Jag som växt upp med en mamma som aldrig riktigt lyckades ta till sig det där med "han" och "hon" -på finska säger man "hän"- blir ibland lite förundrad över upprördheten över att en del använder "hen".

När vi fick barn började jag reagera på att min mamma ofta sade "han" om våra döttrar men det berodde på hennes modersmål så klart. "Är han fortfarande sjuk" kunde hon fråga i telefonen.

För mig har "hen" ingenting med kön att göra, det är ett sätt att prata om andra utan att behöva krångla med könet deras.
"Jag var på matlagningskurs igår och ledaren tyckte jag var kass..."
"Jaså, vad tycker hen du borde träna på då?"

• Gilla
saltis99 och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn
harry73 harry73 skrev:
Hela n-orddiskussionen går ju inte att jämföra med hendiskussionen.
Att nigger inte går att använda och aldrig mer bör användas, kan jag förstå. Ordet är stark förknippad med USA:s slav historia och med USA:s apartheidstid.
Att ordet neger då också rycker och blir oanvändbart, är kanske inte jättekonstigt men inte heller självklart. Ordet fyller tydligt en funktion, och det är därför man nu har ersätt det med det politik korrekta ord "Svarta". Om vi bortser från liknelsen med "nigger", ser jag inte varför "svarta" skulle vara bättre än "neger". Man kan även argumentera att "neger" är ett bättre ord, men ämnet är för mig inte så viktigt att jag kommer att stå på barrikaderna för att försvara rätten att använda det ena eller det andra ordet.
Men jag blir inte chockat ifall någon råkar använda "fel" ord. Jag blir däremot upprört ifall någon använder fel ord för att såra eller skada.
Det är väl gränsfall att man idag får använda "svart" om färgade personer? Alltid blir någon högljudd vit hena proxykränkt.

Inte för att jag slåss för att använda ord som kränker folk (gud förbjude), men ibland känns det som de lättkränkta försöker skapa en onödig konflikt som egentligen inte finns, vilket lite tar udden av och fokus från den generella strävan mot (riktig)rasism.
Men det är uppenbart ett känsligt ämne.

Finns det förresten bildbevis att det faktiskt hette kokosbollar hos den påhittade stockholmsadeln på 70talet? Eller är det bara en omskrivning av historian som känns bra?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns det förresten bildbevis att det faktiskt hette kokosbollar hos den påhittade stockholmsadeln på 70talet?
Vad menar du? Inte ens den mest blåblodiga stockholmsadeln kan väl ha kallat en negerboll:

Chokladboll täckt med pärlsocker på en vit yta. Sötsak från Sverige. Snack eller fika komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För en kokosboll:
En halv kokostopp med chokladtäcke isolerad på vit bakgrund. Luftig småkaka med riven kokos, traditionellt bakverk.
Skapa konto

Det är ju två helt olika bakverk!

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Inte ens den mest blåblodiga stockholmsadeln kan väl ha kallat en negerboll:

[bild]

För en kokosboll:
[bild]

Det är ju två helt olika bakverk!
En kokosboll är en vanlig chokladboll med kokos istället för pärlsocker.

edit: det där är en mums, mums

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:

Nej, Alfredo har rätt!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Men lämna nu för ett ögonblick din skyddade tillvaro innanför tullarna och kom ut i verkligheten till oss andra. Detta är kokosbollar/cocosbollar. Läs sakta innantill så fattar du nog. ;):crysmile:

En ask med Kokosbollar, märket Delicato, utan tillsatt socker. Transparent fönster visar produkten. Glutenfritt alternativ.
Skapa konto

Förpackning av gammaldags cocosbollar, svart och lila design, genomskinligt fönster visar sötsaker.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Hen, om det nu är det du avser, eliminerar inte han och hon, aldrig avsikten
Nja, jag tänkte inte att hen i sig eliminerar han och hon, men om han och hon är ord som anses nedlåtande i vissa sammanhang och man följer din tanke om att "bara sluta" använda sådana ord, så har väl hen seglat upp som åtminstone partiellt substitut.

D
C cpalm skrev:
Nja, jag tänkte inte att hen i sig eliminerar han och hon, men om han och hon är ord som anses nedlåtande i vissa sammanhang och man följer din tanke om att "bara sluta" använda sådana ord, så har väl hen seglat upp som åtminstone partiellt substitut.
Jag tror inte jag skrivit att de är nedlåtande, anser det inte iaf, däremot så har man redan använt könsneutrala benämningar länge, ord som "person" och "vederbörande" har inte könat, hen lägger sig bara vid sidan om dessa och ger dig fler sätt att uttrycka dig relevant, du får ett rikare och mer precist språk helt enkelt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Jag tror inte jag skrivit att de är nedlåtande
Nä, det påstår jag inte heller. Men många känner sig idag uppenbarligen obekväma med svenskans brist på könsneutrala pronomen av just anledningen att det av vissa anses nedlåtande/stötande/kränkande/ofräscht/könsnormerande osv.

Nej, Mumsmums hade varken kokos eller pärlsocker utan enbart choklad på ytterskalet och ett kex i botten.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Tre–fyra gånger har jag gillat inlägg där jag gillat vad jag trott varit vad jag mindes som chokladbollar, kokosbollar/-toppar och mums-mums. Alla gånger har det nog varit fel. :crysmile:

Kan nån fly mig en arraksboll istället?

• Haha
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan nån fly mig en arraksboll istället?
Du känner inte att ordet "arrak" är aningen kränkande? :surprised:

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Men lämna nu för ett ögonblick din skyddade tillvaro innanför tullarna och kom ut i verkligheten till oss andra. Detta är kokosbollar/cocosbollar. Läs sakta innantill så fattar du nog. ;):crysmile:

[bild]
[bild]
Såna kallade vi för munkar i Göteborg

Nej nu ska jag ta mig en henboll

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.