96 715 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
§ 5.8 Diskutera politikUlrikaSpg skrev:
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.
Precis....Det är därför jag undrar....N nybyggarn3 skrev:§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.
Man skulle ju kunna prata lite sansat om politik, men hen jag tänker på nu är ju helt verklighetsfrånvarande och direkt förnedrande i sina åsikter tycker jag.
Redigerat:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Och man inte är företagare och ser på saker som en sådan så är men "sossedravel"?AndersMalmgren skrev:
Du målar verkligen med breda penslar och få färger.
I din värld verkar bara finnas plats för framgångskåta, penninghungriga strebers. Alla andra är värdelösa och skall "straffas".
En av världens mest framgångsrika entreprenörer och företagare, Richard Branson, har en lite mer ödmjuk framtoning. Hans motto är "ta väl hand om din personal, så tar de väl hand om kunderna".
Kanske kan du lära dig något av honom?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Aha. Det har jag missat. Då äger ju din fråga en viss relevans.N nybyggarn3 skrev:§ 5.8 Diskutera politik
Ändå är vi snart uppe i 1000 kommentarer i tråden ...
Det sa absolut ingenting om motivet att förorda hen istället för henom som objektsform.S saltis99 skrev:
Jag undrar alltså varför hen rekommenderas att böjas olika än t.ex. han/hans/honom.
Hen/hens/henom känns i min mun mycket naturligare än hen/hens/hen.
Men egentligen är jag inte förvånad, man vill ju ta bort objektsformen ”dem” också, för att folk inte klarar av det. Språket urvattnas och snart har vi nog inga speciella objektsformer kvar. ”Ge boken till jag” ”Han tog boken från vi och gav den till du” är väl vad vi har att se fram emot.
Renoverare
· Stockholm
· 20 325 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 325 inlägg
På vilket sätt är det att ta hand om sin personal att ge dem lägre lön och förmåner än de förtjänar?UlrikaSpg skrev:
Och man inte är företagare och ser på saker som en sådan så är men "sossedravel"?
Du målar verkligen med breda penslar och få färger.
I din värld verkar bara finnas plats för framgångskåta, penninghungriga strebers. Alla andra är värdelösa och skall "straffas".
En av världens mest framgångsrika entreprenörer och företagare, Richard Branson, har en lite mer ödmjuk framtoning. Hans motto är "ta väl hand om din personal, så tar de väl hand om kunderna".
Kanske kan du lära dig något av honom?
Renoverare
· Stockholm
· 20 325 inlägg
Går inte diskutera hen utan att prata politik. Dock har det ju spårat lite med kollektivavtalsduskuasionen det kan jag köpa
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Vem hindrar dig att ge lön efter kompetens?AndersMalmgren skrev:
Det gäller ju att få rätt man till rätt jobb. Eller hävdar du att en civilingenjör som kör taxi skall ha högre lön än en person som har lägre utbildning men gör jobbet lika bra?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Varför ge sig in i på ämnet om du inte klarar av att hålla dig till reglerna? Är ju inte direkt första tråden man kan läsa om dina åsikter kring fack och kollektivavtal.AndersMalmgren skrev: