kashieda kashieda skrev:
Tvärtom!

Henom är vackert.
Jag skulle verkligen vilja veta hur språkrådet resonerar när de förespråkar ”hen” som objektsform.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det var ett exempel enbart från detta forum. Det sker precis hela tiden.

Det är ju inte en slump drakarna har mycket lägre lön än mindre bolag.

80 tusen kan du aldrig få som utvecklare på Ericsson tex
Och det sker också precis tvärt om, hela tiden.
Men är man missnöjd med sitt facks agerande tycker jag man ska diskutera med dem istället, det behövs trots allt en stark part mot arbetsköparna.

Det kan ju finnas fler anledningar till att lönerna är olika. Det kan vara att de stora drakarna oftast mer junior personal vilket gör att lönenivån sjunker, mindre bolag kanske inte heller har samma förmåner, vilket kanske kompenseras med högre lön.

Hade vänner som jobbade på ett större industriföretag i regionen, lönen låg kanske inte i topp, men årsbonusen motsvarade oftast minst en månadslön och de hade frikostiga förmåner.

När jag själv bytte jobb senast så fick jag ett erbjudande från ett icke kollektivavtalsanslutet bolag "vi följer kollektivavtalet ändå" varav jag frågar om de har arbetstidsförkortning och de svarar "Nej".
De kunde inte heller motivera varför jag skulle få 20% mindre lön än vad jag faktiskt fick på jobbet jag tackade ja till (och ja, de är kollektivavtalsanslutna, och ja de gav mer än märket i löneökningar)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
harry73
80 tusen kan du aldrig få som utvecklare på Ericsson tex
Om jag ser vad ditt företag hade i omsättning 2022 och hur många anställda du säger att du har, då tror jag inte heller att man har en stor chans hos dig att få 80tkr i månaden.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om jag ser vad ditt företag hade i omsättning 2022 och hur många anställda du säger att du har, då tror jag inte heller att man har en stor chans hos dig att få 80tkr i månaden.
Bara jag och en till som jobbar heltid. Den andra har mycket högre än 80k. 80k är rookie numbers i jämförelse.

13th Marine 13th Marine skrev:
Och det sker också precis tvärt om, hela tiden.
Men är man missnöjd med sitt facks agerande tycker jag man ska diskutera med dem istället, det behövs trots allt en stark part mot arbetsköparna.

Det kan ju finnas fler anledningar till att lönerna är olika. Det kan vara att de stora drakarna oftast mer junior personal vilket gör att lönenivån sjunker, mindre bolag kanske inte heller har samma förmåner, vilket kanske kompenseras med högre lön.

Hade vänner som jobbade på ett större industriföretag i regionen, lönen låg kanske inte i topp, men årsbonusen motsvarade oftast minst en månadslön och de hade frikostiga förmåner.

När jag själv bytte jobb senast så fick jag ett erbjudande från ett icke kollektivavtalsanslutet bolag "vi följer kollektivavtalet ändå" varav jag frågar om de har arbetstidsförkortning och de svarar "Nej".
De kunde inte heller motivera varför jag skulle få 20% mindre lön än vad jag faktiskt fick på jobbet jag tackade ja till (och ja, de är kollektivavtalsanslutna, och ja de gav mer än märket i löneökningar)
Att de enbart har juniorer är för att de seniora byter bolag för de inte får den lön de vill ha. Finns det undantag? Självklart. Men i det stora hämmar facken lönerna, och förmånerna.

Att de enbart har juniorer är för att de seniora byter bolag för de inte får den lön de vill ha. Finns det undantag? Självklart. Men i det stora hämmar facken lönerna, och förmånerna.
Har du någon faktiskt källa på det sista påståendet, eller är det bara din magkänsla som företagsledare?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har du någon faktiskt källa på det sista påståendet, eller är det bara din magkänsla som företagsledare?
Lite gammal undersökning men finns inget som indikerar det blivit annorlunda

https://www.svd.se/a/9c96dce8-8917-...tivavtalen-hammar-bade-chefer-och-medarbetare

Edit: innerst inne vill ju ni kollektivavtalsvurmare det ska vara så här. Jantelagen, inte ska han få mer för att han är duktig

Lite gammal undersökning men finns inget som indikerar det blivit annorlunda

[länk]

Edit: innerst inne vill ju ni kollektivavtalsvurmare det ska vara så här. Jantelagen, inte ska han få mer för att han är duktig
De centralt fastslagna potterna fungerade i det lokala lönearbetet inte som ett golv att ta avstamp ifrån, utan som ett tak som inte fick överskridas.
Endast en av fyra chefer uppger att medarbetarna i hög utsträckning kan påverka sin löneutveckling genom att kämpa, prestera och nå uppsatta mål. Bara en av tre chefer har fullt eller stort mandat från sina överordnade att sätta löner utifrån medarbetarnas förmåga och insats – övriga två tredjedelar är bakbundna av ett givet ekonomiskt utrymme, eller har inget ekonomiskt mandat överhuvudtaget.
Och ansvaret för detta misslyckande ligger på såväl fackförbunden som på arbetsgivarorganisationerna. Det är de förstnämnda som i regel driver på för olika typer av garantier och generella höjningar, och på så sätt krymper utrymmet för de individuella löner som de i retoriken ofta säger sig förespråka. Det är de sistnämndas medlemmar – företagen – som ofta missbrukar centralt fastslagna procentsatser för att hålla tillbaka lönekraven lokalt. Också det i strid mot de individualistiska principer arbetsgivarna brukar bekänna sig till.
Sådär svart och vitt var det väl inte.
Företagen vågar inte differentiera lönerna, eller för den delen lämna ett högre löneutrymme för att kunna premiera de som gjort bra från sig.
Facken ser till att även de "svagare" får en löneökning.
Sen är detta vanligare inom tillverkningsindustrin, hur ser det ut på ingenjörstunga företag?

Det sista du skriver vet jag inte var du fått från.

Sådär svart och vitt var det väl inte.
Företagen vågar inte differentiera lönerna, eller för den delen lämna ett högre löneutrymme för att kunna premiera de som gjort bra från sig.
Facken ser till att även de "svagare" får en löneökning.
Sen är detta vanligare inom tillverkningsindustrin, hur ser det ut på ingenjörstunga företag?

Det sista du skriver vet jag inte var du fått från.
Tyvärr hört samma från lönesättande chefer inom IT. Kollektivavtal hämmar i praktiken även om det inte gör det på pappret. Men vi kanske kan lämna detta bakom oss nu, du får leva med att facket normaliserar löner helt enkelt. Jättebra om du är medioker, mindre bra om du presterar.

Tyvärr hört samma från lönesättande chefer inom IT. Kollektivavtal hämmar i praktiken även om det inte gör det på pappret. Men vi kanske kan lämna detta bakom oss nu, du får leva med att facket normaliserar löner helt enkelt. Jättebra om du är medioker, mindre bra om du presterar.
Jäkla massa hörsägen nu.
Bara för att företagen inte vågar/vill satsa på sina anställda så skyller de på kollektivavtalet, alltid skönt med en syndabock.

Låter bra att vi slutar nu, annars kan vi nog hålla på i evighet (y)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jäkla massa hörsägen nu.
Bara för att företagen inte vågar/vill satsa på sina anställda så skyller de på kollektivavtalet, alltid skönt med en syndabock.

Låter bra att vi slutar nu, annars kan vi nog hålla på i evighet (y)
Jo du kan ju försöka hitta på saker då verkligheten inte följder ditt narrativ. Jo jag har försökt få dig byta ämne, men du fortsätter ju :D

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jo du kan ju försöka hitta på saker då verkligheten inte följder ditt narrativ. Jo jag har försökt få dig byta ämne, men du fortsätter ju :D
Jag kan inte säga annat än detsamma ;)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag kan inte säga annat än detsamma ;)
Tycker vi citerar denna text från artikeln och sedan går vidare.

Och omoderna kollektivavtal är tyvärr den främsta orsaken till att lönesättningen inte fungerar som chefer och medarbetare vill.

För även kollektivavtal som slår fast att lönesättningen, som det brukar formuleras, ”ska vara individuell och differentierad” lämnar i praktiken ytterst begränsat utrymme för olikheter. När forskaren Elizabeth Neu Morén undersökte den individuella lönesättningen på ett tillverkningsföretag under tre år fann hon till exempel att tre fjärdedelar av de samlade löneökningarna bestod av generella påslag och högre lägstalöner. Skillnaden i löneutveckling mellan fabrikens bästa och sämsta medarbetare var bara några ynka hundralappar. De centralt fastslagna potterna fungerade i det lokala lönearbetet inte som ett golv att ta avstamp ifrån, utan som ett tak som inte fick överskridas.

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
Jag har ju privat försäkring för det såklart. Man vill inte dö i en vårdkö.
"Men dumma du. Varför valde du att födas fattig och sjuk, i stället för rik, frisk och med tillgång till sjukvård och utbildning, som jag gjorde? Fy satan vad korkad du måste vara."

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag skulle verkligen vilja veta hur språkrådet resonerar när de förespråkar ”hen” som objektsform.
Inte så svårt att ta reda på
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=79562

Han har också varit objektsform förr, och är det fortfarande i många dialektee, så inget konstigt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.