7 247 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Hammer A3-31 (Fundering om vändbara stål)
Låter bra. Har du koll på vad en komplett uppsättning skär kostar?mattiasp skrev:
Idag har jag vänt fram egg nr. 2 av 4 på min hyvel. Efter 4 år av hobbysnickrande. I den här takten kommer alltså en uppsättning att hålla i 16 år. Eggarna har varit med om en hel del, bland annat hyvling i spik mer än en gång. De har varit helt opåverkade av det. Jag hade nog kunnat köra ett halvår till på den första eggen. Om man har en vanlig kutter märker man att eggarna är dåliga på flera olika sätt. Oftast hade jag små hack som gjorde att ytan blev repig. Efter fyra år finns det inte ett enda hack i Silent Power kuttern. Ytan på det bearbetade trät är fortfarande perfekt. Däremot har det krävts lite mer kraft när man riktar och den hade börjat gå lite tyngre vid planhyvling. Dessutom har det blivit större andel damm i spånsäcken. Det gör i och för sig att det går mer material i säcken, men filtret påverkas även snabbare.
I morse bytte jag som sagt. Det tog precis under 12 minuter inklusive momentdragning med skruvdragaren. Inget behövde postas eller ställas in efter uppfräschningen. -So worth it!
Jag tror att plattorna kostar ca 50 kronor/st. 5 askar á 500 kronor för en 31:a, totalt ca 2500 kronor.
Det finns även kopior på Ebay billigare, men med Felders prestanda ser jag ingen anledning att jaga småpengar.
Det finns även kopior på Ebay billigare, men med Felders prestanda ser jag ingen anledning att jaga småpengar.
Jag har haft min i drygt 2 år, men det första året gick den inte särskilt mycket då jag la det mesta av min tid på att bygga snickarboden. Senaste året har jag hyvlat desto mer. 1200liter spån hittills varav minst 80% är från hyveln. Jag upplever ingen försämring alls än på första eggen.
Klicka här för att svara