96 731 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Jag som växt upp med en mamma som aldrig riktigt lyckades ta till sig det där med "han" och "hon" -på finska säger man "hän"- blir ibland lite förundrad över upprördheten över att en del använder "hen".
När vi fick barn började jag reagera på att min mamma ofta sade "han" om våra döttrar men det berodde på hennes modersmål så klart. "Är han fortfarande sjuk" kunde hon fråga i telefonen.
För mig har "hen" ingenting med kön att göra, det är ett sätt att prata om andra utan att behöva krångla med könet deras.
"Jag var på matlagningskurs igår och ledaren tyckte jag var kass..."
"Jaså, vad tycker hen du borde träna på då?"
När vi fick barn började jag reagera på att min mamma ofta sade "han" om våra döttrar men det berodde på hennes modersmål så klart. "Är han fortfarande sjuk" kunde hon fråga i telefonen.
För mig har "hen" ingenting med kön att göra, det är ett sätt att prata om andra utan att behöva krångla med könet deras.
"Jag var på matlagningskurs igår och ledaren tyckte jag var kass..."
"Jaså, vad tycker hen du borde träna på då?"
Det är väl gränsfall att man idag får använda "svart" om färgade personer? Alltid blir någon högljudd vit hena proxykränkt.harry73 skrev:
Hela n-orddiskussionen går ju inte att jämföra med hendiskussionen.
Att nigger inte går att använda och aldrig mer bör användas, kan jag förstå. Ordet är stark förknippad med USA:s slav historia och med USA:s apartheidstid.
Att ordet neger då också rycker och blir oanvändbart, är kanske inte jättekonstigt men inte heller självklart. Ordet fyller tydligt en funktion, och det är därför man nu har ersätt det med det politik korrekta ord "Svarta". Om vi bortser från liknelsen med "nigger", ser jag inte varför "svarta" skulle vara bättre än "neger". Man kan även argumentera att "neger" är ett bättre ord, men ämnet är för mig inte så viktigt att jag kommer att stå på barrikaderna för att försvara rätten att använda det ena eller det andra ordet.
Men jag blir inte chockat ifall någon råkar använda "fel" ord. Jag blir däremot upprört ifall någon använder fel ord för att såra eller skada.
Inte för att jag slåss för att använda ord som kränker folk (gud förbjude), men ibland känns det som de lättkränkta försöker skapa en onödig konflikt som egentligen inte finns, vilket lite tar udden av och fokus från den generella strävan mot (riktig)rasism.
Men det är uppenbart ett känsligt ämne.
Finns det förresten bildbevis att det faktiskt hette kokosbollar hos den påhittade stockholmsadeln på 70talet? Eller är det bara en omskrivning av historian som känns bra?
Vad menar du? Inte ens den mest blåblodiga stockholmsadeln kan väl ha kallat en negerboll:Unikt namn skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För en kokosboll:
Logga in
Skapa konto
Det är ju två helt olika bakverk!
Renoverare
· Stockholm
· 20 439 inlägg
Men lämna nu för ett ögonblick din skyddade tillvaro innanför tullarna och kom ut i verkligheten till oss andra. Detta är kokosbollar/cocosbollar. Läs sakta innantill så fattar du nog.AndersMalmgren skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nja, jag tänkte inte att hen i sig eliminerar han och hon, men om han och hon är ord som anses nedlåtande i vissa sammanhang och man följer din tanke om att "bara sluta" använda sådana ord, så har väl hen seglat upp som åtminstone partiellt substitut.D djac skrev:
Jag tror inte jag skrivit att de är nedlåtande, anser det inte iaf, däremot så har man redan använt könsneutrala benämningar länge, ord som "person" och "vederbörande" har inte könat, hen lägger sig bara vid sidan om dessa och ger dig fler sätt att uttrycka dig relevant, du får ett rikare och mer precist språk helt enkelt.C cpalm skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Tre–fyra gånger har jag gillat inlägg där jag gillat vad jag trott varit vad jag mindes som chokladbollar, kokosbollar/-toppar och mums-mums. Alla gånger har det nog varit fel. 
Kan nån fly mig en arraksboll istället?
Kan nån fly mig en arraksboll istället?
Renoverare
· Stockholm
· 20 439 inlägg
Nej nu ska jag ta mig en henboll