Tomture61
J Jansson69 skrev:
Ja du kan göra så i ditt enkla garage men i lösvirkeshus blir det inte så lätt😉
Trodde tråden handlade om garage bygge 🙂

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J
Tomture61 Tomture61 skrev:
Trodde tråden handlade om garage bygge 🙂
Läs inlägg #30😉

J Jansson69 skrev:
Håller absolut inte med man sätter fönster och dörrar där det är estetiskt och praktiskt bra inte med tanke på vart takstolarna kan tänkas landa..
Vill man snåla in fyra plankor och kompromissa det estetiska och praktiska nyttjandet av en dör tex. så varsågod att spara in dessa fyra plankor😉
Tycker nog att det inte brukar vara något större problem att flytta/anpassa dörrar och fönsters placeing så att det både blir snyggt och vettigt att bygga. Kräver bara lite flexiblitet i tanken. 😉

J
M MONTREAL skrev:
Tycker nog att det inte brukar vara något större problem att flytta/anpassa dörrar och fönsters placeing så att det både blir snyggt och vettigt att bygga. Kräver bara lite flexiblitet i tanken. 😉
Du pratar om snyggt och vettigt och tänker att fönster och dörrar inte får hamna under takstolar, du är rolig du😁
Hade du sagt att du vill spara in 4st plankor och med det kompromissar utseende och praktisk placering av öppningar i stommen så hade jag förstått dig!
Men men inte första eller sista gången snålheten bedrar visheten😉

J Jansson69 skrev:
Du pratar om snyggt och vettigt och tänker att fönster och dörrar inte får hamna under takstolar, du är rolig du😁
Hade du sagt att du vill spara in 4st plankor och med det kompromissar utseende och praktisk placering av öppningar i stommen så hade jag förstått dig!
Har inget med snålhet att göra, bara en förmåga att planera som inte alla besitter.

• Gilla
  • Haha
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Det går ju utmärkt att växla av i efterhand också.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
J Jansson69 skrev:
Handlar inte enbart om att spara in 4-6 plankor , alla stående reglar måste jackas ur upptill .
Tidskrävande om något .

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J
Ja som trodde märk ordet trodde ni hemmafixare ville bygga bra till er själv men jag ger mig bygg hur ni vill för ni har trots allt byggt ett garage och är därav på nivån EXPERT😉😂😂😂

Tomture61
J Jansson69 skrev:
Ja som trodde märk ordet trodde ni hemmafixare ville bygga bra till er själv men jag ger mig bygg hur ni vill för ni har trots allt byggt ett garage och är därav på nivån EXPERT😉😂😂😂
Förstår ej varför det skulle bli en bättre byggnad om man har bärlina .
Detta om alla takstolar ligger på stående reglar .
Varför skapa mer jobb för sig 🤔

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår ej varför det skulle bli en bättre byggnad om man har bärlina .
Detta om alla takstolar ligger på stående reglar .
Varför skapa mer jobb för sig 🤔
Jag har redan förklarat och ändå fortsätter du att förneka det så inte så mycket jag kan göra🤷

Bart Bart skrev:
Nu kanske det blir semantik, men hammarband är väl per definition en liggande regel. En stående blir per definition en bärlina?
Just gällande semantiken så skulle jag säga att ett hammarband är en liggande regel på "platten", bärlina är en liggande regel på högkant och en stående regel är en regel som står på sin kortsida och därför kan inte en stående regel vara en bärlina. En bärlina måste vara liggande och inte stående. 😇

• Gilla
  • Ledsen
Bart och 2 till
  • Laddar…
Jag gör ett försök att sammanfatta svaren. :)

Eftersom mina fönster etc är planerade mellan stående reglar behövs ingen bärlina eftersom bärlinans syfte(under hammarbandet) är att ta upp och distribuera kraften från takstolen om dessa placeras bredvid de stående reglarna.

Mina stående reglar tar alltså upp krafterna från takstolarna och hammarbandets funktion är att skapa en stabil och rak vägg och ge något att fästa skivmaterial i på insidan.

För att uppnå en rak och stabil vägg räcker det med en regler på platten som hammarband.

Det kan dock vara enklare att få till en rak och stabil vägg om man lägger två reglar på varandra.
Fördelarna med detta kan också vara att man får ett stabilare förband i hörnen samt vid skarvar. En annan fördel är att man inte behöver försöka arbeta med väldigt långa längder för att eliminera antalet skarvar.

Nackdelen är att det blir något fler köldbryggor och lite dyrare. (en något rakare vägg och enklare sammanfogning kanske kompenserar tidsförlusten med att sätta dubbla reglar)

Jag kommer nog välja dubbla liggande. Tycker fördelarna överväger nackdelarna :-)

• Gilla
el_palpo
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Just gällande semantiken så skulle jag säga att ett hammarband är en liggande regel på "platten", bärlina är en liggande regel på högkant och en stående regel är en regel som står på sin kortsida och därför kan inte en stående regel vara en bärlina. En bärlina måste vara liggande och inte stående. 😇
Så klart. Svenska är svårt ibland 😎

• Gilla
Hemingway
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Hur ser en "liggande regel på högkant" ut?

M MONTREAL skrev:
Hur ser en "liggande regel på högkant" ut?
en vågrät regel på högkant...i motsats till en stående (lodrät) regel

• Gilla
Hemingway
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.