Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är i mins ögon rätt stor skillnad på orden neger och nigger på svenska. Det senare har mig veterligen nästan bara använts grovt nedsättande, det förra även i normalprosa. Törs vi inte prata om det utan är fina i kanten och bara skriver n-ordet missas historisk gråskala.

Även ordet nigger användes såvitt jag minns långt in på 80-talet allra minst. Nästan bara medvetet rasistiskt skulle jag tro, även om vi hade ett skolgårsspel som oreflekterat kallades nigger (och numera går under namnet kung).

Utöver negerbollar var även negerkyssar en sorts kakor/godis som florerade. Varför de hette så är synnerligen oklart, det bara var så. Att vi nu reflekterar över det är sunt.
[bild]
Riktigt, nigger var ett nedvärderande uttryck, neger var det inte.
Nu trefererar jag till när jag växte upp, då var nigger nedsättande medans neger helt enkelt var (och är) en beskrivning av en afrikansk person av den negroida rasen, fanns inget nedsättande i den betydelsen då, åtminstone inte hur det användes.
Lika lite som att man var vit, gul eller röd.
Nu är det ju nedsättande att kalla någon medelålders vit man, kanske också borde ändras till MVM-ordet?

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
De flesta vet nog ändå vilken titel kapten Efraim Långstrump innehade på Kurre-kurreduttön, innan nutida upplagor.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Lassee skrev:
Det finns säkert någon psykolog nära dig som kan hjälpa dig om du känner dig osäker.
Det kanske finns en präst i närheten av dig som kan förklara för dig att gud skapade mannen och kvinnan. Inte 72 olika varianter.

• Haha
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
J Johannes56 skrev:
Det kanske finns en präst i närheten av dig som kan förklara för dig att gud skapade mannen och kvinnan. Inte 72 olika varianter.
Ja, tror du på det så är det nog redan kört. Glöm psykologen.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
neger helt enkelt var (och är) en beskrivning av en afrikansk person av den negroida rasen, fanns inget nedsättande i den betydelsen då, åtminstone inte hur det användes.
Jag skulle nog säga att det var nedsättande eller i alla fall exotiserande redan då. Många ansåg/trodde helt enkelt att olika ”raser” var genuint olika, och som av en händelse att den egna var bäst. Så även om man inte menade något ont så fanns och finns det en inneboende värdering i ordet som inte är lätt att bli av med.

Ta exempelvis Kiplings Den vite mannens börda (som iofs. handlade om USA:s ”plikter” i Filippinerna), den visar tydligt på den nedsättande attityd som länge fanns mot andra folk, oavsett om man ville dem väl eller illa. Gamla sossar som Erlanders tal visar på samma sorts attityder. Dessa attityder kanske modererades snabbare än ordet mönstrades ut, men färgade det likväl.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det användes när jag växte upp. Jag har en historia om en mörk adopterad pojke och hur han inte förstod vad chokladboll var för något också. Men den sparar jag...
Född 42? Mamma är född 48 och enligt henne var det inget man använde, frågade henne rätt nyligen om det faktiskt. Hon gick på Norra Latin på 60-talet och det var tydligen otänkbart använda de orden

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Född 42? Mamma är född 48 och enligt henne var det inget man använde, frågade henne rätt nyligen om det faktiskt. Hon gick på Norra Latin på 60-talet och det var tydligen otänkbart använda de orden
Det måste vara lantisarna som använde så fula ord, det gjorde mina päron som är födda -49 och kommer från små byhålor ;)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Men om du vill skriva en bok med titeln ”Hen var en nigger” så skulle jag översätta den
Hur skulle du översätta titeln till engelska?

Lassee skrev:
Vad är det du vänder dig emot? Att någon tror att Gud skapade människan eller att en människa har endera av exakt två olika kön?

• Gilla
Johannes56 och 1 till
  • Laddar…
J
Lassee skrev:
Nej, det gör jag inte. Men jag tror det finns en koppling mellan psykisk ohälsa och fler benämningar/varianter av kön. Du hänvisar till en psykolog för att förklara vad ”hen” är. Det säger ju en del.
Våra barn växer upp i en förvirrad värld och fler psykologer kommer behövas.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hon ljuger för sin lilla son

• Gilla
  • Haha
K. L och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det måste vara lantisarna som använde så fula ord, det gjorde mina päron som är födda -49 och kommer från små byhålor ;)
Min föräldrar är också lantisar födda -54 och -55 och där användes inte ordet neger, så det är nog väldigt olika.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Hon ljuger för sin lilla son
Inte nödvändigtvis. Hon kanske tillhörde en proggressiv rödvinsvänster där man tidigt vande sig av med sånt. Dåtidens unga tjejer var progressiva likväl som dagens är.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte nödvändigtvis. Hon kanske tillhörde en proggressiv rödvinsvänster där man tidigt vande sig av med sånt. Dåtidens unga tjejer var progressiva likväl som dagens är.
Blått blod förstått.. ffs

Lill72 Lill72 skrev:
Min föräldrar är också lantisar födda -54 och -55 och där användes inte ordet neger, så det är nog väldigt olika.
Jävlar vad unga päron du hade :D OM du är född 72 dvs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.