7 425 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Vildsvin - stolpar 45x45 med liggande 45x45 eller bara elstängsel?
Sida 1 av 2
Medlem
· Halland
· 4 577 inlägg
Tja, västkustplågan har kommit till min tomt. Vildsvin med blodsprängd blick. Och de gräver.
Jag funderar på elstängsel för det börjar bli problem. En metod är att slå ner 45x45 och så sätta liggande hela vägen. Virkesintensivt men lär stoppa de mordiska kreaturen. Sedan liggande eltrådar utanpå och ett aggregat.
Men så såg jag att Granngården har elstängsel man bara rullar ut. Smidigt, men stoppar inte en galt som stormar igenom med full fart.
Vad tycker ni jag skall satsa på. Kostnaden är väl inte så mycket högre för ett trästängsel.
Jag funderar på elstängsel för det börjar bli problem. En metod är att slå ner 45x45 och så sätta liggande hela vägen. Virkesintensivt men lär stoppa de mordiska kreaturen. Sedan liggande eltrådar utanpå och ett aggregat.
Men så såg jag att Granngården har elstängsel man bara rullar ut. Smidigt, men stoppar inte en galt som stormar igenom med full fart.
Vad tycker ni jag skall satsa på. Kostnaden är väl inte så mycket högre för ett trästängsel.
En fd kollega försökte med det för att få bort dem från trädgården med potatisland mm.
Spelade ingen roll hur kraftig tråd eller elstängselagg han hade. De traskade ändå in.
Slutade med att han köpte gunnebostängsel och grävde ned stängslet 20-30 cm under markyta.
Då slutade vildsvinen komma in.
Spelade ingen roll hur kraftig tråd eller elstängselagg han hade. De traskade ändå in.
Slutade med att han köpte gunnebostängsel och grävde ned stängslet 20-30 cm under markyta.
Då slutade vildsvinen komma in.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Vi har ett billigt elstängsel med tre trådar bara, funkar fin fint.A Anders_Nilsson skrev:Tja, västkustplågan har kommit till min tomt. Vildsvin med blodsprängd blick. Och de gräver.
Självklart rensar vi trädgården från fallfrukt osv också.
Under en period för någon vinter sen var det avstängt, då kom dom in igen, så även med mkt snö behåller jag det på numer
Märkligt. Jag har haft elstängsel ett par år nu, inte en gris har kommit in på tomten medan grannarna haft mycket besök…M MrDizzy skrev:
Medlem
· Halland
· 4 577 inlägg
Kan ju vara så att min fd kollega hade något mer i sin trädgård som svinen bara älskar eller lite mat i det området. Ingen aning , vet bara att han svor varje sommar & höst på jobbet till dess han grävde ned gunnebostängslet.Nissens skrev:
Vi har 2-3st elband/elrep och plaststolp på en sträckning av gissningsvis 6-700 meter med ett av de billigaste aggregaten från Granngården och det funkar bra. Vi ser att längs stora delar av staketet så bökar de fram till 5-10 cm från staketet men de har aldrig försökt gå igenom sedan vi satte upp det för 3 år sedan.
Jag har svårt att tro att det går att bygga ett rimligt alternativ till staket som inte en stor galt kan ta sig igenom om den verkligen vill. Grannen hade som ung en liten vildsvinsunge tillsammans med tamgrisar (de hade en stor grisgård) och när den växte behövde han tillslut slakta den för den lyckades trycka upp delar av stallinredningen som var fastgjuten i betongen.
Men vad jag har hört och läst så om de ser något som de inte förstår vad det är så undersöker de föremålet genom att känna med trynet och då räcker en mindre stöt för att de ska tycka att det är obehagligt och backa. Ser de inte staketet först utan går in i det så behöver de däremot få en rejäl kyss för att ens bry sig om tråden kommer mot kroppen. Så tipset vi fick innan vi satte upp vårt var att ha minst ett kraftigt svart-vitt rep eller breda band (gärna blått) för att de ska se staketet och undersöka det och inte bara ha tråd för då är risken att de inte märker staketet förrän de är igenom och då har de lärt sig att de kan ta sig igenom . Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte men det verkar rimligt och jag tror att det är därför de inte går igenom vårt staket
Jag har svårt att tro att det går att bygga ett rimligt alternativ till staket som inte en stor galt kan ta sig igenom om den verkligen vill. Grannen hade som ung en liten vildsvinsunge tillsammans med tamgrisar (de hade en stor grisgård) och när den växte behövde han tillslut slakta den för den lyckades trycka upp delar av stallinredningen som var fastgjuten i betongen.
Men vad jag har hört och läst så om de ser något som de inte förstår vad det är så undersöker de föremålet genom att känna med trynet och då räcker en mindre stöt för att de ska tycka att det är obehagligt och backa. Ser de inte staketet först utan går in i det så behöver de däremot få en rejäl kyss för att ens bry sig om tråden kommer mot kroppen. Så tipset vi fick innan vi satte upp vårt var att ha minst ett kraftigt svart-vitt rep eller breda band (gärna blått) för att de ska se staketet och undersöka det och inte bara ha tråd för då är risken att de inte märker staketet förrän de är igenom och då har de lärt sig att de kan ta sig igenom . Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte men det verkar rimligt och jag tror att det är därför de inte går igenom vårt staket
Jag har trådar spända mellan stolpar.A Anders_Nilsson skrev:
Kolla:
https://jagareforbundet.se/contentassets/a09607ca406c4ead89405f88413a2201/vildsvinsaker_korrad.pdf
Jag skippade jordtråden, det har fungerat bra ändå. Jag har ändå några fruktträd som lockar, men de har inte kommit in trots det.
Redigerat:
Jag satte fårstängsel, rutor, från lantmännen med 45*45 stolp. Funkar bra
A Anders_Nilsson skrev:Tja, västkustplågan har kommit till min tomt. Vildsvin med blodsprängd blick. Och de gräver.
Vad tycker ni jag skall satsa på. Kostnaden är väl inte så mycket högre för ett trästängsel
Försökt med mycket, det enda som fungerat är det elstängsel vi har nu. 3 trådar/kablar mellan träpinnar. Det har inte varit ett enda vildsvin som passerat sedan dess.A Anders_Nilsson skrev:Tja, västkustplågan har kommit till min tomt. Vildsvin med blodsprängd blick. Och de gräver.
Såg ett reportage om en äldre man som hade en enkel och effektiv lösning. Han pinkade in sitt eget revir😌☺️A Anders_Nilsson skrev:Tja, västkustplågan har kommit till min tomt. Vildsvin med blodsprängd blick. Och de gräver.
Vi har bara vår tomt inhängad med fårstängsel, inga problem att hålla vildsvinen bortaA Anders_Nilsson skrev:Tja, västkustplågan har kommit till min tomt. Vildsvin med blodsprängd blick. Och de gräver.
Jag bor på en gård med stor trädgård i Sveriges vildsvinstätaste område. Vi har ett otroligt högt gristryck och de har bökat upp gräsmattan otaliga gånger. Har haft elstängsel runt sedan urminnes tider och det har inte hjälpt. Sedan två år tillbaka har jag inte ett enda grisbesök i trädgården dock, medelst en kombination av stenmur och ett mycket enkelt trästaket med liggande impregnerande 22mm-trall. Två brädor räcker - det blir ca 60-70cm högt med rätt avstånd mellan dem. Sedan är det så att grisarna i vårt område är vana vid elstängsel pga alla hagar de passerar på daglig basis, och de är kanske inte lika vana hos dig. Det är givetvis så att vilken brungris som helst kan ta sig igenom det mesta, men faktum är att de ofta går in i trädgårdar med "trynet i backen" på sin vanliga runda - och inte särskilt överlagt. Det är samma infrastruktur du behöver oavsett, som dessutom är väldigt enkel att bygga - så ta du och köp vanliga stängselstolpar, skruva liggande brädor och så kan du enkelt sätta en eltråd om du skulle vilja bestämma dig.
Vill svinen tillräckligt så kommer de in, är det inte tillräckligt intressant då väljer de något annat.
Jag har sluppit grisarna hittills, vi har för lite bok och ek de närmaste två kilometrarna. Men två kilometer bort åt både norr, nordost och öster, där finns de. De har passerat någon gång, jag såg ett gigantiskt klövavtryck i gruset en bit bort för ett par år sedan. Den grisen hade man inte velat möta i skymningen...
...avtrycken från den grisen var mer än hälften så långt som min fot. Obehagligt stort. De andra avtrycken var mer rimliga i storlek.
Hursomhelst, golfbanorna här har bara kraftiga elstängsel så det räcker om grisarna inte nödvändigtvis skall förbi.
Jag har sluppit grisarna hittills, vi har för lite bok och ek de närmaste två kilometrarna. Men två kilometer bort åt både norr, nordost och öster, där finns de. De har passerat någon gång, jag såg ett gigantiskt klövavtryck i gruset en bit bort för ett par år sedan. Den grisen hade man inte velat möta i skymningen...
...avtrycken från den grisen var mer än hälften så långt som min fot. Obehagligt stort. De andra avtrycken var mer rimliga i storlek.
Hursomhelst, golfbanorna här har bara kraftiga elstängsel så det räcker om grisarna inte nödvändigtvis skall förbi.