96 716 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Beror på vad man menar med politik. Ofta läses ju detta som partipolitik och just hen-användandet är ju inte en partipolitisk fråga. Det är en del av kulturkriget som är så mycket större än partier. Partier kan bytas ut, konflikten kommer att bestå (men kan naturligtvis modereras ned).AndersMalmgren skrev:
Hur ni lyckades koppla det till kollektivavtal orkar jag inte ens försöka förstå. Jag kämpade med länken till homosexualitet och förstod aldrig vad denna biologi har med hemmasnickrade pronomen att göra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Jag är inte hindrad, mitt bolag är ju inte anslutet.UlrikaSpg skrev:
Ska vi lämna detta innan nybyggaren får en hjärnblödning?
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Man kan absolut hitta politisk ideologi i användandet av hen, kanske inte regelrätt partipolitik det kan jag hålla med om.Claes Sörmland skrev:
Beror på vad man menar med politik. Ofta läses ju detta som partipolitik och just hen-användandet är ju inte en partipolitisk fråga. Det är en del av kulturkriget som är så mycket större än partier. Partier kan bytas ut, konflikten kommer att bestå (man kan naturligtvis modereras ned).
Hur ni lyckades koppla det till kollektivavtal orkar jag inte ens försöka förstå. Jag kämpade med länken till homosexualitet och förstod aldrig vad denna biologi har med hemmasnickrade pronomen att göra.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Vi kan lämna det, men först vill jag gärna ha svar på min fråga om taxichauffören.AndersMalmgren skrev:
Dessutom: Om du inte är hindrad, varför yvas du så över lönesättning? Det rimmar illa med din, som det förefaller, väldigt individualistiska syn på livet och tillvaron.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Till vilken nytta är "ingejörstänket" i det exempel jag gav? Min erfarenhet är att ingenjörer inte sällan är ganska tafatta när det kommer till praktiska göromål.AndersMalmgren skrev:
Och du svarade inte på min fråga om lönesättningen.
Är väl främst trist för TS och övriga som eventuellt var intresserade av frågeställningen, nu när även denna tråd nu handlar om dina åsikter kring fack och kollektivavtal. Åtminstone så långt tillbaka som jag orkar skrolla.AndersMalmgren skrev:
På tal om ämnet så kan jag inte se TS första inlägg längre. Det som visas som inlägg #1 är uppenbart inte det första inlägget.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Nej jag tycker det var en hjärndöd fråga så jag ändrade yrket till mitt eget. Där ser jag en skillnad på egenutbildade och ingenjörer. Men utbildningen i sig är inte värt något, de är vad du presterar som spelar roll.UlrikaSpg skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tråden började som en subdiskussion i en annan tråd och bröts ut av moderatorn. TS i det här fallet avsåg alltså inte att skapa en tråd i ämnet.N nybyggarn3 skrev:Är väl främst trist för TS och övriga som eventuellt var intresserade av frågeställningen, nu när även denna tråd nu handlar om dina åsikter kring fack och kollektivavtal. Åtminstone så långt tillbaka som jag orkar skrolla.
På tal om ämnet så kan jag inte se TS första inlägg längre. Det som visas som inlägg #1 är uppenbart inte det första inlägget.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Jo, jag säger ju att lönerna rör sig mot mitten på bolag som Ericsson vad spelar det för roll att du anekdotiskt känner någon på Ericsson som har 80. Även om det är sant så kanske denna har andra uppgifter än enbart utvecklare som höjer lönen, arkitekt, projektledare, osv.BirgitS skrev:
Notera hur fint det går att inte anta kön på din fiktiva person utan hen