualitet fyller många funktioner", vilket stämmer helt. Och: "vem ska säga åt nån annan vad som är rätt sätt att använda den på?"
På vilket jag svarar så här: Är det inte väldigt märkligt att använda en sak till allt annat än det primära syftet saken är till för?"

Notera tjockmarkerad text. Jag är tydlig med att jag struntar i min, din eller någons preferens. Det jag talar om är vad sexualitet faktiskt är för något.

E Elendil skrev:
"Visst kan du nu säga att "sexualitet fyller många funktioner", vilket stämmer helt. Och: "vem ska säga åt nån annan vad som är rätt sätt att använda den på?"
På vilket jag svarar så här: Är det inte väldigt märkligt att använda en sak till allt annat än det primära syftet saken är till .
Vad avser du när du skriver att sexualitet används till allt annat än det primära syftet (=göra barn). På vilket sätt menar du att det ”missbrukas”?

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Elendil skrev:
På vilket jag svarar så här: Är det inte väldigt märkligt att använda en sak till allt annat än det primära syftet saken är till för?"

Notera tjockmarkerad text. Jag är tydlig med att jag struntar i min, din eller någons preferens. Det jag talar om är vad sexualitet faktiskt är för något.
Håller med. Vi borde gå tillbaka att leva naturligt utifrån de förutsättningar som vår art har evolverat. I små stammar i en savannlik miljö i ett varmare klimat, där männen krigar med grannstammarna om resurser, slår ihjäl grannstammens män, våldtar och rövar deras kvinnor och på så sätt säkerställer fortplantningen och motverkar inavel.

Eller inte.

Vad har detta men hen som pronomen att göra?

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Aningen mer än kollektivavtal i alla fall... :rofl:

Men vad säger att tråden är begränsad till "hen som pronomen". Varför passar inte "hen som substantiv" in?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Thomas59
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Vi borde gå tillbaka att leva naturligt utifrån de förutsättningar som vår art har evolverat. I små stammar i en savannlik miljö i ett varmare klimat, där männen krigar med grannstammarna om resurser, slår ihjäl grannstammens män, våldtar och rövar deras kvinnor och på så sätt säkerställer fortplantningen och motverkar inavel.

Eller inte.

Tja, det är väl lite åt det hållet vissa grupper i samhället utvecklats nu, om du tar bort naturligt och savann från din beskrivning. Grupper där hen-diskussionen knappast står särskilt högt på dagordningen.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D
1 på hur många... Deras lönespridning är mycket mer mot mitten än på andra företag
Så blir det när man har större populationer, du ser samma fenomen på andra större bolag, även i tex USA. Jag själv har tex gjort ett par långa stintar på stora amerikanska bolag och kan bara bekräfta att det är samma fenomen överallt i såna företag, går inte att jämföra med SMB.

D djac skrev:
Så blir det när man har större populationer, du ser samma fenomen på andra större bolag, även i tex USA. Jag själv har tex gjort ett par långa stintar på stora amerikanska bolag och kan bara bekräfta att det är samma fenomen överallt i såna företag, går inte att jämföra med SMB.
Och det beror på fackanslutning. I USA har man helt annan spridning, titta på företag som Google

D
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ska vi kanske återgå till hen-diskussionen med en lite uppiggande youtubevideo som berör användandet av hen…

[media]
Just Danmark ska nog avhålla sig, jag som arbetat mycket där och ofta pendlar, slutar aldrig förundras över tidsmaskinen (bron), det tar 20 minuter men jag reser 40 år bakåt i tiden, en väldigt märklig känsla, ett riktigt lifehack!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Och det beror på fackanslutning. I USA har man helt annan spridning, titta på företag som Google
Även i USA ser det likadant ut, som jag sa. Rent generellt betalar stora bolag väsentligt mindre, de kan erbjuda andra värden och folk accepterar därför lägre lön, Ericsson är inte unika i detta och inget som relaterar till Sverige.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Just Danmark ska nog avhålla sig, jag som arbetat mycket där och ofta pendlar, slutar aldrig förundras över tidsmaskinen (bron), det tar 20 minuter men jag reser 40 år bakåt i tiden, en väldigt märklig känsla, ett riktigt lifehack!
Sverige är det sociala experimentet sedan implementerar de andra länderna de bra bitarna. Det är bara titta på 70 och 80-talet och välfärdsexperimentet som nästan dödade Sverige

D djac skrev:
Även i USA ser det likadant ut, som jag sa. Rent generellt betalar stora bolag väsentligt mindre, de kan erbjuda andra värden och folk accepterar därför lägre lön, Ericsson är inte unika i detta och inget som relaterar till Sverige.
Facken hämmar i hela världen sant

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.