96 731 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Riktigt, nigger var ett nedvärderande uttryck, neger var det inte.Nötegårdsgubben skrev:
Det är i mins ögon rätt stor skillnad på orden neger och nigger på svenska. Det senare har mig veterligen nästan bara använts grovt nedsättande, det förra även i normalprosa. Törs vi inte prata om det utan är fina i kanten och bara skriver n-ordet missas historisk gråskala.
Även ordet nigger användes såvitt jag minns långt in på 80-talet allra minst. Nästan bara medvetet rasistiskt skulle jag tro, även om vi hade ett skolgårsspel som oreflekterat kallades nigger (och numera går under namnet kung).
Utöver negerbollar var även negerkyssar en sorts kakor/godis som florerade. Varför de hette så är synnerligen oklart, det bara var så. Att vi nu reflekterar över det är sunt.
[bild]
Nu trefererar jag till när jag växte upp, då var nigger nedsättande medans neger helt enkelt var (och är) en beskrivning av en afrikansk person av den negroida rasen, fanns inget nedsättande i den betydelsen då, åtminstone inte hur det användes.
Lika lite som att man var vit, gul eller röd.
Nu är det ju nedsättande att kalla någon medelålders vit man, kanske också borde ändras till MVM-ordet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Jag skulle nog säga att det var nedsättande eller i alla fall exotiserande redan då. Många ansåg/trodde helt enkelt att olika ”raser” var genuint olika, och som av en händelse att den egna var bäst. Så även om man inte menade något ont så fanns och finns det en inneboende värdering i ordet som inte är lätt att bli av med.mikethebik skrev:
Ta exempelvis Kiplings Den vite mannens börda (som iofs. handlade om USA:s ”plikter” i Filippinerna), den visar tydligt på den nedsättande attityd som länge fanns mot andra folk, oavsett om man ville dem väl eller illa. Gamla sossar som Erlanders tal visar på samma sorts attityder. Dessa attityder kanske modererades snabbare än ordet mönstrades ut, men färgade det likväl.
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Född 42? Mamma är född 48 och enligt henne var det inget man använde, frågade henne rätt nyligen om det faktiskt. Hon gick på Norra Latin på 60-talet och det var tydligen otänkbart använda de ordenpacman42 skrev:
Det måste vara lantisarna som använde så fula ord, det gjorde mina päron som är födda -49 och kommer från små byhålorAndersMalmgren skrev:
Nej, det gör jag inte. Men jag tror det finns en koppling mellan psykisk ohälsa och fler benämningar/varianter av kön. Du hänvisar till en psykolog för att förklara vad ”hen” är. Det säger ju en del.Lassee skrev:
Våra barn växer upp i en förvirrad värld och fler psykologer kommer behövas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg