Skulle köpa en lätt begagnad A3-31 men fick i sista minuten ett erbjudande att köpa en ny istället för ett oslagbart pris (Någon som ångrat sig i sista minuten med sin beställning av en ny maskin). Så om två veckor kommer en ny A3-31 med Hammers egna vändbara stål (inte Spiral).

Min fråga är om dessa vändbara stål som inte skall gå att slipa.

Får med två uppsättningar till maskinen ett par i Chromstahl och ett par Kobalt-HS vad är skilnaden och när skall jag använda vilken?

Går det att skärpa dessa hyvelstål eller är det bara att kasta när de är slöa?

/ Jonas

Gissningsvis skickar de med två olika uppsättningar helt enkelt för att kunden skall få prova båda typerna och veta vilken sort han skall köpa nästa gång.
Du nöter upp ena ståluppsättningen först och sedan den andra. I valfri ordning.

Personligen tycker jag inte alls om såna där tillverkarspecifika engångsstål. En traditionell kutter med vässbara knivar eller alternativt en tersakutter är enligt min åsikt mycket bättre av den enkla orsaken att man alltid kan få tag på bett till dem för ett rimligt pris.
Ingen vet vad Hammers engångsbett kommer att kosta i framtiden eller ens om de går att få tag på. Sannolikt kommer de att vara dyra eftersom de är speciella och maskinägarna är tvungna att köpa dem för att kunna använda sina maskiner eller betala en himla massa pengar för en ny kutter.

Nu har du redan tagit fan i båten så du är tvungen att ro honom i land...... men jag skulle inte ha köpt den där maskinen.

Heimlaga, du tycker alltså att man ska undvika att köpa en maskin som redan finns i stort antal i hela världen eftersom tillverkaren kommer att chockhöja priset på eller sluta sälja förbrukningsartiklar. Intressant teori.
/B

Tyvärr är jag av den åsikten
Jag som är fattig och bara köper begagnade maskiner måste hela tiden hålla reda på sånt där. Tillverkarspecifika förbrukningsartiklar brukar gå upp i pris fullkomligt hejdlöst när maskintypen inte längre tillverkas och ännu mer när den ursprungliga tillverkaren har lagt ned verksamheten helt.

• Gilla
Baas Henry
  • Laddar…
Är inte orolig att de varken skall höja priset eller att tillgången skall bli begränsad så länge jag äger maskinen...
Är det inte samma fara med en tillerkarspecifik spiralkutter i så fall? Skären är ju anpassade till just den kuttern...
Priset idag är 250 Kr respektive 450 Kr för ett set med tre knivar och det tycker inte jag är så farligt... Men skall tänka på det nästa gång jag köper en hyvel och fundera ett varv till...

Men som sagt Chrom stål mot Kobalt stål i knivarna vad är skilnaden och när skall vilken användas ?

Betula_Pendula skrev:
Är inte orolig att de varken skall höja priset eller att tillgången skall bli begränsad så länge jag äger maskinen...
Är det inte samma fara med en tillerkarspecifik spiralkutter i så fall? Skären är ju anpassade till just den kuttern...
Priset idag är 250 Kr respektive 450 Kr för ett set med tre knivar och det tycker inte jag är så farligt... Men skall tänka på det nästa gång jag köper en hyvel och fundera ett varv till...

Men som sagt Chrom stål mot Kobalt stål i knivarna vad är skilnaden och när skall vilken användas ?
Hårdmetallskär (kobalt) är i princip alltid bättre då de håller skärpan betydligt längre. Nackdelen är väl egentligen bara priset. Sen tycker jag att vid hobbyanvändning så räcker vanliga HSS skär väldigt länge, mitt problem brukar oftast vara att man kör på något litet gruskorn och då får ett litet hack i stålet, detta syns tyvärr oftast i det hyvlade resultatet. Här tror jag inte hårdmetallskär klarar sig bättre.

vectrex skrev:
Hårdmetallskär (kobalt) är i princip alltid bättre då de håller skärpan betydligt längre. Nackdelen är väl egentligen bara priset. Sen tycker jag att vid hobbyanvändning så räcker vanliga HSS skär väldigt länge, mitt problem brukar oftast vara att man kör på något litet gruskorn och då får ett litet hack i stålet, detta syns tyvärr oftast i det hyvlade resultatet. Här tror jag inte hårdmetallskär klarar sig bättre.
Nej, kobalt betyder inte att det är hårdmetall. Hårdmetall är ett specialfall av en Cermet, dvs en Ceramic-Metal composite. I fallet hårdmetall är keramen WC (wolframkarbid) och metallen Co (kobolt). I det här fallet är det sannolikt någon typ av snabbstål (HSS, High Speed Steel) med hög halt av Co.

OK, men kan man skärpa någon eller är det bara att kasta när de blir slöa? Slipa om går inte men skärpa?

Det beror på om man kan sänka utmatningsbordet. Eftersom stålen blir lägre än utmatningsbordet om man bryner för många gånger. Men en-två gånger borde funka med ett litet diamant bryne.

Nu är Felder/hammer stål dyrare än tersa eller kopior på tersa. Och till felder/hammers spiralkutter så är det specialskär. Eller nja det är standard skär men inte dom vanligaste så att hitta dom hos någon annan blir inte så lätt.
Medans andra tillverkare använder standard skär.

OK, tack... Så Hammer har lite mera special när det kommer till skär... Det är min första hyvel så skall bli intressant att lära sig allt... Och när jag byter upp mig så har jag förmodligen lärt mig betydligt mera och vet vad mina behov är! Hammer är ju väldigt populära och har i princip bara bra resentioner vad jag hittat så det är därför jag valde en sån som första hyvel...

Man kan justera höjden på utmatningsbordet på A3-31. Det är t.o.m en parallellogrammekanism. För de allra flesta är system där man slipper postningen att föredra. Livslängden är så god att kostnaden för vändskär blir rätt marginell.

Jag kan i viss mån förstå heimlaga. Men i detta fall så kan man i lugn och ro köpa hammer. Felder kommer nog inte försvinna eller höja priserna drastiskt.

Däremot skulle jag titta på hammers spiralkutter. För den har bara fördelar. Nu vet inte jag prisskillnaden. Men den kommer att ha ett högre andrahands värde den dagen den säljs.

Den är fantastisk. Inga problem med "scalloping", som har rapporterats för Byrdkuttrar. Bara fördelar som jag ser det. OK, det kommer att kosta ca 2000 kr när jag skall byta skären, men för en hobbysnickare som mig kommer det att ta många år innan det är dags.

Finns spiralkuttern för eftermontering och är det värt besväret att uppgradera sin gamla A3-31?
/B

Officiellt från Hammer/Felder går det inte att uppgradera, men jag tror att Masses på forumet blev erbjuden en uppgradering till sin maskin. Jag kan dock ha fantiserat ihop detta på egen hand. OM det går att uppgradera, så är det enligt min mening värt besväret. Observera att mina erfarenheter inte omfattar vändskär av Tersatyp. Jag bytte hela min hyvel för att slippa posta. Det var det lätt värt, men det beror ju självfallet hur den privata ekonomin ser ut. Du är välkommen att komma och testhyvla om du vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.