BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo, jag säger ju att lönerna rör sig mot mitten på bolag som Ericsson vad spelar det för roll att du anekdotiskt känner någon på Ericsson som har 80. Även om det är sant så kanske denna har andra uppgifter än enbart utvecklare som höjer lönen, arkitekt, projektledare, osv.

Notera hur fint det går att inte anta kön på din fiktiva person utan hen
För att visa att ett påstående som gäller "aldrig" är fel så räcker det ju utmärkt med ett enda exempel.

Traditionellt så syftar denna på kvinnor medan man har använt denne för män så de orden är ju inte könsneutrala.

BirgitS BirgitS skrev:
För att visa att ett påstående som gäller "aldrig" är fel så räcker det ju utmärkt med ett enda exempel.

Traditionellt så syftar denna på kvinnor medan man har använt denne för män så de orden är ju inte könsneutrala.
Nu greppar du efter halmstrån. Bara för att en person av 100k inte har normaliserade lön så säger det ingenting. Ericsson är känt bolag i branschen som ett av de bolag som just har hämmade löner pga kollektivavtal.

1/100000 ≈ ingen

Nu greppar du efter halmstrån. Bara för att en person av 100k inte har normaliserade lön så säger det ingenting. Ericsson är känt bolag i branschen som ett av de bolag som just har hämmade löner pga kollektivavtal.

1/100000 ≈ ingen
Så nu har Ericsson 100k utvecklare?

Är du säker på att du inte menar fyrtiotusen miljarder?

• Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
Ska vi kanske återgå till hen-diskussionen med en lite uppiggande youtubevideo som berör användandet av hen…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ska vi kanske återgå till hen-diskussionen med en lite uppiggande youtubevideo som berör användandet av hen…

[media]
Klassiker!

harry73 harry73 skrev:
Så om jag t ex skulle skriva:
"Min bror har ett problem. Hon har ..."
"Min mamma är snäll. Han är ..."
Skulle du då tröttna på "han" och "hon" och i stället börja använda "hen" istället?

Skulle det inte vara enklare för dig att bara acceptera att du inte gillar "hen" och allt ordet står för och sedan bara inte använda ordet?
Skulle då någon använda "hen" och du skulle inte förstå vad hen menar med det och du skulle vara uppriktigt intresserat av att veta det. Ja då kan man ju ställa frågan.
Men på något sätt tror jag inte det var därför du skrev trådstarten.
Varför skulle man kalla sin bror för "hon", eller sin mamma för "han".
Endera är man bara korkad, eller också har man väl en agenda. Jag har väldigt svårt att se att någon skulle ha en anledning som jag tyckte var vettig. Jag skulle völ alltså inte tröttna på orden. Men i högsta grad på på den som gjorde det. Ungefär på samma sätt som användandet av "hen".
Det ska dock sägas att ordet dök upp i samma veva som " kön är bara en social konstruktion". Därmed fick knappast ordet någon positiv klang.

A AG A skrev:
Varför skulle man kalla sin bror för "hon", eller sin mamma för "han".
Endera är man bara korkad, eller också har man väl en agenda. Jag har väldigt svårt att se att någon skulle ha en anledning som jag tyckte var vettig. Jag skulle völ alltså inte tröttna på orden. Men i högsta grad på på den som gjorde det. Ungefär på samma sätt som användandet av "hen".
Det ska dock sägas att ordet dök upp i samma veva som " kön är bara en social konstruktion". Därmed fick knappast ordet någon positiv klang.
Det är nog inte bara xx /xy kromosomer inblandade här utan jag misstänker en extra kromosom

Det är nog inte bara xx /xy kromosomer inblandade här utan jag misstänker en extra kromosom
Rimligt då att det mest är motståndarna till "hen" som tar upp det som ett exempel...

TheImprovisor
Nej jag tycker det var en hjärndöd fråga så jag ändrade yrket till mitt eget. Där ser jag en skillnad på egenutbildade och ingenjörer. Men utbildningen i sig är inte värt något, de är vad du presterar som spelar roll.
Så du tycker min fråga är "hjärndöd" och ändrar den därför så att den bättre passar ett svar du har :thinking:

Är du säker på att du inte är politiker?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Så du tycker min fråga är "hjärndöd" och ändrar den därför så att den bättre passar ett svar du har :thinking:

Är du säker på att du inte är politiker?
Men vad för relevans har en ingenjörsexamen när man kör taxi? Noll. Förutom att smarta människor kör bättra bil än korkade då.

Det är lite svårt att få grepp om den ursprungliga diskussionen men det verkar ju handla om ordet hen. Jag använder sällan ordet, förutom när det kommer till vår kastrerade hankatt som verkligen förlorade all stake (eng: balls) på kuppen.

Däremot har jag noterat att mina barn på låg och mellanstadiet använder ordet frekvent för att referera till nåon klasskompis och en fritidspedagog som identifierar sig som icke-binär och (enligt mina barn) varken vill bli kallad kille eller tjej. Så där verkar ordet fylla en funktion.

• Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Min erfarenhet är att ingenjörer inte sällan är ganska tafatta när det kommer till praktiska göromål.
Du har uppenbarligen erfarenhet av undermåliga representanter för skrået. :cry: En riktig ingenjör behärskar såväl teori som praktik utomordentligt! :D Och med den lediga handen kreerar vederbörande samtidigt exempelvis en utsökt middag. :cool::p

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har uppenbarligen erfarenhet av undermåliga representanter för skrået. :cry: En riktig ingenjör behärskar såväl teori som praktik utomordentligt! :D Och med den lediga handen kreerar vederbörande samtidigt exempelvis en utsökt middag. :cool::p
En till fördel med ingenjörer är att nästan alla identifierar sig som man så ordet hen blir näst intill överflödigt

Redigerat:
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
förutom när det kommer till vår kastrerade hankatt som verkligen förlorade all stake.
Men se där, ordet kanske fyller en funktion ändå. :thinking::oops:

För övrigt vill jag ha en smiley som symboliserar att man tar skydd under bordet, redo för all skit som lär komma flygande. :rofl::crysmile::p

Alfredo Alfredo skrev:
Men se där, ordet kanske fyller en funktion ändå. :thinking::oops:

För övrigt vill jag ha en smiley som symboliserar att man tar skydd under bordet, redo för all skit som lär komma flygande. :rofl::crysmile::p
Jag håller med. Katten kan se lite förnärmad ut men det får man ta.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.