96 731 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Öööh, jo, jag lovar att alla mina klasskamrater inklusive jag själv använde ordet n-boll när vi gick till bageriet som låg bakom skolan. Om du vill kalla Kungsholmen för byhåla så varsågod, men det skedde under 1970-talet så inte sååå länge sen.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Kungsholmen var ju arbetarkvarter på 70-talet dock. Förutom vissa kvarter runt kungsholmstorgMaria T skrev:
Ja men framförallt så förbluffas jag av folk som slåss för rätten att kalla andra människor för saker som dessa uppenbarligen blir kränkta och ledsna av, exempel på människor som tex vill manifestera detta genom att kalla barn för n-ordet på bussar gör mig stum.13th Marine skrev:
Du vet väl att skolan inte heller idag lär ut att det finns fler än två kön? Och det kommer man inte heller lära ut år 2030 oavsett utgången i nästa val. Vi får hoppas kommande generationer blir bättre på att ta sig an informationsflödet med bättre instinkt för källkritik än vi som växte upp med enbart hyfsat pålitliga traditionella medier.J Johannes56 skrev:
Har du blivit kallad det, ge oss den meningen?Alfredo skrev:
Det verkar som att du inte har förstått det ordet, det är ett ord som, när man förstått det gör att man kan uttrycka sig bättre och mer effektivt, detta är gemensamt med de ord som varje år benämns nyord. De utvecklar och gör språket mer exakt, så har det alltid varit och jag antar att inte många av oss skulle klara att prata 1700-talssvenska idag.
Jag tror att världen alltid har upplevts som förvirrande för en del, utveckling pågår och det alienerar alltid någon.J Johannes56 skrev:
Hela n-orddiskussionen går ju inte att jämföra med hendiskussionen.
Att nigger inte går att använda och aldrig mer bör användas, kan jag förstå. Ordet är stark förknippad med USA:s slav historia och med USA:s apartheidstid.
Att ordet neger då också rycker och blir oanvändbart, är kanske inte jättekonstigt men inte heller självklart. Ordet fyller tydligt en funktion, och det är därför man nu har ersätt det med det politik korrekta ord "Svarta". Om vi bortser från liknelsen med "nigger", ser jag inte varför "svarta" skulle vara bättre än "neger". Man kan även argumentera att "neger" är ett bättre ord, men ämnet är för mig inte så viktigt att jag kommer att stå på barrikaderna för att försvara rätten att använda det ena eller det andra ordet.
Men jag blir inte chockat ifall någon råkar använda "fel" ord. Jag blir däremot upprört ifall någon använder fel ord för att såra eller skada.
Att nigger inte går att använda och aldrig mer bör användas, kan jag förstå. Ordet är stark förknippad med USA:s slav historia och med USA:s apartheidstid.
Att ordet neger då också rycker och blir oanvändbart, är kanske inte jättekonstigt men inte heller självklart. Ordet fyller tydligt en funktion, och det är därför man nu har ersätt det med det politik korrekta ord "Svarta". Om vi bortser från liknelsen med "nigger", ser jag inte varför "svarta" skulle vara bättre än "neger". Man kan även argumentera att "neger" är ett bättre ord, men ämnet är för mig inte så viktigt att jag kommer att stå på barrikaderna för att försvara rätten att använda det ena eller det andra ordet.
Men jag blir inte chockat ifall någon råkar använda "fel" ord. Jag blir däremot upprört ifall någon använder fel ord för att såra eller skada.