96 715 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Och det sker också precis tvärt om, hela tiden.AndersMalmgren skrev:
Men är man missnöjd med sitt facks agerande tycker jag man ska diskutera med dem istället, det behövs trots allt en stark part mot arbetsköparna.
Det kan ju finnas fler anledningar till att lönerna är olika. Det kan vara att de stora drakarna oftast mer junior personal vilket gör att lönenivån sjunker, mindre bolag kanske inte heller har samma förmåner, vilket kanske kompenseras med högre lön.
Hade vänner som jobbade på ett större industriföretag i regionen, lönen låg kanske inte i topp, men årsbonusen motsvarade oftast minst en månadslön och de hade frikostiga förmåner.
När jag själv bytte jobb senast så fick jag ett erbjudande från ett icke kollektivavtalsanslutet bolag "vi följer kollektivavtalet ändå" varav jag frågar om de har arbetstidsförkortning och de svarar "Nej".
De kunde inte heller motivera varför jag skulle få 20% mindre lön än vad jag faktiskt fick på jobbet jag tackade ja till (och ja, de är kollektivavtalsanslutna, och ja de gav mer än märket i löneökningar)
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Bara jag och en till som jobbar heltid. Den andra har mycket högre än 80k. 80k är rookie numbers i jämförelse.harry73 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Att de enbart har juniorer är för att de seniora byter bolag för de inte får den lön de vill ha. Finns det undantag? Självklart. Men i det stora hämmar facken lönerna, och förmånerna.13th Marine skrev:
Och det sker också precis tvärt om, hela tiden.
Men är man missnöjd med sitt facks agerande tycker jag man ska diskutera med dem istället, det behövs trots allt en stark part mot arbetsköparna.
Det kan ju finnas fler anledningar till att lönerna är olika. Det kan vara att de stora drakarna oftast mer junior personal vilket gör att lönenivån sjunker, mindre bolag kanske inte heller har samma förmåner, vilket kanske kompenseras med högre lön.
Hade vänner som jobbade på ett större industriföretag i regionen, lönen låg kanske inte i topp, men årsbonusen motsvarade oftast minst en månadslön och de hade frikostiga förmåner.
När jag själv bytte jobb senast så fick jag ett erbjudande från ett icke kollektivavtalsanslutet bolag "vi följer kollektivavtalet ändå" varav jag frågar om de har arbetstidsförkortning och de svarar "Nej".
De kunde inte heller motivera varför jag skulle få 20% mindre lön än vad jag faktiskt fick på jobbet jag tackade ja till (och ja, de är kollektivavtalsanslutna, och ja de gav mer än märket i löneökningar)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Har du någon faktiskt källa på det sista påståendet, eller är det bara din magkänsla som företagsledare?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Lite gammal undersökning men finns inget som indikerar det blivit annorlunda13th Marine skrev:
https://www.svd.se/a/9c96dce8-8917-...tivavtalen-hammar-bade-chefer-och-medarbetare
Edit: innerst inne vill ju ni kollektivavtalsvurmare det ska vara så här. Jantelagen, inte ska han få mer för att han är duktig
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
AndersMalmgren skrev:
Endast en av fyra chefer uppger att medarbetarna i hög utsträckning kan påverka sin löneutveckling genom att kämpa, prestera och nå uppsatta mål. Bara en av tre chefer har fullt eller stort mandat från sina överordnade att sätta löner utifrån medarbetarnas förmåga och insats – övriga två tredjedelar är bakbundna av ett givet ekonomiskt utrymme, eller har inget ekonomiskt mandat överhuvudtaget.
Sådär svart och vitt var det väl inte.Och ansvaret för detta misslyckande ligger på såväl fackförbunden som på arbetsgivarorganisationerna. Det är de förstnämnda som i regel driver på för olika typer av garantier och generella höjningar, och på så sätt krymper utrymmet för de individuella löner som de i retoriken ofta säger sig förespråka. Det är de sistnämndas medlemmar – företagen – som ofta missbrukar centralt fastslagna procentsatser för att hålla tillbaka lönekraven lokalt. Också det i strid mot de individualistiska principer arbetsgivarna brukar bekänna sig till.
Företagen vågar inte differentiera lönerna, eller för den delen lämna ett högre löneutrymme för att kunna premiera de som gjort bra från sig.
Facken ser till att även de "svagare" får en löneökning.
Sen är detta vanligare inom tillverkningsindustrin, hur ser det ut på ingenjörstunga företag?
Det sista du skriver vet jag inte var du fått från.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Tyvärr hört samma från lönesättande chefer inom IT. Kollektivavtal hämmar i praktiken även om det inte gör det på pappret. Men vi kanske kan lämna detta bakom oss nu, du får leva med att facket normaliserar löner helt enkelt. Jättebra om du är medioker, mindre bra om du presterar.13th Marine skrev:
Sådär svart och vitt var det väl inte.
Företagen vågar inte differentiera lönerna, eller för den delen lämna ett högre löneutrymme för att kunna premiera de som gjort bra från sig.
Facken ser till att även de "svagare" får en löneökning.
Sen är detta vanligare inom tillverkningsindustrin, hur ser det ut på ingenjörstunga företag?
Det sista du skriver vet jag inte var du fått från.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jäkla massa hörsägen nu.AndersMalmgren skrev:
Bara för att företagen inte vågar/vill satsa på sina anställda så skyller de på kollektivavtalet, alltid skönt med en syndabock.
Låter bra att vi slutar nu, annars kan vi nog hålla på i evighet
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Jo du kan ju försöka hitta på saker då verkligheten inte följder ditt narrativ. Jo jag har försökt få dig byta ämne, men du fortsätter ju13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Tycker vi citerar denna text från artikeln och sedan går vidare.13th Marine skrev:
Och omoderna kollektivavtal är tyvärr den främsta orsaken till att lönesättningen inte fungerar som chefer och medarbetare vill.
För även kollektivavtal som slår fast att lönesättningen, som det brukar formuleras, ”ska vara individuell och differentierad” lämnar i praktiken ytterst begränsat utrymme för olikheter. När forskaren Elizabeth Neu Morén undersökte den individuella lönesättningen på ett tillverkningsföretag under tre år fann hon till exempel att tre fjärdedelar av de samlade löneökningarna bestod av generella påslag och högre lägstalöner. Skillnaden i löneutveckling mellan fabrikens bästa och sämsta medarbetare var bara några ynka hundralappar. De centralt fastslagna potterna fungerade i det lokala lönearbetet inte som ett golv att ta avstamp ifrån, utan som ett tak som inte fick överskridas.
Inte så svårt att ta reda påB b8q skrev:
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=79562
Han har också varit objektsform förr, och är det fortfarande i många dialektee, så inget konstigt.